Performancing Metrics

دومینوی ورشکستگی و تعطیلی واحدهای تولیدی | اتاق خبر
کد خبر: 360780
تاریخ انتشار: 1 مرداد 1395 - 18:40
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از شکل‌گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی واحدهای تولیدی خبرداد و گفت: متاسفانه به دلیل کم‌توجهی دولت شاهد تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی هستیم.

اتاق خبر: محمد احمدیان گفت: درصورت تداوم کم توجهی دولت به جایگاه و پتانسیل صادراتی صنعت چوب و مبلمان کشور، شاهد شکل گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی هزاران واحد تولیدی فعال در این صنعت، طی سال های آتی خواهیم بود. در این میان، برخی صنایع حتی اقدام به تدوین برنامه‌های صادراتی هم کرده‌اند؛ اما به دلیل مشکلاتی که پیش روی آنها قرار گرفته، اجرای این برنامه‌ها سخت شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: برنامه پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران به عنوان برنامه‌ای متکی بر مطالعات متعدد میدانی با حضور کارشناسان اتحادیه در بازارهای هدف صادراتی تدوین شده است، بر این اساس احداث ۱۱ نمایشگاه دائمی عرضه محصولات صنعت مبلمان ایران در ۱۱ کشور هدف صادراتی طی پنج سال، حضور تولیدکنندگان مبلمان در نمایشگاه های تخصصی مبلمان در بازارهای هدف و میزبانی از تجار مبلمان کشورهای هدف در نمایشگاهها سه رکن اساسی این برنامه بوده است.

وی نقش کلیدی سایر دولت ها در حمایت از صنایع کوچک و متوسط برای حضور در بازارهای بین المللی را یادآور شد و گفت: نقش دولت در حمایت از برنامه این اتحادیه برای توسعه صادرات مبلمان ایران را بسیار حیاتی است، در این میان به خاطر پتانسیل های بالای صنعت چوب و مبلمان کشور برای ایجاد اشتغال  و ارزش افزوده، مزیت نسبی صنعت مبلمان ایران برای حضور در بازارهای خارجی با توجه به کیفیت و قیمت رقابتی محصولات این صنعت، یک واقعیت مسلم است که درصورت حمایت عملی وزارت صنعت، معدن و تجارت از این برنامه ضمن کنار رفتن ابرهای تیره رکود از پیش روی این صنعت، شاهد پدیدار شدن افقهای روشنی برای آن خواهیم بود.

احمدیان ادامه داد: در صورت تداوم کم توجهی دولت به جایگاه و پتانسیل صادراتی صنعت چوب و مبلمان کشور که سهم قابل ملاحظه ای از اشتغال بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده در کشور را به خود اختصاص داده،  نه تنها فرصت صادرات و توسعه این صنعت را از دست می دهیم بلکه شاهد از دست رفتن سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته در این صنعت و شکل گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی هزاران واحد تولیدی فعال در این صنعت، طی سالهای آتی خواهیم بود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران رکن اصلی حمایت دولت از طرح پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران را واگذاری امتیازات و ظرفیت های متعلق به صنعت مبلمان به اتحادیه متولی این صنعت دانست و  تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی خاص حاکم بر کشور و تنگناهای پیش روی دولت،   ما از دولتمردان توقع خاصی به جز واگذاردن تولیت امور مرتبط با این صنعت که می توان از ظرفیت های آن بعنوان ضمانت اجرایی و منبع تامین مالی برای اجرایی نمودن برنامه پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران بهره برد، نداریم.

احمدیان افزود؛ امروز صنعت مبلمان ایران بیش از هرزمان آماده ورود به عرصه صادرات است اما برای تحقق این موضوع باید بتواند از عهده هزینه های سنگین اجرای پروژه های بازاریابی صادراتی در کشورهای هدف برآید. البته بیش از سه دهه است که نهاد دولت در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه حمایت مستقیم  از طریق تخصیص سوبسید به فعالیت های بازاریابی صادراتی صنایع کوچک و متوسط مانند صنعت مبلمان را در دستور کار قرار داده و قاطعانه آن را اجرا می کند و کشورهایی نظیر مالزی، ترکیه؛ مکزیک، چین نمونه های بارزی در این زمینه هستند. اما متاسفانه در کشور ما نسبت به این مساله مهم غفلت های زیادی صورت گرفته است.

احمدیان با ابراز گلایه از مسئولانی که صرفا افزایش صادرات را از صنایع کوچک و متوسط مطالبه می کنند اما هیچگونه توجه و دغدغه ای نسبت به الزامات و ضرورت های اجرایی نمودن برنامه های صادراتی در این حوزه را ندارند گفت: ما مدعی هستیم که تنها درصورت حمایت معنوی و تقنینی دولت از اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، این اتحادیه قادر خواهد بود پس از اجرای برنامه پنج ساله توسعه صادرات مبلمان و معرفی صنعت مبلمان ایران به بازارهای خارجی، کف ارزش صادرات مبل مان کشور را به ۲۰۰ میلیون دلار در سال ارتقاء دهد، این البته نقطه آغاز توسعه صادرات مبلمان ایران در بازارهای جهانی خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه مبلمان افزود: ما طی دو سال اخیر چند دور مذاکره با فدراسیون اتحادیه های صنعت چوب و مبلمان ایتالیا را پشت سر گذارده و برای حضور پنج هیات از تولیدکنندگان مبلمان ایتالیا در ایران و انجام مذاکرات آنها با همکاران ایرانی شان تلاش نموده ایم.

وی افزود: این تلاشها در نهایت منجر به عقد تفاهمنامه همکاری میان اتحادیه ما و فدراسیون اتحادیه های صنعت چوب و مبلمان ایتالیا شده و دو روز پیش با حضور ما و  رئیس و مسئولان این فدراسیون در جلسه ای با حضور مقامات وزارت صنعت، بر اجرایی نمودن مفاد این تفاهمنامه حول محور سرمایه گذاری و تولید مشترک محصول توسط تولیدکنندگان مبلمان ایران و ایتالیا تاکید شد.

احمدیان همکاری راهبردی با صنعت مبلمان ایتالیا را یکی از راهبردهای اصلی اتحادیه متبوع خود برای ارتقاء توان فنی و بازاریابی صنعت مبلمان ایران برای گرفتن سهم مناسب از بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه عنوان نمود و خاطر نشان کرد که ما به موازات این اقدمات، در حال مذاکره با دو  شرکت نمایشگاهی مهم در آلمان هستیم تا زمینه برگزاری دو نمایشگاه بین المللی با موضوع تکنولوژی تولید مبلمان در کشور را فراهم کنیم.

منبع: مهر

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید