Performancing Metrics

۱۲درصد سنگ تراورتن جهان در شهرستان محلات تولید می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 361337
تاریخ انتشار: 4 مرداد 1395 - 20:02
فرماندار محلات گفت: در حال حاضر ۷۵ معدن سنگ در شهرستان محلات فعال است که سالانه دو میلیون تُن سنگ تزئینی از آن ها استخراج شده و ۱۲ درصد سنگ تراورتن دنیا در این شهرستان تولید می شود.

اتاق خبر: سید احمد سجادی در نشست مجمع نمایندگان مجلس استان مرکزی با استاندار مرکزی و معاونین وی که باهدف بررسی مسایل و مشکلات استان مرکزی به منظور تصویب پیشنهادات در سفر ریاست جمهوری در محلات برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد شهرستان محلات بر پنج پایه گردشگری، معادن و صنایع سنگ، تولید ماهیان زینتی و واحدهای تولید گل و گیاهان زینتی و صنعت تولید تریکو استوار است و در این شهرستان، یک شهرک و دو قطب دارای ۲۸۰ واحد صنعتی وجود دارد که ۹۰ درصد آن ها در بخش سنگ فعالیت دارند.

وی افزود: در حال حاضر شش هزار نفر در بخش سنگ شهرستان محلات در حال فعالیت هستند.

۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در محلات

فرماندار محلات با اشاره به صنعت تولید گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات خاطرنشان کرد: این صنعت جایگاه دوم را در اقتصاد شهرستان محلات ایفا می کند به نحوی که ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت شامل ۷۰۰ واحد تولیدی گل و گیاهان زینتی در محلات وجود دارد.

سجادی افزود: در سال ۱۳۹۴ میزان صادرات گل و گیاهان زینتی محلات، ۱۲میلیون دلار بوده و با اشتغال چهار هزار نفر در این بخش، جایگاه دوم اقتصاد شهرستان محلات را شامل می شود.

وی جایگاه سوم اقتصاد شهرستان محلات را تولید ماهیان زینتی دانست و با بیان این که در این بخش ۱۱ واحد تولیدی وجود دارد، تصریح کرد: سالانه در این شهرستان ۱۱میلیون قطعه ماهیان زینتی تولید می شود و ۹۰ درصد صادرات کشور به ارزش ۸۰۰ هزار دلار توسط یک واحد تولیدی در این شهرستان صورت می گیرد.

سالانه یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی از محلات بازدید می کنند

سجادی با اشاره به جایگاه گردشگری شهرستان محلات، این صنعت را چهارمین وجه اقتصادی محلات برشمرد و افزود: در این شهرستان آثار تاریخی و طبیعی فراوانی وجود دارد که سالانه حدود یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی از آن ها بازدید می کنند.

وی افزود: در این شهرستان سه منطقه گردشگری ثبت شده آبگرم به مساحت ۴۸۰ هکتار، سرچشمه محلات به مساحت ۳۰۰ هکتار و روستای خورهه به وسعت ۱۰۰ هکتار وجود دارد و دو باب هتل سه ستاره با ظرفیت ۲۶۰ نفر و واحدهای اقامتی با ظرفیت پذیرش سه هزار نفر وجود دارد که درامدزایی این صنعت سالانه ۱۵۰ میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای دو هزار نفر است.

سجادی تولید تریکو را پنجمین بعد اقتصادی شهرستان محلات برشمرد و بیان داشت: در سال های گذشته ۴۰۰ واحد تولیدی در این بخش فعال بودند ولی در یک دهه اخیر به دلیل واردات بی رویه در این بخش، هم اکنون این تعداد به ۹۰ واحد تولیدی و ۹۰ واحد جانبی تریکو کاهش یافته که ۲۴۰۰ نفر در این بخش فعالیت می کنند و سالانه یک میلیون قطعه لباس تولید می شود.

ثبت نشان ملی و بین المللی سنگ تراورتن در شهرستان محلات

فرماندار محلات به اقدامات دولت در این شهرستان اشاره کرد و افزود: ثبت نشان ملی و بین المللی سنگ تراورتن در شهرستان محلات از جمله این اقدامات است که منجر به توسعه صادرات و جلوگیری از سوء استفاده از سنگ محلات خواهد شد.

سجادی افزود: تشکیل کنسرسیوم صادراتی صنعت سنگ شهرستان محلات یکی دیگر از اقدامات بود که به منظور رویکرد زیربنایی و صادراتی در این بخش انجام شد.

وی اخذ مجوز و افتتاح دفتر گمرک شهرستان محلات به منظور تسهیل صادرات محصولات صادراتی شهرستان، تشکیل شرکت توسعه و عمران شهرستان با ۲۰۴۴ نفر سهام دار و سه میلیارد ریال سرمایه، عقد تفاهم نامه مشترک فرمانداری شهرستان محلات و اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، عقد تفاهم نامه فعالان صنعت گل و گیاه محلات و شرکت ویرمان هلند، کلنگ زنی شهرک ماهیان زینتی به وسعت ۱۳ هکتار و اشتغال ۲۰۰ فرصت شغلی در این بخش با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون قطعه ماهیان زینتی، اخذ مجوز تنها مرکز تحقیقات ماهیان زینتی در کشور، طرح چهار بانده شدن محور خمین به محلات، احداث تصفیه خانه آب شرب شهرستان، تهیه مستندات و تشکیل پرونده جداسازی قطب صنعتی نیم ور از منطقه حفاظت شده موته را از جمله دستاوردهایی دانست که محقق شده است.

اعزام دو هیئت از فعالان صنعت گل محلات به هلند و روسیه

سجادی با اشاره به اقدامات حوزه روستایی، تصویب طرح هادی و گازرسانی به روستاهای آبگرم محلات و تعطیلی تمام مجوزهای اکتشاف معدنی و تصویب تعطیلی معادن مخرب منطقه نمونه گردشگری آبگرم توسط شورای عالی معادن، گازرسانی به روستاهای گل چشمه، چهل رز، جودان، یکه چاه، جمال آباد و قلاور و اصلاح نقاط حادثه خیز محور روستایی پشت گدار را از جمله اقدامات در این حوزه برشمرد.

فرماندار محلات افزود: در راستای توسعه صادرات اعزام دو هیئت از فعالان صنعت سنگ و گل محلات به کشورهای هلند و روسیه و حضور در هفدهمین نمایشگاه سنگ مسکو صورت گرفته و با دعوت از سفرای عراق و تاجیکستان، دو دوره نمایشگاه گل و سنگ در این شهرستان برگزار شده و تشکیل چهار همایش توسعه صادرات و دعوت از ۱۶رایزن اقتصادی ایران در کشورهای هدف صادراتی انجام شده است.

سجادی همچنین در حوزه اجتماعی از معرفی شهرستان محلات به عنوان پایلوت کمپ تیم های استانی و ملی و انتخاب شهر محلات به عنوان شهر پاک و شهر عاری از مواد مخدر که دارای پروژه های عمرانی و فرهنگی به این منظور است، نام برد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید