Performancing Metrics

مرکز پژوهشی ویژه برای احیا قالب سرود ایجاد شود | اتاق خبر
کد خبر: 360761
تاریخ انتشار: 1 مرداد 1395 - 14:49
عباس سجادی مطرح کرد؛
عباس سجادی خواستار شکل‌گیری مرکزی پژوهشی به منظور احیا و تولید نمونه‌های مناسب در زمینه سرود انقلاب اسلامی به منظور احیا این قالب هنری شد.

اتاق خبر: عباس سجادی شاعر و عضو سابق شورای شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ضرروت‌ها و ابزار مورد نیاز برای احیا سرود در فضای فرهنگی کشور گفت: سرود یکی از جدی ترین رویدادهای هنری ایران پس از انقلاب اسلامی بود که متاسفانه اصلا جدی گرفته نشد. امروز که نیاز به احیاء این قالب دوباره حس شده است به باور من ما نیاز به مرکزی برای مطالعه و پژوهش و نیز نمونه‌سازی برای این قالب هنری داریم تا بتوان بر اساس نتایج و الگوهای حاصل از آن کارهای شایسته‌ای را تولید کرد.

وی افزود: سرود در زمره قالب‌های هنری است که هر جامعه نیاز به تولید آن و نگاهداری از آن برای استفاده در موارد خاص و رویدادهای مهم اجتماعی و حتی سیاسی دارد. منتهی به نظر من نیاز امروز ما در این زمنه حرکت دادن تولید سرود به سمت شکل هنری شایسته‌ برای آن است.

مدیر بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران ادامه داد: برخی از تولیدهای امروزمان در این حوزه بسیار سطحی هستند در حالی که احیا قالب سرود نیاز به حرکت و توجه به جوهر هنر در این مسیر دارد. من اعتقاد دارم بسیاری از شعارهای ما از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بر مبنای شعوراجتماعی بوده است و ما برای احیا قالب هنری باید متوجه باشیم که اگر ساختار هنری برای سرود و شعر خلق کنیم، رفته رفته موسیقی آن نیز فاخر شده و ترکیبی قابل توجه را پدید خواهند آورد.

سجادی درادامه به مساله توجه به کارکرد سرود در مقابل ترانه اشاره کرد و افزود: سرود با وجود اینکه از نظر مصرف و استفاده نیاز به زمان مشخص و موقعیتی  ویژه دارد اما کارکردی با ارزش اجتماعی بالا و تاثیرگذاری فراوان دارد. ما به یاد داریم که سرود در روزها و ماه‌های نخستین پس از انقلاب اسلامی چگونه توانست جامعه ما را متوجه یک اتفاق اجتماعی ویژه کند و امروز نیز  آن این قالب هنری به دلیل نوع جریان‌های اجتماعی در کشور ما همواره تاثیرگذاری خود را داشته و حفظ خواهد کرد.

منبع: مهر

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید