Performancing Metrics

سخت‌گیری هدفمند در زمینه ورود برندهای خارجی/ حمایت از برند ایرانی | اتاق خبر
کد خبر: 360764
تاریخ انتشار: 1 مرداد 1395 - 15:23
یادداشت دبیر کارگروه مد و لباس؛
دبیر کارگروه مد و لباس در یادداشتی به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های این کارگروه در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی حمایت از پوشاک ایرانی و محدودیت برای ورود برندهای خارجی پرداخته است.

اتاق خبر: حمید قبادی در این یادداشت آورده است: تخصصی شدن نمایشگاه‌های مد و لباس، اتفاقی است که در ماه های اخیر ترجیع بند سیاست های کارگروه ساماندهی مد و لباس شده است. سیاستی که نشان از رویکرد این کارگروه برای فراگیر شدن و جامعیت لباس شهروندان ایرانی در گستره ای به پهنای ایران اسلامی است.

در چند ماهه اخیر برنامه های جامعی چون، برگزاری جشنواره لباس مدارس، فراخوان طراحی لباس کتابداران، افزایش آثار اراسالی برای دریافت شیما )شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی و ایرانی)، سخت گیری نسبت به حضور برندهای خارجی در کشور، از مهم ترین مصادیقی است که می توان برای عزم کارگروه ساماندهی مد و لباس برای بهره مندی مخاطبان از آثار طراحی و تولید شده منطبق بر فرهنگ و ارزش های اسلامی نام برد.

بر اساس این رویکرد بوده است که حمایت از تولید کننده داخلی مبتنی بر کیفیت و احترام به مخاطبان در اولویت فعالیت های کارگروه قرار گرفته و این حس حمایت از تولیدکننده وطراح منجر به یک عزم ملی برای حمایت از منافع ملی شده است.

در این برهه تاریخی ، لازم است بدانیم که مد و لباس دریچه ای تجاری هنری است که می تواند،زمینه ساز از دست دادن منافع و یا در عوض به دست آوردن حداکثری سود و منفعت های ملی باشد.

اینکه در تمامی مسیر بتوانیم از ظرفیت ملی برای معرفی پوشش برتر هماهنگ با آنچه در فرهنگ و عقیده ما ارزشمند است استفاده کنیم، نیاز به این دارد که در کنار ایجاد مسیرهای بین المللی برای معرفی خود و آثارمان به مردم منطقه و جهان، امکان فروش آثار بی کیفیت و دور از خلاقیت های هنری را از رقبای خارجی در ایران سخت کنیم.

ایجاد بازار مثبت ضروری است

اقدامات ایجابی در مقابله با فعالیت های معارض با منافع ملی بسیار ارجح تر از اقدامات سلبی خواهد بود. ایجاد بازار تقاضا و عرضه برای تولید کننده و طراح داخلی می تواند بیم و امید حضور شکننده محصولات ایرانی را در بازار کاهش دهد. به این دلیل است که با وجود بازار تقاضا در فضای داخلی خود به خود زمینه حضور فعال ایشان در بازار تولید داخلی فراهم می شود.

قدم های مثبت و عملی در این زمینه را می توان مصداقی برشمرد. تفاهم های کارگروه ساماندهی مد و لباس با نهادها و دستگاه ها برای، طرح تبلیغات ارزان محصولات، طرح اعطاء نشان با افتخار ساخت ایران، طرح بیمه هنرمندان طرح، طرح راه اندازی مجتمع های تجاری مد و لباس اسلامی و ایرانی تخصصی،طرح بازار عرضه طرح و الگوی ایرانی و اسلامی، طرح تبلیغ و ترویج مراکز عرضه، طرح جامع معرفی طراحان و دست اندر کاران، طرح راه اندازی موسسات هنری مد و لباس اسلامی و ایرانی  برگزاری جشنواره لباس مدارس و مشاغل، برندسازی برای تولیدکنندگان داخلی و نیز برگزاری جشنواره های تخصصی مد و لباس برای معرفی و عرضه به مخاطبان از جمله این رویدادهاست.

زمانی می توان به گسترش بهره مندی و استفاده از برندهای داخلی امیدوار شد که زمینه ارائه و عرضه آن محصول در بازار داخلی فراهم شود. اینجا وظیفه همه دستگاه های دولتی است که در تهیه ملزومات و البته مستقمیما خود لباس از منظر ملی با مساله مواجهه کرده و جایگاه تولید کننده داخلی را بالاتر از مشابه خارجی قرار دهند.

 فرهنگ سازی زمینه انتخاب را برای مخاطب داخلی فراهم می‌آورد

این دیگر یک امر مسلم و بدیهی است که زمانی که فرهنگ استفاده از یک محصول را در جامعه نهادینه سازی کنیم، ارتقای عملی انتخاب آن در جامعه نیز به وضوح قابل رویت خواهد بود.

سیاست های عملی کارگروه ساماندهی مد و لباس و البته همگام با سیاست های کلی کشور و مصوبات قانونی در مجلس شورای اسلامی ، مبتنی بر ترویج فرهنگ اسلامی و رشد بی شائبه هنر طراحی لباس در ایران اسلامی بوده است.

ابزارهای ارائه و معرفی در قابل جشنواره ها، نمایشگاه ها، ژورنال ها، اقدامات رسانه ای و هنری، همایش های علمی، هم مسیر شدن با فضای دانشگاهی، ارتقای روابط بخش دولتی و فرهنگی با اصناف، اولویت سازی  سیاست ها برای انجمن ها و واحد های مولد، ایجاد انگیزه های مشوق مالی و غیر مالی برای طراحان و تولید کننده ها، ایجاد ارتباط میان طراح، تولید کننده، عرضه کننده و مخاطبان اقداماتی است که توانسته در سال های اخیر واژه مد و لباس اسلامی و ایرانی را در ذهن مخاطب ایرانی نهادینه کند.

حال زمان آن است که این واژه را در شکل و صورت های عینی به مخاطبان معرفی کنیم. زمان آن است که با تلاشی چندباره،  بتوانیم قدرت بهره مندی مردم از آثار ایرانی و اسلامی را فراهم کنیم.

نگاهی سخت گیرانه نسبت به حضور برندهای خارجی وجود دارد

برخی اخبار نشان دهنده همه آن چیزی نیست که در واقعیت رخ داده است. رفتار متقلبانه و ورود غیر رسمی، تلاشی است که توسط برخی صاحبان سرمایه و نوکیسه دنبال شده وبه نوعی فرش قرمزی برای دلالان خارجی گسترده و زمینه گسترش وابستگی های فرهنگی و اقتصادی را دامن می زنند. این در حالی است که رفتار تزویر آمیز آنها می تواند در ذهن مخاطب رسانه ایجاد شائبه هایی کند که حل آن زمان و انرژی مضاعفی را طلب می کند.

سیاست کارگروه ساماندهی مد و لباس در برابر ورود برندهای خارجی ، مبتنی بر احترام به منافع ملی، شرایط و چهارچوب های بین المللی و نیز استانداردهای ملی است.

قرار نیست که هر نمایندگی دسته دوم و سومی با بهره گیری از یک نام و برندی که در فضای مجازی شاید سر و صدای زیادی داشته باشد، اقدام به ارائه محصولاتی کند که اساسا نه شان فرهنگی کشور را رعایت کرده و نه توان کیفی رقابت با محصولات داخلی را در بعد هنری داشته باشد.

حتی حضور مستقیم نمایندگی ها نیز می بایست در چهارچوب استانداردهای کیفی بین المللی و نیز استانداردهای فرهنگی داخلی کشور باشد تا بتوان از حضور اندک اما موثر فن آوری جهانی در این زمینه برخوردار بود. بنابراین نگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس اساسا نگاه درهای باز بدون قید و شرط به حضور این برندها نخواهد بود.

موضوعات آموزشی، تولید مشترک و صادرات و دارا بودن پیوست های فرهنگی وهنری مهم ترین مولفه هایی است که برای ورود نشان های لباس در عرصه بین المللی بدان نیاز داریم در غیر این صورت، منجر به نابودی بازار فرهنگی و اقتصادی لباس لباس و پوشاک ایرانی می شود، طوری که همه رشته هایی که با سختی در سال های اخیر تنیده شده از دست خواهد رفت.

و نکته ضروری اینکه اقلام حوزه مد و  لباس به عنوان کالای غیر پایدار اساسا در اولویت واردات کالایی نبوده و باید با نگاه سخت گیرانه با آن برخورد کرد که البته بخش مهمی از این اقدام عملی به حساسیت های مراجع زیربط باز می گردد.

با افتخار از لباس ایرانی سخن بگوییم

واقعیت بدون اغراق جامعه مد و لباس کشور این را می رساند که قطعا در صوت فراهم بودن زمینه بازار محصول ایرانی در برابر مشابه ترک، چینی و یا حتی اروپایی محصول نه تنها کم ندارد بلکه از لحاظ طراحی بسیار بالاتر از آنها قرار دارد. اما زمانی می توانیم در برابر هجمه بی توقف رقبای تا دندان مسلح خارجی رقابت کنیم که در این بازار مسلح حاضر شویم.

جهاد امروز در حوزه مد و لباس ترویج و حمایت از آثار تولید شده منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی و در سایه سیاست های اقتصاد مقاومتی است که به دور از شعار و نمایش بتوانیم قدرت تولید کننده و طراح ایرانی را به مخاطب ایرانی در درجه نخست و در درجه دوم به مردم جهان به نمایش بگذاریم.

منبع: مهر

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید