Performancing Metrics

بررسی پیوستن ایران به کمیته جهانی شوراها | اتاق خبر
کد خبر: 360752
تاریخ انتشار: 1 مرداد 1395 - 13:06
در اجلاس جهانی شوراها عنوان شد؛
نایب رئیس شورای عالی استان ها، از بررسی پیوستن ایران به کمیته جهانی شوراها خبر دادو گفت: کمیته جهانی شوراها یا (CUGL) از سال ۲۰۰۴ در شهر بارسلونای اسپانیا تشکیل شده است.

اتاق خبر: فیروز آقایی با اشاره به برگزاری پنل «شوراها و مدیریت محلی» در حاشیه نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ گفت: این پنل بیشتر جنبه مشورتی داشت و شرکت کنندگان در پنل نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با نواقص و چالشهای شوراها و مدیریت محلی را بیان کردند و اعضای پنل نیز گزارشی از وضعیت موجود ارائه دادند و راه های برون رفت از این مشکلات را بررسی کردند.

وی افزود: یکی از مهمترین بحث های این پنل تاکید بر اهمیت شوراها بود و اینگونه مطرح شد که شوراها یکی از ارکان نظام هستند و زیر مجموعه مجلس و دولت نیستند. این مهم باید در نظر مردم و مسئولین ریشه بدواند و شوراییان نیز باید به این باور برسند که خود تصمیم ساز هستند و لزومی ندارد که ما زیر چتر دولت و مجلس قرار بگیریم و دستورات و مصوبات آنها را اجرا کنیم.

نایب رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه باید قبول داشته باشیم مدیریت محلی در کشور مشکلات فراوانی دارد، اضافه کرد: این مشکلات قابل حل شدن هستند و باید کم کم آنها را کنار بزنیم.

وی موضوع مهم دیگر این پنل را عضویت در کمیته جهانی شوراها خواند و توضیح داد: کمیته جهانی شوراها یا (CUGL) از سال ۲۰۰۴ در شهر بارسلونا اسپانیا تشکیل شده است و از خاورمیانه تنها کشور ترکیه در آن عضویت دارد. عضویت در این کمیته می تواند بر تقویت شوراها تاثیر گذار باشد. این کمیته به عنوان هسته مرکزی و کمیته های مردمی سراسر جهان است که ما می توانیم با عضویت در آن به تقویت شوراها در ایران کمک کنیم.

آقایی با بیان اینکه در مشکلات موجود شوراها خود شوراییان نیز مقصر هستند تصریح کرد: اگر گاهی در شوراها مشکلات و کمبودی به وجود می آید ما نیز مقصر هستیم زیرا که بحث آموزش و اطلاع رسانی به شوراها و نامزد های شرکت کننده در انتخابات شوراها کوتاهی می کنیم. زیرا که آنها باید به تمام فنون و شرایط مربوط به شوراها آگاه باشند و به قانون شوراها واقف باشند تا بتوانند از حیثیت شورا دفاع کنند و شوراها را از روزمرگی خارج کنند.

نایب رئیس شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه شوراها نباید در سایه باشند خاطر نشان کرد: ما اعتقاد داریم که باید با دیگر ارگان های کشور تعامل مثبت داشته باشیم ولی نباید شوراها در حیات خلوت باشند بلکه به عنوان ارکان تصمیم گیری و ناظر در تدوین قوانین حضور داشته باشند.

پنل "شوراها و مدیریت محلی" به ریاست فیروز آقایی نایب رئیس شورای عالی استان ها و حضور احد چگینی سخنگوی شورای عالی استان ها، رضا فیروز رنجبر رئیس کمیسیون نظارت شورای عالی استان ها و نرگس کمالی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان ها تشکیل شد.

راهکارهای ترویج معماری اسلامی

همچنین در نخستین اجلاس جهانی شورا و شهرداران ۲۰۱۶ پنل تخصصی هویت شهری برگزار شد.

سید عابدین نوری نماینده استان لرستان در شورای عالی استان ها، در این  پنل تخصصی به بیان دیدگاه خود پرداخت واز سه محور به معماری اسلامی و راهکارها جهت ترویج این معماری پرداخت.

وی در خصوص علم اقتصاد، وتاثیر آن بر معماری اسلامی، که چرا در شهرهای ما به جای تبلیغ معماری اسلامی از معماری های غربی استفاده می کنند، سخن گفت وبیان داشت: چون از لحاظ اقتصادی برای سرمایه گذاری مقرون به صرفه نیست، اکثر مردم در برابر آن مقاومت می کنند؛ لذا اساتید علم اقتصاد باید در این خصوص برنامه ارائه دهند.

نماینده لرستان در شورای عالی استان ها با بیان اینکه باید دولت همت کند و در ساخت ساختمان وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی در کل کشور، معماری اسلامی را در نقشه های مشخص، اجرا و تسهیلات بانکی به سازندگان ساختمان ها با معماری اسلامی پرداخت کند و در این خصوص نظارت کنند.

نوری به ضرورت فرهنگ اسلامی  در جهت اجرای معماری اسلامی ایرانی اشاره کرد و تصریح کرد: اگر تلاش کنیم ومعماری اسلام در باورها واعتقادات ما  جایگاه خود را پیدا کند، بسیار راحت تر هویت شهرهای ما  تثبیت و ماندگار خواهد ماند.

عضو شورای عالی استان ها به نقش سرمایه گذاران بخش مسکن اشاره کرد و ادامه داد: به ساز و به فروش یکی از موانع موجود معماری اسلامی ایرانی است و دولتی ها باید در هویت شهری ومعماری اسلامی پیش قدم شوند.

تشکیل کمیته شهرداران در یونسکو

همچنین در روز پایانی این اجلاس جهانی برخی از میهمانان خارجی به بیان دیدگاه های خود در خصوص مشکلات شهرها و شهرنشینی پرداختند.  

سالیا کامارا معاون و مشاور شهردار و استاندار گینه گفت: با توجه به اینکه امروزه تمایل به شهر نشینی بسیار مورد توجه افراد قرا گرفته باید با هوشیاری بیشتری حرکت کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این ارتباط بومی سازی در برنامه ۲۰۲۵ مورد توجه خاصی قرار گرفته است افزود: اعتقاد داریم در مناطق شهری و روستایی شوراها باید مسایل مختلف را مورد بحث و بررسی قرار دهند و حتی برخی مسایل را به چالش بکشانند.

معاون و مشاور شهردار و استاندار گینه در خصوص ایران گفت: ایران کشوری است که طی سالهای گذشته تاکنون پیشرفت های بسیار خوبی را در تمامی زمینه ها تجربه کرده است و از همین جا از مسوولان جمهوری اسلامی ایران برای حضور در کشورم دعوت می کنم.

وی تاکید کرد: توسعه و پیشرفت در تهران به خوبی قابل مشاهده است و می توان به راحتی توسعه یافتگی را در آن لمس کرد.

کامارا خاطر نشان کرد: امروزه در تهران فعالیت های بسیار خوبی صورت پذیرفته است و توسعه این شهر می تواند به خوبی پاسخگوی نیازها و چالش های احتمالی آن باشد و مردم در این شهر می توانند با توجه به امکانات و توسعه همه جانبه آن به راحتی زندگی کنند.

وی تاکید کرد: امیدوارم با توجه به تجربیات و فعالیت های صورت گرفته در تهران مسئولان جمهوری اسلامی در انتقال این تجربیات به دیگر شهرهای جهان اقدام کنند.

به گزارش مهر، سعدالله نصیری دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز  در روز دوم اجلاس جهانی شوراها و شهرداران با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکو یک پنجره است که از طریق آن تجربیات یک کشور به دنیا منتقل می شود گفت: تجربیات دنیا نیز به کشورها می رسد قوانین در کمیسیون ملی یونسکو توسط متخصصان و کارشناسان تهیه و اسناد یونسکو نیز ترجمه می شود و اهداف آن را دنبال می کند.   

وی افزود: بر اساس نتایج سال ۱۹۹۴ برنامه یونسکو مدیریت شهری شامل تغییرات اقلیمی، مدیریت جمعیت، بحران جمعیت، مشارکت جوانان، پایندگی اقتصاد شهری، ایجادفرصت های برابر شغلی، ارتقاء زندگی شهروندی، رعایت حقوق اولیه ی اقشار آسیب پذیر و... است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: امروزه در جهان هیچ نهادی نمی تواند در رقابت جهانی تاثیرگذار باشد مگر اینکه در شبکه های جهانی حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه اساس توسعه پایدار مثل گذشته محیط زیست نیست توضیح داد: آموزش و پذیرش مسئولیت اجتماعی اساس توسعه است وباید حتما آموزش به معنای عام در تمام سطوح در حوزه ی سلامت، فرهنگ واجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

نصیری با قدردانی از شهرداران اضافه کرد: برخی از شهرداران ما در مجامع جهانی و همینطور در یونسکو حضور خوبی دارن و تصمیم گرفته ایم یک کمیته تخصصی تشکیل دهیم تا باشهرداران در تماس و ارتباط باشیم واعلام می کنیم ما این آمادگی را داریم وشهرداران هم استقبال کنند.

پرا شانتا جاگتاپ، شهردار و عضو شورای پونا هند  نیز طی سخنانی در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ گفت: افتخار می کنم که به عنوان نماینده هندوستان و همین طورشهرم دراین اجلاس آمدم. خوشحالم کشور ما وسیع است وبه شهر های خود کمک می کنیم و شهر ما یک شهر فرهنگی است و دارای میراث فرهنگی است.

شهردار و عضو شورای پونا ادامه داد: درهند صد شهرهوشمند وجود دارد و شهر من نیز دومین شهر هوشمند آن است و یک شهر باستانی است و از نظر جغرافیایی نیز دارای شرایط خوبی است. این شهر دارای چهارمیلیون سکنه است وهفتادوشش قسمت الکترونیک دارد و همچنین  صدو پنجاه وسه نفر هم عضو شورا دارد که هفتادوهشت نفر ازآنها خانم هستند.

وی خاطر نشان کرد:در این شهر تاسیسات فاضلاب داریم و یک میلیون لیترآب داریم و از  منابع فاضلاب را پالایش می کنیم اما هدف اصلی ما این است که کل آب ها بازیافت کنیم.

جاگتاپ گفت :ما در شهر خودمان مصادق بارزی از آزادی داریم و همه می توانند در توسعه شهر کمک کنند و در عین حال فعالیت های شهر در حال توسعه است.

نماینده هندوستان در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران تصریح کرد:ما تلاش می کنیم، شهر خودمان را زیبا و زیبا تر کنیم و حمل ونقل را هوشمند کنیم آب را از رودخانه ها تامین کنیم و رود خانه ها را هم حفظ کنیم و مدیریت انرژی داریم و همچنین از آب آبشار ها محافظت می کنیم.

به گفته وی، چالش پیش روی ما حمل ونقل راه هاست و تلاش داریم که راه های روستایی خود را به شهر ها وصل کنیم.

جاگتاپ گفت: مدیریت پسماند هم یکی دیگر از برنامه های ما است که انجام می دهیم و همچنین برای توسعه برنامه های فرهنگی نیز تلاش می کنیم و به عنوان یک عضوشورا از شما تشکر می کنم. برای ایده ای برتر باید نظرات و تجربه  های خود را برای شهر هوشمند می خواهیم شهر خود را به سایر شهر های هوشمند دنیا وصل کنیم و دعوت می کنم از ما دیدن کنید و  در پایان از برگزاری این اجلاس و مهمان نوازی شما تشکر می کنم.

عضو شورای شهر پونای هند گفت: یکی از مشکلات اصلی شهر پونای هند حمل و نقل عمومی است.

جاگتاپ خاطر نشان کرد: برای حل مشکل حمل ونقل عمومی در پونای هند برای انجام طرح بی آر تی خیابان ها را عریض کردیم  وبرای توسعه این شهر برنامه های زیادی داریم و برای انجام آنها به ۱۰ الی ۲۰ سال زمان نیاز داریم.

عضو شورای شهر پونای هند گفت : از چالش های دیگر این شهر مشکل فاضلاب و آب آشامیدنی است و در این شهر ۶۵ درصد برنامه ها مرتبط با حل مشکل فاظلاب داریم و در این مورد در آینده مشکل خواهیم داشت.

وی گفت: حقوق شهروندان از سوی شوراها باید در نظر گرفته شود و باید تلاش کنیم شهر عاری از آلودگی فراهم شود.

جاگتاپ بیان کرد: در شهرهای اطراف ما برنامه های زیادی در خصوص بافت گیاهی داریم چون اکسیژن لازم برای شهر فراهم می شود.عضو شورای شهر پونای هند گفت : پونا یک شهر تاریخی و فرهنگی است و تلاش کردیم ۸۰ تا ۹۰ درصد آلودگی در این شهر رفع شود.

منبع: مهر

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید