Performancing Metrics

مسئولان آموزش و پرورش تنها بی‌خبرانِ شهریه‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 360109
تاریخ انتشار: 29 تیر 1395 - 02:40
نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی می لنگد و مسئولان وزارت آموزش و پرورش به رغم بازدیدهای نظارتی به نظر می رسد چشمان خود را بر واقعیت بسته اند یا قدرتی برای برخورد با تخلفات ندارند.

اتاق خبر: دور از ذهن است که مسئولان آموزش و پرورش از شهریه‌های غیرمتعارف مدارس غیردولتی بی‌خبر باشند. در حالی که تنها با یک گزارشی میدانی از مدارس غیردولتی می‌توان از شهریه‌های بالای آن باخبر شد. آیا مسئولان آموزش و پرورش از واقعیت‌های شهریه‌ها بی‌خبرند یا «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز».

مجتبی زینیوند، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که سوم خرداد ماه سال ۹۵ برگزار شد با اشاره به شهریه مدارس غیردولتی گفت: کف شهریه مدارس ابتدایی غیردولتی در شهر تهران ۲ میلیون و ۲۲ هزار تومان و سقف آن ۵ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان است.

زینیوند تاکید کرد: در متوسطه اول ۳۸ساعت درسی وجود دارد که ۳۰ ساعت برنامه درسی مصوب و ۸ ساعت فوق برنامه است. کمترین میزان شهریه مصوب شهر تهران در این دوره ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان و بیشترین میزان آن ۶ میلیون ۸۵۶هزار تومان است.

او با بیان اینکه در متوسطه دوم نیز ۴۲ ساعت درس ارائه می‌شود که ۳۴ ساعت آن برنامه مصوب درسی و ۸ ساعت آن فوق برنامه است، افزود: کف شهریه در این دوره ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سقف آن ۸ میلیون و ۴۱۹ هزار تومان است.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره پیش دانشگاهی ۴۰ ساعت درس ارائه می‌شود که ۱۶ ساعت آن فوق برنامه است، بر این اساس در شهر تهران کمترین میزان شهریه در این دوره ۴ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان و بیشترین میزان آن ۱۰ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان است.

این‌ها رقم‌های مصوبی است که مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی از آن سخن می‌گوید، اما واقعیتی که در برخی مدارس غیردولتی پایتخت دیده می‌شود چیز دیگری است.

سری می زنیم به برخی مدارس تهران، مدیر مدرسه غیردولتی متوسطه دوم و پیش دانشگاهی در شمال تهران شهریه مدرسه‌اش را بسیار ارزان‌تر از جاهای دیگر عنوان می‌کند و به خبرنگار مهر که به عنوان اقوام یکی از دانش آموزان متقاضی ثبت نام به این مدرسه مراجعه کرده است، می‌گوید: در این محدوده پایین‌ترین شهریه را داریم و شما نمی‌توانید پایین‌تر از شهریه ما پیدا کنید. کلاس‌های ما از تابستان آغاز می‌شود و شهریه دوره پیش دانشگاهی ۱۱ و ۱۷ میلیون تومان است. 

این مدیر مدرسه غیردولتی با تاکید بر اجباری بودن شرکت در کلاس‌های آموزشی، به ما می‌گوید: شروع کلاس‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ است. 

یاد اعتراضات و انتقادهای گذشته از شهریه های دانشگاه آزاد می‌افتم، در حالی که اکنون شهریه همین مدرسه برای تحصیل یک سال دانش‌آموزان شاید برابر کل شهریه یک دانشجو در دوره‌ی  فوق‌لیسانس باشد.

اوضاع در مدارس ابتدایی نیز همین گونه است و یکی از اولیای دانش آموزان ابتدایی که فرزندش در مدرسه غیردولتی منطقه ۱ تحصیل می‌کند به خبرنگار مهر می‌گوید: شهریه مدرسه دخترم مبلغ ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است البته با کلاس‌های فوق برنامه به رقمی بالای ۸ میلیون تومان می‌رسد. بابت کلاس زبان انگلیسی و لگو این مقدار گرفته می‌شود. شرکت در کلاس‌ها اجباری است و در زمان ساعات آموزشی برای مثال ساعت ۱۱ صبح کلاس زبان برگزار می‌شود اگر فرزندم شرکت نکند باید در حیاط مدرسه بنشیند تا فعالیت فوق برنامه زبان انگلیسی تمام شود. 

این ولی دانش آموز تاکید می‌کند: سال گذشته در ابتدای سال تحصیلی شهریه گرفته شد و در نیمه سال تحصیلی هم شهریه جداگانه‌ای گرفتند، فکر می‌کنم وسط سال تحصیلی از بحث نظارت بر مدارس غیر دولتی خبری نیست که دوبار از ما شهریه می‌گیرند.

برخی از مدارس نیز با عنوان دو زبانه بودن از اولیا مبالغ زیادی می‌گیرند. یکی از اولیای دانش‌آموزان در این‌باره می‌گوید: فرزندم پایه دوم ابتدایی است و سال گذشته مدرسه فرزندم به دلیل دو زبانه بودن شهریه‌ای بالغ بر ۷ میلیون تومان جدا از هزینه غذا و سرویس از ما گرفت. اما با شروع سال تحصیلی تنها زبان انگلیسی آن هم با کیفیتی نه چندان بالا آموزش دادند و امسال دیگر فرزندم را در این مدرسه ثبت نام نمی‌کنم چراکه حتی حضور فرزندم در کلاس‌های تابستان این مدرسه اجباری است.

خانواده ها نیز از شهریه بالای مدارس غیردولتی انتقاد دارند اما ترس از پایین بودن کیفیت مدارس دولتی آنان را مجبور می کند تا شرایط اجباری مدارس غیردولتی را بپذیرند.

پدر یکی از دانش آموزان ابتدایی دیگر که فرزندش در مدرسه‌ای در محلهٔ فرمانیه تحصیل می‌کند نیز با انتقاد از شهریه بالای مدارس به خبرنگار مهر می‌گوید: هشت میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بابت شهریه و فعالیت‌های فوق برنامه پرداخت کردم. ۵ میلیون بابت شهریه و مابقی نیز بابت نهار و فعالیت‌های فوق برنامه همانند کلاس زبان پرداخت کردم البته هزینه سرویس نیز جدا از این مبالغ است. 

دور زدن قوانین توسط مدارس غیر دولتی

همه این‌ها در حالی است که سازمان مدارس غیردولتی تاکید دارد که شهریه مدارس باید در معرض دید تمام خانواده‌ها قرار گیرد و شهریه‌ها طبق الگوی شهریهِ مصوب شده‌اند. مدارس طبق شهریه مصوب پول از اولیاء دریافت می‌کنند اما در کنار آن معادل شهریه، کلاس‌های فوق برنامه به صورت اجباری برگزار می‌کنند و اینگونه قوانین سازمان مدارس غیردولتی را دور می‌زنند. 

در این‌باره؛ مسعود ثقفی به خبرنگار مهر درباره تخلفات مدارس غیردولتی می‌گوید: برنامه نظارت ارزیابی عملکرد مدارس غیردولتی شهر تهران با محوریت نحوه دریافت شهریه از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری به صورت هوشمند، مستمر و منظم آغاز شده است و تا پایان سال نیز ادامه دارد. 

۶۹ مدرسه از ۴۰۰ مدرسه مورد بازدید متخلف بوده اند

وی با بیان اینکه ستادهای نظارت با جذب و بکارگیری ۵۰ ناظر مجرب فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، افزود: تاکنون از ۴۰۰ مدرسه بازدید به عمل آمده است و متأسفانه ۶۹ مورد تخلف کشف شده و پرونده آنان به شورای نظارتی شهر تهران ارسال شده است. از این تعداد پرونده ۱۷ مدرسه برای رسیدگی به تخلفات محرز به مراجع قضایی ذیربط ارسال شده است. مجازات‌های قانونی شامل عزل مدیر، توقف فعالیت مدرسه از یک تا ۳ سال و استرداد وجوه مازاد بر شهریه مصوب است. 

ثقفی با توصیه به خانواده‌هایی که قصد دارند فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند یا ثبت نام کرده‌اند، می‌گوید: خانواده‌ها اطلاعیه‌های مربوط به میزان شهریه‌های مصوب و خدمات آموزشی و پرورشی که علاوه بر محل ثبت نام باید در سایت مدرسه در معرض دید اولیای دانش آموزان باشد را مطالعه کنند. 

وی ادامه می‌دهد: یک نسخه قرارداد ثبت نام که به طور کامل جزییات خدمات آموزشی و پرورشی در آن مشخص شده و به امضای مدیر مدرسه رسیده باشد را از مدرسه دریافت کنند. 

سخنگوی آموزش وپرورش شهر تهران با بیان اینکه خانواده با ناظران آموزش و پرورش در صورت تماس با آنان یا دعوت از آن‌ها برای بررسی مستندات وجوه پرداختی بابت شهریه همکاری داشته باشند، می‌گوید: اولیای دانش آموزان در زمان ثبت نام باید فقط شهریه مصوب را پرداخت کنند و استفاده از سایر خدمات که جزو شهریه مصوب نیز محسوب نمی‌شود کاملا اختیاری است. 

او تاکید می‌کند: در صورت تمایل و انتخاب این قبیل خدمات (لباس فرم، غذا و سرویس ایاب و ذهاب) باید از مجوز قیمت خدمات اطمینان داشته باشند و استفاده از هر کدام از آن‌ها باید براساس قراردادهای جداگانه باشد. 

سخنگوی آموزش و پرورش در پایان با توصیه به مردم برای گزارش تخلفات مدارس به وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: در صورت مشاهده هرگونه تخلفات ذکر شده اولیای دانش آموزان می‌توانند از طریق صندوق الکترونیکی ۰۹۱۲۳۸۰۴۴۱۴ یا شماره تلفن‌های ۸۸۹۶۴۰۳۳ و ۸۸۹۶۴۰۰۶ با ذکر نام مدرسه و مبلغ شهریه بدون ذکر مشخصات دانش آموز اعلام کنند. در صورت محرز شدن شکایت واصله به صورت قاطع اعلام می‌کنیم ظرف ۷۲ ساعت شهریه مازاد را به خانواده‌ها باز گردانده خواهد شد. 

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی‌های خبرنگار، پس از اعلام آمار تخلفات مدارس غیردولتی پایتخت بوده است و این موضوع نشان می‌دهد هنوز بحث نظارت آموزش و پرورش بر مدارس غیردولتی لنگ می زند.

البته برخی از شنیده ها نیز حاکی از دریافت شهریه های ۲۰ تا ۴۰ میلیونی مدارس است که به دلیل محرز نشدن آن توسطخبرنگار مهر به آن اشاره ای نشده است اما پیگیری ها ادامه دارد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید