Performancing Metrics

ایران قرارداد جدید فروش نفت با سریلانکا امضا می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 361184
تاریخ انتشار: 4 مرداد 1395 - 12:30
دور جدید مذاکرات وزرای نفت و توسعه منابع نفتی ایران و سریلانکا به‌منظور امضای اولین قرارداد فروش نفت در دوره پسا برجام امروز در تهران آغاز شد.

اتاق خبر: با گذشت حدود هفت ماه از لغو تحریم‌ها و ورود به دوره پسا برجام، دور جدید مذاکرات ایران و سریلانکا به منظور امضای قرارداد جدید فروش نفت خام میان بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و «چاندیما وراکودی» وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا در تهران آغاز شد.

سریلانکا یکی از مشتریان سنتی بشکه‌های نفت خام ایران بوده به طوری‌که پیش از اعمال تحریم‌ها، ۱۰۰ درصد نفت مورد نیاز پالایشگاه سیلان به عنوان تنها پالایشگاه نفت سریلانکا توسط ایران تامین شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران امروز در حاشیه گفتگو با «چاندیما وراکودی» وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا با بیان اینکه این کشور آسیایی از شرکای خوب تجاری ایران در بخش نفت و پتروشیمی است، گفت: ایران علاقمند به توسعه همکاری‌ها با سریلانکا است.

این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه با سفر وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا به تهران، روابط ٢ کشور که به دلیل اعمال تحریم‌ها دچار وقفه شده بود، دوباره احیا خواهد شد، تصریح کرد: ایران و سریلانکا در منطقه اقیانوس هند واقع شده‌اند و به طور طبیعی با یکدیگر پیوستگی دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران می‌تواند در حوزه‌های مختلفی با سریلانکا همکاری داشته باشد، تاکید کرد: هیچ گونه محدودیتی برای توسعه فعالیت ها به ویژه در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بین ایران و سریلانکا وجود ندارد.

زنگنه با تاکید بر علاقمندی تهران به گسترش روابط با سریلانکا، خاطرنشان کرد: مشکلاتی میان روابط ٢ کشور در زمان تحریم‌ها به وجود آمد، اما امیدوارم با سفر وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا به تهران این مسائل حل و فصل شود.

تاریخچه صادرات نفت ایران به سریلانکا

در همین حال سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اخیرا  با بیان اینکه تاکنون صادرات نفت خام ایران به سریلانکا آغاز نشده است، گفته است: اما مدیران دفتر سنگاپور شرکت ملی نفت ایران گفتگوها با مقامات پالایشگاه «سیلان سریلانکا» را برای فروش و ازسرگیری صادرات نفت خام آغاز کرده‌اند.

این مقام نفتی با بیان اینکه ایران آماده تامین کل نفت خام پالایشگاه حدود ۴۰ هزار بشکه‌ای سریلانکا است، تاکید کرد: در طول سه سال گذشته برخی از کشورهای جای ایران در بازار نفت سریلانکا را تصحب کرده‌اند و به دنبال بازگشت و فروش نفت در این بازار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون مذاکرات فروش نفت در سطح کارشناسی بین مقامات دو شرکت در حال انجام است، خاطرنشان کرد: کیفیت نفت خام ایران می‌تواند نیازهای پالایشگاه «سیلان» سریلانکا را به طور کامل تامین کند.

در شرایط فعلی کل نیاز نفت خام سریلانکا حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود و این کشور آسیایی تنها یک پالایشگاه نفت خام با ظرفیت حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار بشکه در روز دارد. تا پیش از اعمال تحریم‌های غیر قانونی غرب به طور متوسط روزانه حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار بشکه نفت ایران توسط این کشور آسیایی وارد می‌شود.

با این وجود، پس از اعمال تحریم‌ها فروش نفت خام ایران به سریلانکا متوقف و نفت خام کشورهایی همچون عربستان سعودی و عمان در پالایشگاه نفت سیلان این کشور آسیایی جایگزین شد.

در همین حال، سوسیل پریماجایانتا وزیر نفت سریلانکا پس از جایگزین کردن نفت عربستان با نفت وارداتی از ایران، گفته بود: استفاده از نفت عربستان در پالایشگاه های این کشور باعث کاهش تولید بنزین این کشور شده است.

وزیر نفت سریلانکا همچنین تاکید کرده بود: گوگرد موجود در نفت عربستان نسبت به نفت ایران بیشتر است و زمانی که پنج هزار تن نفت خام ایران را پالایش می کردیم معمولا ۱۲۰۰ تن گازوئیل و ۱۲۵۰ تن بنزین بدست می آوردیم و مابقی تبدیل به نفت سفید و نفت کوره می‌شد اما از نفت عربستان حدود ۱۴۰۰ تن گازوئیل و تنها ۶۰۰ تن بنزین بدست می‌آوریم.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید