Performancing Metrics

رئیس سازمان وحدت کره جنوبی: پیونگ یانگ برای انجام مذاکرات جدی نیست | اتاق خبر
کد خبر: 360651
تاریخ انتشار: 31 تیر 1395 - 19:13
رئیس سازمان وحدت کره جنوبی اعلام کرد که به رغم تمایل سئول برای از سرگیری گفت وگوهای صلح جهت رفع مشکلات شبه جزیره کره، دولت کره شمالی در این زمینه جدی نیست و این موضوع به خوبی در رفتار مسئولان این کشور قابل مشاهده است.

به گزارش اتاق خبر، «جین ووک چوی» روز پنجشنبه در نشستی با حضور خبرنگاران خارجی در سئول افزود: بعد از جدا شدن دو کره؛ کره جنوبی برای گسترش همکاریها و رفع مشکلات دو جانبه همواره آماده گفت و گو بوده ولی رفتار طرف مقابل تاکنون چنین چیزی را نشان نداده است.
وی اظهار کرد: هر زمان که کره شمالی فعالیت های هسته ای خود را قطع کند دولت کره جنوبی برای گفت و گو آمادگی دارد و دلیل اینکه برخی مواقع ما برای انجام مذاکره جواب رد می دهیم این است که می بینیم مسئولان کره شمالی در رفتارشان جدی نیستند.
گفتنی است، آخرین دور مذاکرات مقام های سطح بالای دو کشور 21 آذر ماه سال گذشته در مجتمع صنعتی «کائه سونگ» در منطقه مرزی مشترک دو کشور صورت گرفت که بدون نتیجه پایان یافت.
«جین ووک چوی» در ادامه گفت: ما بر این باوریم اگر کشورهای چین و روسیه در تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی مشارکت کنند دولت پیونگ یانگ با تمکین از قوانین بین المللی به طور جدی پای میز مذاکره خواهد آمد.
رئیس سازمان وحدت کره جنوبی معتقد است تحریم های سازمان ملل تاکنون اثر زیادی در تغییر رفتار کره شمالی نداشته لذا برای حل مساله هسته ای این کشور به نظر می رسد یک عزم جهانی باید وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: هم اکنون 90 درصد مبادلات تجاری کره شمالی با چین انجام می شود و تا زمانی که این موضوع تداوم داشته باشد به نظر می رسد کره شمالی همچنان راه خود را ادامه خواهد داد.
«جین ووک چوی» افزود: بعد از روی کار آمدن «کیم جونگ اون» و به دست گرفتن رهبری کشور توسط او، میزان روابط کره شمالی با چین تا حدودی کاهش یافته ولی ما از وضعیت داخلی این کشور اطلاعی نداریم.
رئیس سازمان وحدت کره جنوبی همچنین اعلام کرد: در دوران جنگ سرد بین آمریکا و روسیه؛ دولت کرملین از کره شمالی حمایت می کرد که هم اکنون با توجه به پایان یافتن این دوران به نظر می رسد که شرایط فرق کرده و دوران جدیدی فرا رسیده است.
وی گفت: سئول و پیونگ یانگ در حال اجرای یک پروژه مهم اقتصادی در منطقه «کائه سونگ» بودند که به دلیل مشکلات موجود ما ادامه این پروژه را به صلاح ندانستیم که حاصل آن بیکاری 50 هزار کارگر و کاهش سالانه 100 میلیون دلار درآمد برای پیونگ یانگ بود.
«کائه سونگ»، یک منطقه صنعتی مشترک و نمادی از همکاری های دو کره به حساب می آید که در شهری مرزی با همین نام در سال 2004 در داخل خاک کره شمالی راه اندازی شد. این منطقه در 12 کیلومتری منطقه حائل غیرنظامی میان دو کره قرار دارد و بیش از 100 کارخانه کره جنوبی را در خود جای داده است.
رئیس سازمان وحدت کره جنوبی در ادامه سخنان خود به فعالیت های هسته ای کره شمالی اشاره کرد و گفت که به باور این کشور توسعه بخش هسته ای، توسعه جامع اقتصادی را به دنبال دارد، در حالی که این گونه نیست.
وی در پاسخ به این سئوال که مردم دو کره در باره وحدت کشورهایشان چه نظری دارند، گفت: 60 تا 70 درصد مردم کره جنوبی از این موضوع استقبال می کنند ولی واقعیت این است که جوانان رضایت چندانی از این مساله ندارند چون اجرای آن را برای کشورشان هزینه بر می دانند.
کره شمالی و جنوبی پس از جنگ خونین سالهای 1950 تا 1953 میلادی و پایان حاکمیت ژاپن بر کره، تاکنون موفق به امضای پیمان صلح نشده اند و شرایط آنان به همین دلیل، همچنان در وضعیت سرد و شکننده ای قرار گرفته و گاهی تا مرز شروع مجدد جنگ پیش رفته اند.
از آن زمان به بعد برخی کشورها تلاش می کنند برای برطرف کردن تنش ها میان پیونگ یانگ - سئول مذاکرات صلح میان دو طرف از سرگرفته شود، اما کره شمالی به دلیل اعلام پیش شرط هایی از سوی آمریکا، حاضر به شرکت در دور جدید این مذاکرات نیست.
از سال 1945 بخش شمالی کره، تحت اشغال روسیه و چین و بخش جنوبی تحت اشغال آمریکایی ها قرار گرفت که بالاخره براساس مدار 35 درجه کشور تقسیم شد.
از سال 1945 تا 1948، کره جنوبی تحت نظارت آمریکایی ها قرار داشت که پس از آن، اولین جمهوری کره توسط «سینگ مان ریح» تاسیس شد.

منبع:  ایرنا

95102

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید