Performancing Metrics

ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان تیر | اتاق خبر
کد خبر: 359011
تاریخ انتشار: 24 تیر 1395 - 01:36
سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با تاکید بر این که شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان تیرماه امسال باید اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند،گفت: در صورتی که بخشی از فروش کالاها و خدمات دانش‌بنیان قبل از تاریخ تائید کارگروه باشد، م

اتاق خبر: دکتر سید محمد صاحبکار با تاکید بر لزوم ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: با توجه به اجرایی شدن معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان از سال 1392، در چند سال گذشته اسامی شرکت‌های دانش بنیان به همراه مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان آنها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که معافیت مالیاتی این شرکت‌ها اجرایی شده و یا در حال پیگیری است.

وی با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1394، اظهار کرد: از این رو برای اجرای معافیت‌های مالیاتی قانونی، اقدامات زیادی طی چند ماه گذشته اجرا شده است.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با بیان این که در حال حاضر تمامی شرکت‌های متقاضی استفاده از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند، ادامه داد: این شرکت‌ها تا پایان تیرماه امسال لازم است اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند. ولی از سوی دیگر ممکن است برخی شرکت‌ها در سال مالی 1394، فروش نداشته باشند که می‌توانند اظهارنامه مالیاتی خود را با ذکر عدم فروش به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

به گفته وی، شرکت‌های نوپا و تولیدی دانش‌بنیان که تا پایان سال 1394 به تائید کارگروه رسیده‌اند و  اسامی آنها بر روی صفحه اول سامانه www.Daneshbonyan.ir اطلاع‌رسانی شده است، مشمول معافیت‌های مالیاتی قانون خواهند بود و اسامی آنها به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهد شد.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره کالاها و خدمات مشمول معافیت مالیاتی برای این شرکت‌ها خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان فقط می‌توانند برای کالاها و خدمات دانش‌بنیان خود معافیت مالیاتی (موضوع ماده 3 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان) تقاضا کنند و سایر کالاها و خدمات شرکت مشمول این معافیت‌ها نخواهد شد.

وی یادآور شد: از این رو طی ماه‌های گذشته با تعامل با شرکت‌ها کالاها و خدمات دانش‌بنیان آنها در سال مالی 1394 مشخص شد و از طریق کارتابل شرکت‌های دانش‌بنیان در سامانه reg.Daneshbonyan.ir به صورت اختصاصی به هر شرکت اطلاع‌رسانی شده است و شرکت‌ها به سهولت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

سرپرست امور شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، از تاریخ تائید کارگروه می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند و اگر بخشی از فروش کالاها و خدمات دانش‌بنیان قبل از تاریخ تائید کارگروه باشد، مشمول قانون معافیت مالیاتی نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: چنانچه شرکت‌ها در مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود به کالاها و خدمات دانش‌بنیان و تاریخ تائیدیه کارگروه توجه نکنند، ممکن است در رسیدگی به پرونده مالیاتی آنها از سوی ممیزان مالیاتی مشکلاتی ایجاد شود.

صاحبکار یادآور شد: تنظیم دفاتر مالی باید به دقت انجام و فاکتورهای هزینه شرکت بصورت دقیق و کامل ثبت شود تا جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب شود که در این زمینه شرکت‌ها می‌توانند از مشاوران مالیاتی استفاده کنند.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر این که شرکت‌های دانش‌بنیان برای درخواست معافیت مالیاتی باید ردیف (15) در جدول (6) اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنند، افزود: برای درج صحیح اطلاعات در این بخش از اظهارنامه مالیاتی، شرکت‌ها لازم است با توجه به قیمت تمام شده محصولات دانش‌بنیان خود، هزینه‌ها و درآمدهای این محصولات را تفکیک کرده باشند.

وی با اشاره به لزوم انجام حسابرسی مالی برای شرکت‌های بزرگ گفت: بر اساس مصوبه کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، اگر فروش شرکت‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، لازم است بر اساس قـرارداد اجرای ‌روش‌های‌ توافقی‌ رسیدگی ‌به ‌اطلاعات‌ مالی شرکت‌های دانش بنیان، دفاتر مالی شرکت‌ها از سوی یکی از اعضای حقوقی عضو جامعه حسابداران رسمی کشور، بررسی شده و گزارش حسابرسی برای دبیرخانه کارگروه ارسال شود.

صاحبکار خاطرنشان کرد: علاوه بر آن شرکت‌های دارای درآمد کمتر از یک میلیارد تومان در صورت انجام حسابرسی مالی مشخص از کمک هزینه معاونت علمی و فناوری در این زمینه بهره‏‌مند خواهند شد.

سرپرست امور شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به اتمام زمان تائیدیه برخی شرکت‌های دانش بنیان اضافه کرد: با توجه به اینکه تائیدیه شرکت‌های دانش ‌بنیان مدت دار است، از ابتدای امسال فرایند تمدید این شرکت‌ها در حال پیگیری است که یکی از مهمترین شروط تمدید شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا دارا بودن اظهارنامه مالیاتی است.

بر اساس این گزارش، آن دسته از شرکت‌هایی که فهرست محصولات مشمول معافیت مالیاتی آنها در سامانه بارگذاری شده است، در صورت عدم تطبیق فهرست محصولات خود در فایل بارگذاری شده با فهرست موجود در کارتابل شرکت (بخش کالا و خدمات)، می‌توانند با پست الکترونیکی tax@daneshbonyan.ir  مکاتبه کرده  و موضوع را پیگیری کنند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید