Performancing Metrics

استانداربوشهر: پیگیریها درتصویب یک فوریت لایحه مناطق آزاد موثر بود | اتاق خبر
کد خبر: 359140
تاریخ انتشار: 24 تیر 1395 - 13:54
استاندار بوشهر گفت: تلاشها و پیگیریهای استانداران و نمایندگان هفت استان ذینفع در لایحه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در تصویب یک فوریت بررسی این لایحه در مجلس شورای اسلامی موثر بود.

مصطفی سالاری روزچهارشنبه با ارایه گزارشی از پیگیریها و تلاشهای استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفت استان ذینفع کشور درباره تصویب یک فوریت لایحه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: ایجاد منطقه آزاد بوشهر درقالب لایحه یک فوریتی جدید دولت، چند روز پیش، از سوی رئیس جمهوری برای تحقق وعده ای که به مردم استان بوشهر داده بودند، به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
وی بیان کرد: از هفته گذشته، با استانداران هفت استان ذینفع، جلسات هماهنگی برگزار و مقرر شد پیگیری فشرده ای را برای جلب نظر نمایندگان و متقاعد کردن مخالفان لایحه، بصورت هماهنگ آغاز کنیم.
سالاری با قدردانی از حسن نیت و همراهی نمایندگان مجلس وپیگیری استانداران ذینفع گفت: برای هماهنگی و جلوگیری از موازی کاری، پیشنهاد شد گروه تلگرامی با عضویت هفت استاندار و مشاوران دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برای گزارش پیگیری ها، اقدام ها و پیشنهادها در گروه تشکیل شود که توسط خودمان ایجاد شد و هم اکنون، همه استانهای یاد شده عضو آن هستند.
وی ادامه داد: ظهر روز دوشنبه نشستی با حضور چهار نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی در دفتر استانداری بوشهر در تهران برگزار و مقرر شد نمایندگان استان، پیگیری و مذاکراتی را برای گرفتن نظر موافق سایر نمایندگان مجلس، به عمل آورند و هر چهار نماینده تصمیم گرفتند برای نطق موافق در دفاع از لایحه، ثبت نام کنند.
استاندار بوشهر گفت: با جمعی از نخبگان و دلسوزان فعال استانی و استانهای همجوار نیز نشستی در تهران برگزار و مقرر شد، دوستان با نماینده ای که دارند مذاکره و موافقت آنها را اخذ کنند که در مجموع امکان جلب نظر حدود 30 نفر از نمایندگان را داشتند و عهده دار این موضوع شدند.
سالاری افزود: در ادامه پیگیریها به نمایندگی از هفت استاندار، به دیدار حجت الاسلام مجید انصاری معاون وقت پارلمانی رئیس جمهوری رفتم و قول دادند خودشان به اتفاق ترکان درنشست مجلس شرکت و درصورت لزوم، نطق کنند.
وی اضافه کرد: همچنین با هماهنگی استاندار کردستان، دیداری با دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما برگزارشد و از برنامه های صدا و سیما در نقد یک طرفه لایحه مناطق آزاد گلایه کردیم که این نشست کارشناسی بسیار خوبی بود و وی پس از شنیدن استدلال استانداران، گفتند نظرشان در مورد لایحه تغییر کرد و از این به بعد دفاع خواهند کرد و پیشنهاد دادند ترکان در یک برنامه تلویزیونی اختصاصی، از لایحه دفاع کنند.
استاندار بوشهر گفت: با برخی از نمایندگان سایر استانها در مجلس تماس هایی برگزار و بویژه نظر موافق رئیسان بسیاری از کمیسیون ها جلب شد.
سالاری افزود: در نهایت امروز چهارشنبه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود با یک فوریت لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری-صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.
نمایندگان مجلس دراین جلسه با 130 رای موافق، 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر به یک فوریت لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و دوازده منطقه وی‍ژه اقتصادی رای مثبت دادند.
در ماده واحده این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می شود 1- در استان گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان (زابل)، کردستان(بانه و مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر(بوشهر)، منطقه آزاد تجاری - صنعتی را در محدوده های که به تصویب هیات وزیران می رسد، ایجاد کند.
2- در استان فارس (فسا)، یزد(ابرکوه- میبد)، زنجان (زنجان)، کهگیلویه و بویر احمد (گچساران)، آرذبایجان غربی(سرو و ارومیه) خراسان رضوی(خواف و قوچان)، لرستان(خرم آباد)، قزوین(تاکستان) و اصفهان (شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کند.
3- اراضی نیمه شمالی جزیره هرمز در محدوده مصوب هیات وزیران و با تایید ستاد فرماندهی کل قوا، به وسعت 21 کیلومتر مربع به هم پیوسته راه اتصال دریایی آن بهجزیره قشم به محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم ملحق می شود.
4- مناطق آزاد تجاری - صنعتی یادشده براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1372- با اصلاحات بعدی آن و مناطق ویژه اقتصادی مذکور براساس قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1384 اداره خواهند شد.
جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس در مخالفت با یک فوریت این لایحه گفت: در مجلس نهم با این لایحه مخالفت شد، زیرا باید دید که آیا این مناطق کارنامه موفقی داشته اند یا خیر؟
وی تصریح کرد: متاسفانه مناطق آزاد به محلی برای واردات و فرار مالیات تبدیل شده و تشویقی نیز برای صادرات از این مناطق صورت نمی گیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: فساد در این مناطق زیاد است و اگر سازمان های نظارتی مانند سازمان بازرسی درباره ان گزارش دهند، نمایندگان از نظر خود بر خواهند گشت.
وی با بیان این که مناطق آزاد اجازه ورود دیوان محاسبات برای بررسی هزینه ها و درآمدها را نمی دهد، گفت: مناطق آزاد موفق نبوده اند و توسعه آن به نفع کشور نیست.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم میمه و شاهین شهر نیز در موافقت با این لایحه اظهار داشت: اصل ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی خوب است اما اگر اشکالاتی دارد، باید به مجریان فشار آورد تا قانون را اجرا کرد و اگر قانون ایراد دارد باید آنرا اصلاح کرد.
وی افزود: اگر ایجاد مناطق آزاد ایراد دارد باید همه مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی تعطیل شوند و اگر ایراد ندارد باید عدالت رعایت شده و به دیگر مناطقی هم که خواهان ایجاد چنین مناطقی هستند، اجازه داده شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: مناطق آزاد تجاری و صنعتی برای انتقال فناوری، تامین منابع و جذب تسهیلات خارجی می تواند موثر باشد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید