Performancing Metrics

چابهار باید مقصد فعالیت های تجاری افغانستان شود | اتاق خبر
کد خبر: 361584
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1395 - 10:39
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: باید سرمایه گذاران ایران و افغانستان را به کار مشترک در چابهار سوق دهیم و این بندر به مقصد فعالیت های تجاری منطقه تبدیل شود.

اتاق خبر:«علی اوسط هاشمی» دوشنبه شب در همایش استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان افزود: امروز همه بر این امر که چابهارمی تواند نقشی نو بر عهده بگیرد اتفاق نظر دارند.
وی اظهار کرد: رویکرد دولت پس از برجام به طور جدی برون رفت از این فتنه جهانی است و در این میان توجه ها متمرکز به نقش کشورهای همسایه است و در این بین افغانستان به دلیل اشتراک های فرهنگی و تاریخی در صدر این روابط است.
وی گفت: در این تعاملات می توانیم بندر شهید بهشتی و کلانتری را به یک سایت منطقه ای تبدیل کنیم و این فرصت در گام نخست از آن کشورهای همسایه است و سه ولایت هرات و نیمروز و فراه می توانند در خط مقدم اتصال تجار و کارآفرینان با این منطقه باشند.
وی با بیان اینکه چابهار را می توان تبدیل به قطب اقتصادی و محور فعالیت های مشترک کرد، افزود: علاوه بر فعالیت های اقتصادی، این منطقه 500 کیلومتر ساحل بکر با ظرفیت تبدیل به سایت تفریحی و گردشگری ارزشمند برای دو کشور دارد.
وی تصریح کرد: از این رو ایجاد خط هوایی و کشتیرانی مشترک از ضرورت هایی است که باید شکل گیرد.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: باید زمینه های همکاری در این مساله فراهم شود، ما می توانیم با ایجاد منطقه آزاد تجاری در مناطق مرزی مانع بروز برخی از مشکلات شده و این آمادگی را داریم که بین سیستان و بلوچستان و ولایت هم مرز با ما در افغانستان این مناطق آزاد راه اندازی شود.
وی تصریح کرد: برای حل این معضل باید از ظرفیت قرابت و اشتراک های دو ملت استفاده کرد زیرا این یک فرصت مهم است.
وی در ادامه اظهار کرد: به طور قطع برخوردهای سلبی موجب حرکت های انسدادی و گریز از قانون خواهد شد، ما باید روابط را بین ملت ها قانونمند کنیم.
هاشمی با بیان اینکه امروز تروریسم یک تهدید جدی است، گفت: برای برخورد با این امر می توان از توان ملی بهره برد و امنیت شرط اصلی برای توسعه همه جانبه است.
این همایش 2 روزه با حضور استانداران سه استان مرزی خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان و والیان سه ولایت هرات، فراه و نیمروز افغانستان در مشهد در حال برگزاری است.

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید