Performancing Metrics

خرید ۶۷۰ میلیونی ارشاد از ناشران | اتاق خبر
کد خبر: 359252
تاریخ انتشار: 25 تیر 1395 - 08:29
خرید ۶۷۰ میلیونی وزارت ارشاد از ناشران و درخواست رئیس جمهور از صداوسیما برای تشویق مردم به حفظ نسخ خطی از جمله خبرهای مهم کتاب در این هفته هستند.

اتاق خبر: مرور اخبار حوزه کتاب در این هفته را در حالی شروع می‌کنیم که گزارش این هفته، نسبتا پرخبرتر بوده و حجم اخبار بیشتری را در خود جا داده است.

بخشی از خبرهای این گزارش مربوط به وزارت ارشاد و برخی دیگر مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین میزان فروش کتاب در نمایشگاه قرآن است. این گزارش، خبر ناراحت کننده درگذشت یکی از چهره‌های فرهنگی را نیز در خود دارد.

خرید ۶۷۰ میلیونی ارشاد از ناشران

تصویب خرید ۳۸ هزار و ۸۸۰ نسخه کتاب در جلسه ۵۵۴ هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم جزو اخبار این هفته حوزه کتاب بود.

به این ترتیب، در جلسه ۵۵۴ هیات انتخاب و خرید کتاب، تعداد ۲۰۳ عنوان کتاب در ۳۸ هزار و ۸۸۰ نسخه به مبلغ ۶.۷۴۲.۵۰۰.۰۰۰ (شش میلیارد و هفتصد و چهل و دو میلیون و پانصد هزار ریال) جهت خرید به تصویب رسید.

درخواست روحانی برای حفظ نسخ خطی

خبر دیگر این هفته، درخواست حسن روحانی رئیس جمهور از صدا و سیما برای تشویق مردم به حفظ نسخ خطی بود.

گزارش «عملکرد، برنامه‌ها و چالش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران» در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری از سوی سیدرضا صالحی امیری، رئیس این سازمان ارائه شد و روحانی در این برنامه، ضمن تأکید بر حفظ و حراست از نسخ خطی، آنها را ثروتی ملی دانست و از صدا و سیما خواست که مردم را به حفظ این نسخ تشویق کند.

آغاز به کار شبکه شهرهای دوستدار کتاب

شبکه شهرهای دوستدار کتاب ایران به پیشنهاد نیشابور و حضور نمایندگان ۱۵ شهر نامزد پایتخت کتاب ایران با برگزاری مجمع عمومی و انتخاب شورای هماهنگی متشکل از ۵ شهر آغاز به کار کرد.

این خبر روز دوشنبه ۲۱ تیر منتشر شد و به موجب آن، برای شبکه شهرهای دوستدار کتاب ایران هیات موسس متشکل از همایون امیرزاده (مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی)، عباس کرخی (سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران)، همایون قنواتی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان)، حمیده ماحوزی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر) و هادی مسلمی (شهردار نیشابور) مقدمات کار را فراهم کردند.

کمک ۱۲میلیارد ریالی به شهرهای پایتخت کتاب

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از اهدا ۱۲ میلیارد ریال کتاب به شهرهای نامزد پایتخت کتاب و روستاهای برگزیده در دو دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و گروه‌های برگزیده ترویج کتابخوانی خبر داد.

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره‌های پایتخت کتاب ایران، روستاهای دوستدار کتاب و گروه‌های ترویج کتابخوانی گفت: از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ ۱۲ میلیارد ریال حواله خرید کتاب به شهرهای نامزد پایتخت کتاب ایران، روستاهای برگزیده در دو دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، گروه‌های برگزیده دومین دوره ترویج کتابخوانی و بیست استان و شهرستان کمتر برخوردار اهداء شده است.

خبر مختارپور درباره اختصاص اعتبار برای کتابخانه های ناتمام

این هفته همچنین خبری به نقل از علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد. این خبر مربوط به سخنان مختارپور در سفر استانی‌اش به کردستان بود که در آن، از اختصاص اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی برای پروژه کتابخانه‌های ناتمام در استان‌های کشور خبر داد.

به این ترتیب، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیاردریالی از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) توسط بنیاد برکت برای تکمیل حدود ۶۰ پروژه کتابخانه نیمه تمام در استان‌ها خبر داد.

خرید ۲۵۰۰ عنوان کتاب و ۱۵۰ عنوان نشریه برای کتابخانه‌ها

خبر بعدی هم مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. در این خبر، علی رمضانی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از خرید ۲۵۰۰ عنوان کتاب و ۱۵۰ عنوان نشریه در سال ۹۴ با صرف ۱۵۰ میلیارد ریال خبر داد.

رمضانی در گزارشی که این هفته منتشر شد، درباره میزان خرید کتاب و نشریه در سال گذشته بیان کرد: در سال ۱۳۹۴، ۲۵۰۰ عنوان کتاب در ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار نسخه، ‌ از ۳۰۰ ناشر خریداری و به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارسال شد؛ ۷۲% این خرید از ناشران خصوصی و ۲۸%‌ از ناشران دولتی بوده است؛ همچنین ۴۰% از مجموع اعتبار صرف شده در حوزه کودک و نوجوان و ۶۰% به حوزه بزرگسال تخصیص یافت.

فروش یک‌ونیم میلیارد تومانی کتاب درنمایشگاه قرآن

روز شنبه این هفته بود که مدیر کمیته اجرایی و رفاهی بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن کریم از فروش نزدیک به یک و نیم میلیارد تومانی کتاب در بخش نشر این نمایشگاه در سال جاری خبر داد.

حسین صفری در این باره گفت: کل چهار بخش نمایشگاه قرآن در سال جاری نزدیک به سه میلیارد و سیصد میلیون تومان بر اساس تراکنش‌های دستگاه‌های کارت‌خوان، فروش داشتند. از این مقدار در بخش نشر نمایشگاه میزان یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان فروش کتاب انجام شد. البته به این میزان بخواهیم به صورت تخمینی فروش نقدی را نیز بیافزاییم نزدیک به ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان باید به این رقم فروش افزود و در نتیجه رقم فروش نمایشگاه را در سال جاری باید نزدیک به چهار و نیم میلیارد تومان دانست.

سخنان صالحی درباره خرید بی یارانه کتاب

یکی از خبرهای روزهای میانی این هفته هم مربوط به کتاب خریدن معاون فرهنگی وزیر ارشاد بود.

سید عباس صالحی در بازدیدی که روز سه شنبه ۲۲ تیر از چند کتابفروشی مشارکت کننده در طرح تابستانه کتاب، داشت در پاسخ به این سؤال که آیا خودش از طرح‌های عیدانه کتاب و تابستانه کتاب استفاده می‌کند و از کتابفروشی‌های عضو طرح، خرید می‌کند؟ گفت: بله من هم کتاب می‌خرم ولی از یارانه آن استفاده نمی‌کنم.

درگذشت جمشید ارجمند

یک خبر ناراحت کننده نیز دیروز چهارشنبه منتشر شد که خبر درگذشت یکی از مترجمان و نویسندگان کشور بود. به موجب این خبر، جمشید ارجمند نویسنده و منتقد سینمایی پس از طی یک دوره بیماری در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

از جمشید ارجمند به عنوان یکی از آغازگران جریان نقد سینما در ایران یاد می‌شود.

او از دهه ٣٠ فعالیت نوشتاری خود را آغاز کرد و در مجله «ستاره سینما» و سایر مجلات نقد فیلم، مطلب می‌نوشت و با منتقدانی مانند پرویز دوایی هم‌دوره بود. زنده‌یاد جمشید ارجمند نزدیک به ٢٠ عنوان کتاب را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده است.

منبع: مهر

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید