Performancing Metrics

دلیل تاخیر ساخت برخی سدها | اتاق خبر
کد خبر: 359574
تاریخ انتشار: 27 تیر 1395 - 00:29
قائم مقام وزیر نیرو با انتقاد از بیان واژه مافیای سدسازی در کشور گفت: دلیل تاخیر ساخت برخی سدها، کمبود اعتبار است.

اتاق خبر: ستار محمودی در خصوص اهمیت سدسازی در کشور اظهارداشت: سدسازی به عنوان یک دانشی است که سال‌ها بر روی آن تلاش شده و هم‌اکنون این صنعت یک سرمایه برای ایران محسوب می‌شود.

قائم مقام وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مافیای سدسازی واژه‌ای غیرکارشناسانه و اشتباه است، گفت: سدسازی باید به عنوان یک واحد عمرانی شناخته شود. عملکرد سد این است که خشونت‌ها و نوسانات آب و هوایی را در حد زیادی تعدیل و آن را به خوبی کنترل می‌کند و یکی از ویژگی‌های سدسازی در جغرافیای ایران، این است که حلقه مرتبط کننده‌ای برای مدیریت آب در منابع طبیعی است.

وی افزود: دیگر ویژگی‌ سد، مهار آب‌های خروجی است که به راحتی از کشور خارج می‌شوند و سدها برای ذخیره آن نقش حیاتی را در کشور ایفا می‌کنند. محمودی سدسازی را برای کشور یک برکت دانست و گفت: کشور ما تجربیات خوبی را در زمینه مهندسی سد کسب کرده و هزینه‌های زیاد اجتماعی، اقتصادی و مهندسی صرف دانش آن شده است.

محمودی ادامه داد: ما در صنعت سدسازی نیازمند وجوهی هستیم که باید داشته باشیم که من این وجوه را «پیوست‌های محیط زیستی» می‌نامم. وی با اشاره به حفظ آثار میراث فرهنگی در مخازن سدها یادآور شد: ما باید این میراث گرانبها را به خوبی حفظ کنیم و نگذاریم آسیبی به آن وارد شود. در این راستا توسعه منابع آب و نیروی ایران در پروژه سد سیمره به خوبی ایفای نقش کرد و آثار باستانی را در مخزن این سد نجات داد.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به سیستم (HSE) در صنعت سدسازی خاطرنشان کرد: بهداشت، ایمنی، امنیت و محیط زیست (HSE) باید در صنعت سدسازی رعایت و اجرا شود. وی در خصوص طولانی شدن برخی طرح‌های سدسازی در کشور متذکر شد: دلیل عمده طولانی شدن ساخت برخی پروژه‌های سدسازی، اعتبار است که باید با تلاش و همدلی برای این طرح‌ها، سرمایه گذار مناسبی را جذب کنیم.

وی با بیان اینکه سدسازی در کشور باید به عنوان یک واحد عمرانی شناخته شود افزود: در پروژه‌های سدسازی، علاوه بر مطالعه، ساخت و بهره‌برداری، باید به موضوع نگهداری از آن بیشتر توجه کرد، چون سرمایه یک کشور هزینه آن شده است.

قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به برخی افراد که می‌گویند صنعت سدسازی مافیای آب است و به درد کشور نمی‌خورد گفت: نقد درباره صنعت سدسازی اشکالی ندارد، اما نقد باید کارشناسی و منصفانه باشد و ضعف و قوتش با هم گفته شود.

وی افزود: مافیای سدسازی حرف کاملا غیرکارشناسی و اشتباهی است، چون منظور برخی شاید ناپختگی مهندسین و یا انتفاع خاص تلقی شود. امروز صنعت سدسازی هم‌مرز دانش روز دنیا حرکت می‌کند و تجربیات خود یاد می‌دهد، این صنعت هم‌ اکنون به مرحله بالنده ای رسیده است. امیدوارم صنعت سدسازی با تجربیات خوبی که در اختیار دارد، روز به روز خسارت‌های ناشی از سیل را به حداقل برساند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید