Performancing Metrics

درمان بیماری وسواس ظرف تنها چند دقیقه | اتاق خبر
کد خبر: 360671
تاریخ انتشار: 31 تیر 1395 - 22:18
اگرچه درمان بیماری وسواس با دارو امکان پذیر است اما زمانیکه فرد وسواسی در فرآیند درمان قرار می گیرد، هفته ها و یا حتی ماه ها شاهد تغییر قابل توجهی نخواهد بود.

به گزارش اتاق خبر، محققین آمریکایی روش درمانی را ابداع کرده اند که بسیار سریع تر از زمان ممکن می توان به مقابله با بیماری وسواس پرداخت.

اگرچه درمان بیماری وسواس با دارو امکان پذیر است اما زمانیکه فرد وسواسی در فرآیند درمان قرار می گیرد، هفته ها و یا حتی ماه ها شاهد تغییر قابل توجهی نخواهد بود.

از این رو محققین دانشگاه «دیوک کالیفرنیا» روش درمانی را ابداع کرده اند که بسیار سریع تر از زمان ممکن می توان به مقابله با این بیماری پرداخت.

محققین آمریکایی ابتدا، به لحاظ ژنتیکی تغییراتی را بر روی موش ها انجام دادند تا دچار وسواس شوند. سپس در بررسی های انجام شده مشخص شد که ژنی با نام Sapap3 که نوعی پروتئین برای کمک کردن به برقراری ارتباط و سازمان دهی بین نورون ها است، در موش ها دیده نمی شود. نتیجه آن منجر به بروز علائم نگرانی و رفتار وسواس گونه در موش ها شد که خود را به شدت تمیز می کردند.

در ادامه آزمایش محققین متوجه شدند که نوعی گیرنده با نام mGluR5 که انتقال دهنده عصبی است به عنوان عاملی اصلی برای بروز رفتارهای غیر معمول است که ژن Sapap3 می تواند فعالیت این گیرنده را محدود کند.

محققین با دادن دارو به موش ها باعث شدند که ژن Sapap3 در آنها فعال شود تا عملکردmGluR5 را مسدود کند. با این روش، ظرف مدت چند دقیقه بیماری وسواس آنها درمان شد.

در حال حاضر محققین آمریکایی به دنبال ساخت دارویی هستند که بتوان mGluR5 را در انسان مسدود کرد تا شاهد درمان سریع وسواس برای افرادی بود که از این بیماری رنج می برند.

نتیجه این تحقیق در نشریه Biological Psychiatry منتشر شده است.

منبع: مهر

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید