Performancing Metrics

نظام رده‌بندی بازی‌ها در انتظار تکمیل | اتاق خبر
کد خبر: 359254
تاریخ انتشار: 25 تیر 1395 - 08:52
«رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای» این هفته در شورای فرهنگ عمومی کشور مصوب شد تا این قانون کلیدی برای سامان‌دهی بازی‌ها یک گام دیگر به مرحله اجرایی شدن نزدیک شود.

به گزارش اتاق خبر، در کنار خبرهای مرتبط با رونمایی و یا عرضه محصولات جدید در بازار بازی‌های رایانه‌ای این حوزه در هفته گذشته شاهد چند اتفاق کلیدی در عرصه سیاست‌گذاری هم بود. 

در مرور خبرها و رویدادهای مرتبط با صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران به اهم این تحولات خواهیم پرداخت.

آغاز عرضه دو بازی ماجراجویانه

همزمان با تعطیلات عید فطر بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران شاهد معر فی دو بازی تازه بود. بازی «سفرجنجالی» و «قتل در کوچه‌های تهران» که هر دو پس از پایان تعطیلات روانه بازار شدند.

شرکت رسانه‌گستر بنیسی که پیش از این بازی عملیات انهدام را تولید و منتشر کرده بود، اینبار بازی «سفر جنجالی» را که براساس سبک زندگی اسلامی-ایرانی تولید شده است را همزمان با عید سعید فطر روانه بازار کرد.

در این بازی که در مرحله اول در شمارگان ۲۰ هزار عدد منتشر می‌شود، المان‌های فرهنگی و مذهبی به تعداد زیاد به چشم می‌خورد به طور مثال در یک مرحله شخصیت‌های بازی وارد یک امامزاده می‌شوند و در آنجا باید به دنبال چند شیء قدیمی گمشده باشند یا در مکانی دیگر وارد یک فرش‌فروشی شده و در فرآیندی ناچارند محاسباتی را با چرتکه انجام دهند.

قسمت دوم از بازی رایانه‌ای «قتل در کوچه‌های تهران» هم که نسخه اول آن در سال ۹۰ با استقبال مخاطبان همراه شده بود، پس از تعطیلات عید فطر روانه بازار شد.

این بازی رایانه‌ای که با محوریت عوارض مصرف مواد مخدر صنعتی مانند شیشه طراحی شده است روایتی ماجراجویانه دارد که داستان آن توانست عنوان بهترین روایت داستانی در پنجمین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای از آن خود کند.

هواردان چشم به راه «شتاب در شهر»

در میان خبرهای مرتبط با تازه‌های بازار بازی‌های رایانه‌ای این هفته شاهد اعلام نتایج نظرسنجی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای رونمایی از بازی منتخب هواداران بودیم.

براساس ایده تازه بنیاد برای جلوگیری از شائبه حمایت از برخی بازی‌های خاص، قرار بر این است آئین‌های رونمایی بازی در این بنیاد بعد از این به واسطه نظرسنجی از هواداران به یک بازی اختصاص پیدا کند.

این هفته خبر رسید در پایان اولین دور از اجرای این طرح، بیش از ۷۰۰۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که نشان از اهمیت بازی‌های ایرانی در بین مخاطبان داخلی است.

براساس آمار دریافت شده بازی شتاب در شهر ۲، با دریافت ۵۳۵۴ رای در جایگاه نخست قرار گرفت و آیین رونمایی از این بازی به‌زودی و اواخر تیر ماه برگزار خواهد شد.

بازی‌های رایانه‌ای «قتل در کوچه‌های تهران ۲» و «پلیس بزرگراه» نیز به ترتیب با ۱۷۳۵ و ۱۲۵ رای در جایگاه‌های دوم و سوم این نظرسنجی قرار گرفتند.

بازی در دانشگاه فردوسی مشهد

فارغ از انتشار و رونمایی از بازی‌های تازه یکی از اخبار مهم عرصه بازی‌سازی در هفته گذشته اعلام خبر راه‌اندازی رشته بازی‌سازی در دانشگاه فردوسی مشهد بود.

پیرو بازدید مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از انجمن بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه فردوسی مشهد، درس بازی‌سازی از مهرماه امسال به دروس گروه مهندسی کامپیوتر اضافه خواهد شد.

حسن کریمی قدوسی در بازدید از انجمن بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه فردوسی مشهد، ظرفیت‌های گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی را برای توسعه بازی‌سازی در شهر مشهد مناسب دانست و گفت: دانشگاه فردوسی می‌تواند علاوه‌بر استفاده از ظرفیت‌های پنهان بازی‌سازان در استان خراسان رضوی، زمینه توسعه علمی برای توسعه این هنر – صنعت را فراهم کند.

در این جلسه، برگزاری یک «گیم جم» در اوایل مهرماه توسط دانشگاه فردوسی و با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به تصویب رسید.

تصویب «رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای» در شورای فرهنگ عمومی

آخرین خبر حوزه بازی‌ها در هفته گذشته هم مربوط به رده‌بندی سنی بازی‌ها بود که گویا بالاخره صاحب مصوبه‌ای رسمی از شورای فرهنگ عمومی کشور شده است. مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای روز گذشته از مصوب شدن «رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای» در شورای فرهنگ عمومی با حضور وزیر ارشاد خبر داد.

حسن کریمی قدوسی گفت: از ماه‌ها پیش با دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور تعامل را شروع کردیم تا بتوانیم نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها را در این شورا مصوب کنیم که خوشبختانه شاهد تعامل بسیار خوب این شورا به‌خصوص دکتر شاهمرادی رییس این شورا و همکاران‌شان بودیم.

 آیین‌نامه رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای، روز گذشته مورخ ۲۲ تیر ماه در شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید و براساس آن خط مش و چارچوب‌های فعالیت نظام ESRA طبق دغدغه‌های فرهنگی کشور مشخص شد.

گام نهایی این آیین‌نامه، مصوب شدن آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود تا نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها از لحاظ قانونی به تکامل برسد.

منبع: مهر

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید