Performancing Metrics

میوه‌های وارداتی میهمان ناخوانده سبد ایرانیان | اتاق خبر
کد خبر: 35935
تاریخ انتشار: 16 دی 1391 - 15:25

 

در شرایطی که امسال تولید میوه از نظر کمی و کیفی تأمین‌کننده نیاز داخلی بوده و حتی برخی محصولات صادر می‌شود، این سوال وجود دارد که با کدام منطق و کدام مجوز واردات میوه صورت گرفته است؟ "این جملاتی است که معاون وزیر جهاد کشاورزی پس از شنیدن خبر واردات میوه مطرح می‌کند.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا، در سال تولید ملی و سالی که انبارها دیگر جایی برای نگهداری ثمره‌های درختان ایرانی ندارند و کشاورزان به دنبال بازاری برای فروش محصول خود هستند، انتظار نمی‌رفت بازهم شاهد حضور تکراری میوه‌های خارجی باشیم آن هم در شرایطی‌ که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و صادرکننده مجوز واردات و صادرات محصولات کشاورزی اعلام می‌کند "به جز موز هیچ مجوزی برای واردات میوه صادر نکرده است!"

محمدعلی نیکبخت - معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی - دراین باره  توضیح داد: با توجه به بالا بودن میزان تولیدات انواع میوه به ویژه سیب و پرتقال که مازاد مصرف جامعه هم تولید شده است، هیچ‌گونه نیازی به واردات نداریم و میوه شب عید نیز باید از تولید داخل تامین شود؛ کمااینکه ذخیره‌سازی میوه شب عید آغاز شده و هیچ کمبودی برای این ایام نداریم.

به گفته وی امسال تولید میوه از نظر کمی و کیفی نه تنها تأمین‌کننده نیاز داخلی است بلکه برخی محصولات نیز صادر می‌شوند لذا جای سوال است که با کدام منطق و کدام مجوز واردات میوه صورت گرفته است؟

واردات ۲۶۵ میلیون دلاری میوه طی ۷ ماه

اما براساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه امسال بیش از ۳۶۱ هزار تن انواع میوه به ارزش تقریبی ۲۶۵ میلیون دلار به کشور وارد شده است، گرچه این میزان نسبت به مدت مشابه‌اش در سال گذشته کاهش داشته اما واردات میوه‌هایی مانند پرتقال، گلابی، نارنگی، سیب و کیوی که تولید مناسبی نسبت به سال گذشته داشته‌اند در کنار میوه‌های فانتزی مانند انبه، نارگیل، آناناس و ... مهمان‌های ناخوانده‌ی سفره‌هایی است که عرق را بر پیشانی کشاورزان می‌خشکاند.

مسوولان وزارت کشاورزی تلویحا مسئول این واردات نادرست را وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌دانند اما به گفته خودشان نمی‌خواهند درگیر حواشی شوند.

مختار مهدی‌زاده - نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی - در این باره به ایسنا می‌گوید: "واردات همه میوه‌ها به غیر از موز به کشور ممنوع است و هیچ‌گونه ثبت سفارشی صورت نمی‌گیرد اما میوه‌های فانتزی مانند آناناس، نارگیل، کاکتوس و بعضا نارنگی و سیب سبز فرانسوی در میادین تره‌بار مشاهده می‌شود که این واردات از مبادی رسمی صورت نگرفته و شاید به صورت قاچاق در قالب کانتینر محصولات دیگر به کشور وارد شده است."

سیب‌های فرانسوی در حالی میهمان سبدهای مردم شده‌ که باغداران امسال با تولید بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب، رکورد تولید این محصول را شکسته‌اند و به دنبال بازارهای صادراتی برای محصولشان هستند و بخشی دیگر از دسترنجشان به دلیل انبار شدن در فضای نامناسب با افت کیفیت مواجه شده است. از سوی دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند سیب را از هم‌اکنون کیلویی ۱۴۷۰ تومان پیش‌فروش کنند که حتی از سال گذشته هم ارزان‌تر است.

مهدی‌زاده با ابراز تعجب از اینکه میوه‌های قاچاق شده چگونه آشکارا در میادین تره‌بار که عوامل نظارت در آنجا حاضرند، تخلیه و مجددا برای رفتن به میوه‌فروشی‌های بالا شهر بارگیری می‌شوند، می‌گوید: در صورت ادامه چنین شرایطی و مدیریت نکردن آن، واردات میوه‌های فانتزی مفری برای واردات میوه‌هایی می‌شود که کشاورزان برای تولید آن‌ زحمت زیادی کشیده‌اند و تنها دلالان بدون هیچ زحمتی سودهای کلان به جیب می‌زنند.

واردات میوه خیانت به استقلال و خودکفایی کشور است

رییس اتحادیه باغداران نیز دراین زمینه اظهارمی‌کند در شرایطی‌که هیچ میوه‌ای به غیر از موز مجوز ورود به کشور ندارد، واردات، حاصل تلاش یک‌ساله کشاورزان زحمتکش را بر باد می‌دهد و خیانت به استقلال و خودکفایی کشور است چراکه با وجود تحریم‌ها و تورم‌های بسیار، کشاورزان علی‌رغم افزایش هزینه‌های تولید، هیچ افزایش قیمتی در محصولات خود نداشته‌اند.

با توجه به اینکه کشاورزان ایرانی با بهره‌گیری از مزیت‌های چهار فصل، بهترین میوه‌های خاورمیانه و شاید جهان را تولید می‌کنند واردات ۲۶۵ میلیون دلاری میوه آن هم با وجود اعلام ممنوعیت ثبت سفارش آن از سوی سازمان توسعه تجارت، بر بازار داخلی بی‌تأثیر نیست اما انگار گوش‌های مسوول از این حرف‌ها پر شده که دستان پینه بسته کشاورز، رسیدن به خودکفایی، حمایت از تولید ملی و ... نادیده گرفته می‌شود.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید