Performancing Metrics

طلب۱۱ میلیارد تومانی شهرک‌های صنعتی فارس | اتاق خبر
کد خبر: 359037
تاریخ انتشار: 24 تیر 1395 - 03:28
بخشودگی تا سقف ۹۰درصدی دیرکرد بدهی‌های معوق واحدهای صنعتی فارس به شرکت شهرک‌های صنعتی این استان درحالی به‌عنوان مشوق حمایتی صنایع کوچک مطرح شده که بیش از ۱۰۰۰ قرارداد بدهکاری با اصل بدهی ۱۱میلیارد تومانی وجود دارد.

اتاق خبر_ حال آنکه به گفته کارشناسان، هزینه زمین تنها ۳ تا ۵درصد از هزینه‌های راه‌اندازی واحد صنعتی را شامل می‌شود. با این حال از ابتدای سال ۹۵ هیچ افزایش قیمتی در حق انتفاع از زمین شهرک‌های صنعتی انجام نشده است.
به گفته کارشناسان، تامین حداقل امکانات زیربنایی در هر مترمربع زمین شهرک صنعتی، ۵۰ تا۷۰هزار تومان هزینه دارد. حال آنکه حق انتفاع بهره‌برداری از این زمین‌های آماده به نرخ تمام‌شده و به صورت نقد و اقساط از متقاضیان دریافت می‌شود. به این صورت که از ۵ تا ۳۰درصد از کل بهای زمین به‌صورت نقد و بقیه در اقساط ۳۶ تا ۴۸ ماهه دریافت می‌شود.
تعیین سطح قیمتی، کیفیتی و رقابتی در آماده‌سازی اراضی شهرک‌های صنعتی برای سرمایه‌گذاران مهم‌ترین دغدغه مسئولان در حوزه صنایع کوچک است تا گامی مهم در هدایت صنعتگران به تولید صادرات‌گرا برداشته شود. هرچند که راه‌اندازی طرح‌های صنعتی از ابتدا امکان‌سنجی شده و از نظر توجیه فنی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد اما کارشناسان معتقدند که صنایع کوچک در تامین منابع مالی ضعیف بوده و نقدینگی مورد نیاز خود را از منابع بانکی تامین می‌کنند بنابراین در پرداخت اقساط خود با مشکل روبه‌رو می‌شوند از این‌رو نقش حمایتی نهادهای مالی در راه‌اندازی و آغاز به فعالیت واحدهای صنعتی به‌ویژه در زمینه دانش‌بنیان‌ها بیشتر نمایان است.


اعمال تخفیف ۹۰درصدی
بخشودگی تا سقف ۹۰درصدی دیرکرد بدهی‌های معوق واحدهای صنعتی ایران از مشوق‌هایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ابلاغ شده است. همان‌طور که محمد لطفی معز، مدیر حقوقی و امور قراردادهای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شیراز گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس که مشمول پرداخت تعدیل بدهی معوق بوده و تاکنون موفق به پرداخت مبالغ اعم از اصل بدهی و تعدیل معوقه نشده‌اند، تا پایان شهریور ۹۵ از مزایای این مشوق‌ها بهره‌مند خواهند شد.
درنظر داشته باشید که خدمات به شهرک‌ها و نواحی صنعتی در ۵ سطح متفاوت ارائه می‌شود که با توجه به خدمات دریافتی، قیمت تمام‌شده واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها نیز متغیر است. همچنین خدمات‌رسانی به شهرک‌ها و سطوح مختلف انجام می‌شود و قیمت تمام‌شده در شهرک‌ها متناسب با سطح خدمات‌رسانی است. با توجه به اینکه امکانات بیشتری برای این قبیل از شهرک‌های صنعتی درنظر گرفته می‌شود، به‌طور قطع سطح قیمت در آنها نیز بالاتر خواهد بود.


تاخیر در پرداخت اقساط زمین
اکنون جریمه‌های دیرکرد در پرداخت حق انتفاع زمین در شهرک‌های صنعتی شامل بخشودگی شده است. آنطور که سیدهاشم موسوی جهان‌آرا، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: این اقدام در راستای اجرای سیاست‌های اقتصادی انجام شده است به طوری‌که اگر صنعتگری تاکنون در پرداخت حق انتفاع دریافت زمین از شهرک‌های صنعتی تاخیر داشته و مشمول جریمه شده باشد چنانچه در پرداخت تمام این بدهی اقدام کند تا ۹۰درصد جرایم بخشیده می‌شود.
موسوی با بیان اینکه هزینه دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی به نسبت تمام هزینه‌های راه‌اندازی یک واحد صنعتی ناچیز است، ادامه داد: برخی صنعتگران به دلیل استفاده از نقدینگی خود برای تامین سرمایه در گردش و خرید ماشین‌آلات لازم، همچنین دریافت تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی در پرداخت اقساط دریافت زمین با مشکل روبه‌رو شده و اصل بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند که بعد از طی مدت مشخص شامل جرایم دیرکرد می‌شود بنابراین به‌منظور حمایت از تولید بخشودگی جرایم دیرکرد در پرداخت اصل حق انتفاع از زمین در شهرک‌های صنعتی درنظر گرفته شده است.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی فارس تاکید کرد: در صورتی که صنعتگری این هزینه‌های حق انتفاع را پرداخت نکند، برای دریافت تسهیلات بانکی دچار مشکل شده و باید نسبت به پرداخت این بدهی‌ها اقدام کند.


پرداخت حق انتفاع و تسهیلات بانکی
براساس دستورالعمل بخشودگی ۹۰درصد از بدهی تاخیر در پرداخت حق انتفاع، طرف‌های قراردادی که ۱۰۰درصد اسناد تعهدی خود را از زمان ابلاغ این دستورالعمل پرداخت کرده ولی تعدیل آنها تاکنون مورد بخشودگی قرار نگرفته، با رعایت ضوابط ابلاغی مشمول تخفیف‌های اعطای این دستورالعمل خواهند شد.
همچنین براساس مصوبه هیات‌دولت تمامی بانک‌ها موظف به پذیرفتن دفترچه‌های قرارداد واگذاری زمین به‌عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات هستند. بانک‌ها باید قراردادهای مربوط به تخصیص زمین از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی را هم‌ردیف اسناد رسمی بپذیرند و تسهیلات اعتباری و حقوقی مربوط به اسناد رسمی در زمینه این قراردادها نیز باید لحاظ شود. بنابراین مراحل صدور دفترچه‌های قرارداد در شرکت شهرک‌های صنعتی با حساسیت بالا و با درنظر گرفتن تمامی الزامات و موارد قانونی طی می‌شود تا این دفترچه‌ها به‌عنوان سندی رسمی مورد استفاده قرار گیرد.


واگذاری نقد و اقساط حق انتفاع
شاهپور قنبری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اظهار کرد: حق انتفاع در شهرک‌های صنعتی به‌صورت نقد و اقساط واگذار می‌شود به‌صورتی که برای قشر خاصی از جمله مخترعان، ایثارگران و... از ۵ تا ۳۰درصد نقد و بقیه به صورت اقساط دریافت می‌شود. حال اگر سرمایه‌گذاران نتوانند اقساط را به موقع پرداخت کنند مشمول جرایم می‌شوند زیرا سازمان صنایع کوچک مشمول قانون تجارت و درآمد هزینه است که باید این اقساط بروزرسانی شود.
به گفته قنبری، هزینه تمام‌شده هر مترمربع زمین صنعتی در شهرک‌های صنعتی فارس حدود ۷۰هزار تومان است. اما بعد از اعمال تخفیف‌ها و با درنظر گرفتن زیرساخت‌های تامین شده از هر مترمربع ۲۱هزار تومان تا بیش از ۱۰۰هزار تومان به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه بدهی معوق صنعتگران به این شرکت بیش از ۱۱ میلیارد تومان است، گفت: بیش از ۱۰۰۰ قرارداد بدهکار به شرکت شهرک‌های صنعتی فارس وجود دارد که درحال‌حاضر هزینه بروزرسانی اقساط معوق در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شامل بخشودگی شده است به صورتی که اگر بدهکاران تمام بدهی خود را به صورت یکجا پرداخت کنند از ۹۰درصد بخشودگی جریمه دیرکرد برخوردار می‌شوند و اگر نیمی از بدهی خود را پرداخت کنند تا ۷۰درصد از جریمه دیرکرد آنها بخشیده می‌شود.
قنبری معتقد است که هزینه زمین بین ۳ تا ۵درصد از هزینه‌های راه‌اندازی واحد صنعتی را شامل می‌شود و این در برابر تامین زیرساخت‌ها و انتقال ماشین‌آلات ناچیز است که به صورت نقد و اقساط دریافت می‌شود و تاثیری در منابع مالی سرمایه‌گذاران ندارد اما در برخی موارد سرمایه‌گذاران با اتکا به منابع بانکی برای راه‌اندازی واحد صنعتی اقدام می‌کنند یا اینکه تولید دانش‌بنیانی را برای آغاز فعالیت خود درنظر دارند که با منابع مالی محدود مواجهند. بنابراین اگر از سرمایه‌گذاران از سوی نهادهای مالی حمایت‌های لازم نشود سرمایه‌گذاران با مشکل مواجه می‌شوند. این درحالی است که راه‌اندازی واحدهای صنعتی از ابتدا امکان‌سنجی شده و از نظر توجیه فنی و اقتصادی بررسی می‌شوند از این‌رو به‌منظور حمایت از این سرمایه‌گذاران هزینه زمین در شهرک‌های صنعتی به‌صورت نقد و اقساط دریافت شده و اکنون نیز جریمه‌های دیرکرد آنها مشمول بخشودگی شده است.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید