Performancing Metrics

سرنوشت مسافران ایرانی حاضر در ترکیه | اتاق خبر
کد خبر: 359715
تاریخ انتشار: 26 تیر 1395 - 15:56
به دنبال وقوع کودتای کم‌سابقه در ترکیه و تعلیق پروازهای ایران به مقصد استانبول، از شب گذشته (جمعه) جمعی از مسافران ایرانی در این کشور سرگردان مانده‌ و در انتظار اعلام وضعیت و تکلیف بازگشت به کشور هستند.

اتاق خبر: پس از تعلیق پروازهایی که از ایران به مقصد استانبول و یا برعکس انجام می‌شد، سازمان هواپیمایی نیز اعلام کرد، مجوزی برای پرواز هواپیماهای بدون مسافر از تهران به مقصد کشور ترکیه صادر شده تا مسافران ایرانی باقی‌مانده در این کشور را در اسرع وقت به ایران بازگرداند.

اما از آنجا که شرایط حاضر برای مسافران و تورهای ایرانی "فورس‌ماژور" محسوب می‌شود، آن‌ها می‌توانند بدون پرداخت جریمه، از سفر به این کشور انصراف دهند.

همچنین طبق ماده ۳۲ قرارداد «ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در تورهای خروجی» که به این شرایط بحرانی می‌پردازد، کارگزار متعهد است برنامه سفر و گشتِ مورد توافق را به طور کامل و دقیق انجام دهد، لیکن در صورت وقوع حوادث و پیشامدهای غیرمنتظره از قبیل جنگ، شورش، اعتصاب و مشکلاتی که از کنترل کارگزار خارج بوده و سبب ابطال یا تغییر برنامه گشت شود، مسؤولیتی متوجه کارگزار نخواهد بود، اما کارگزار موظف است وجوه دریافتی را به گردشگر مسترد کند.

طبق این قانون، گردشگرانی که سفرشان از امروز به خاطر شرایط بحرانی در ترکیه به حالت تعلیق درآمده، می‌توانند بدون پرداخت جریمه از این سفر انصراف دهند.

در تبصره‌ی این ماده قانونی نیز آمده است: چنانچه پیشامدهای غیرمنتظره پس از ورود به کشور مقصد روی دهد، کارگزار موظف است با ارائه مستندات نسبت به کسر هزینه‌های انجام شده از مبلغ دریافتی اقدام و مابقی را به گردشگر مسترد کند.

از آنجایی که قوانین موجود در شرایط فورس‌ماژور تعهدی را در قبال مسافر متوجه آژانس نمی‌کند، بنابراین آن دسته از مسافرانی که در آستانه بازگشت به کشور بوده‌اند و با تعلیق پرواز مواجه شده‌اند، برای روزهای اضافی که در ترکیه می‌مانند، باید خودشان هزینه اقامت را پرداخت کنند، اما برای اطلاع از برنامه‌ی پروازی خود باید با ایرلاین مربوطه در تماس باشند تا از پروازهای جایگزین استفاده کنند.

علاوه بر این، در ماده ۳۳ قرارداد تیپ سفرهای خارجی آمده است: کارگزار متعهد است در صورت بروز هرگونه اتفاقی برای گردشگر یا گردشگران در کشور مقصد، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را در آن کشور از موضوع مطلع کنند.

طبق اعلام وزارت خارجه ایران، هموطنان ایرانی که در حال حاضر در ترکیه ساکن هستند، در صورت مواجهه با هر مشکل و بحرانی‌تر شدن اوضاع می‌توانند با سفارت ایران در آنکارا تماس بگیرند.

آدرس و تلفن سفارت ایران:

Tahran cad.no:۱۰ kavaklidere

Ankara – Turkey | ۴۶۸۲۸۲۰

 

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید