Performancing Metrics

برخی اصلاح‌طلبان در جهت تضعیف عارف قدم برداشتند | اتاق خبر
کد خبر: 361030
تاریخ انتشار: 3 مرداد 1395 - 14:29
یک فعالی سیاسی اصلاح طلب گفت: لیست امید در دو مرحله دچار تغییراتی شد که با شاخص‌های ما همخوانی نداشت و حدود ٩ نفر را جابه‌جا کردند.

اتاق خبر: مرتضی الویری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگویی با روزنامه اعتماد با اشاره به دلایل عدم رای آوری محمدرضا عارف برای تصی ریاست مجلس، اظهار کرد: بین خود اصلاح‌طلبان برخی بر این باور بودند که برای تعامل با حاکمیت و عبور دادن برخی مصوبات مجلس، لاریجانی می‌تواند نقش مهم‌تر و بهتری داشته باشد؛ اما من خودم چنین باوری نداشتم

الویری ضمن توجیه شکست عارف در انتخابات ریاست مجلس و بیان این مطلب که لاریجانی در زمره اصولگرایان تندرو نیست و یک عنصر حامی دولت و اعتدالی محسوب می‌شود، گفت:  رقابت بین دو نفری بود که هر دو در سبد حامیان دولت و هر دو در سبد اعتدالیون قرار داشتند. لذا نتیجه‌ای که به وجود آمد به هیچ‌وجه بازندگی جریان اصلاحات یا بازندگی جریان اعتدال را نشان نمی‌داد.

وی در عین حال به اشتباهات استراتژیک برخی اصلاح طلبان در عدم رای آوری عارف اشاره و تصریح کرد: اشتباه را آن کسانی کردند که آن وحدت رویه و صدای هماهنگی را که بین اصلاح‌طلبان در حمایت از آقای عارف مطرح شد، خدشه‌دار کردند. وقتی اصلاح‌طلبان به یک جمع‌بندی می‌رسند ولو اینکه این جمع‌بندی اشتباه باشد، منطقی این است بقیه حمایت بکنند یا حداقل سکوت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه از اقدام برخی اصلاح‌طلبان در جهت تضعیف عارف و حمایت برخی اعضای کابینه دولت از لاریجانی گلایه کرد و گفت: برخی اصلاح‌طلبان در سخنان و موضع‌گیری‌های خودشان در جهت تضعیف آقای عارف قدم برنمی‌داشتند اگر آقای عارف رای هم نمی‌آورد با اختلاف کمتری رای نمی‌آورد. اضافه کنید این موضوع را به بدعهدی برخی وزرا که با وجود موضع رسمی دولت که بیطرفی بود، از لاریجانی حمایت کردند.

الویری در مواجهه با این سوال که آیا لیست امید بر اساس رانت بازی بسته شده است به تغییرات ناهمخوان لیست امید با شاخصه‌های اصلاح طلبان اشاره و اظهار کرد: من در کمیته‌ای بودم که کاندیداها را ارزیابی می‌کردیم؛ لیست ما در دو مرحله دچار تغییراتی شد که با شاخص‌های ما همخوانی نداشت و حدود ٩ نفر را جابه‌جا کرد.

وی افزود: مرحله اول تصمیماتی که شورای عالی اصلاح‌طلبان گرفت و ٤ نفر را جایگزین کرد. مرحله دوم تعامل با حامیان دولت و حزب اعتدال توسعه که ٥ نفر را برای ارایه لیست واحد جابه‌جا کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به صورت ضمنی اضافه شدن برخی افراد به لیست امید با رانت بازی و فامیل بازی را تائید کرد و گفت: نباید به خاطر یکی، دو، سه نفر کل لیست را زیر سوال برد.

الویری همچنین از پیش بینی خود در شکست عارف برای تصدی ریاست مجلس گفت و تاکید کرد: دو هفته قبل از رای‌گیری هیات رئیسه مجلس تلقی من این بود که آقای عارف رای نیاورد. من احساس می‌کردم اولا کلیه اصولگرایان به آقای لاریجانی رای می‌دهند و در میان افراد میانه یا کسانی که مستقل وارد شدند، این احتمال وجود داشت که نیمی از آنها به آقای لاریجانی رای خواهند داد.

وی تبلیغات برخی اصلاح طلبان علیه عارف را هم در شکست وی موثر دانست و گفت: تبلیغاتی که به وسیله برخی اصلاح‌طلبان مطرح شد در ترجیح دادن لاریجانی، موضوعی بود که جای خودش را داشت و مجموعه این عواملی بود که من احتمال زیادی می‌دادم لاریجانی رای می‌آورد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید