Performancing Metrics

۴۰ مدیر دریافت غیرمتعارف داشتند | اتاق خبر
کد خبر: 361642
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1395 - 13:04
سخنگوی دولت گفت: تنها ۳ درصد که حدود ۴۰ نفر می‌شدند حقوق غیر متعارف داشتند اما مسئله مهم این است که چرا این اتفاق افتاد.

اتاق خبر: محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران به سوال‌های مختلف رسانه‌ها پاسخ داد.

۵۵۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح حقوق‌ها در نظر گرفته شد

او با بیان اینکه مجموع پرداخت‌ها رقم زیادی نبود، اظهار کرد: در موضوع پرداخت‌ها ۵۵۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح حقوق‌ها در نظر گرفته شد که البته توسط عده‌ای این رقم دیده نشد و آن را کوچک جلوه دادند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه در برنامه ششم که هماکنون سال نخست آن است، عدم تعادل‌ها را تعادل می‌بخشیم. اما در پرداخت‌های غیرمتعارف به اختصار می‌گویم که بر اساس بررسی‌ها حجم مدیرانی که از این دریافت‌ها استفاده کرده‌اند، چند نفر بوده‌اند.

نوبخت با یادآوری اینکه همانگونه که رییس سازمان بازرسی گفت، تنها ۳ درصد که حدود ۴۰ نفر می‌شدند حقوق غیر متعارف داشتند؛ بیان کرد: مسئله مهم این است که چرا این اتفاق افتاد. برخی از قانون خدمات کشوری مستثنا شدند. بر اساس قانون خدمات کشوری، سقف و کف پرداخت‌ها مشخص شد؛ اما استثناءهایی بود که از این قانون مستثنا شدند و هر کاری توانستند برای افزایش حقوق خود انجام دادند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: در ارتباط با وضعیت پرداخت‌های جاری و عمرانی در شورای عالی تصمیم‌هایی برای چابک کردن سازمان‌ها خواهیم داشت و تا مردادماه برای پرداخت‌های دولت در مورد ترمیم حقوق و رفع تبعیض ۵۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم. ضمن اینکه هر ماه مبلغی اضافه بر سقف حقوق ها باید پرداخت شود. پرداخت پاداش بازنشستگان هم آغاز شده ۴۵۰۰ میلیاردتومان قرار شد اختصاص بدهیم.

پرداخت ۳۷ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های عمرانی

او ادامه داد: برای خروج از رکود  ۱۶ هزار  میلیارد تومان پرداخت شد و نسبت به ۳۷ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های عمرانی اقدام کردیم. ۶۵۰ طرح عمرانی تا دهه فجر افتتاح خواهیم کرد امیدواریم با تکمیل این طرح‌ها به رونق اقتصادی نزدیک شویم.

خروج برخی دستگاه‌ها از قانون خدمات کشوری؛ عامل اصلی پرداخت‌های غیرمتعارف

نوبخت اضافه کرد: اقدام دیگر موضوع پرداخت‌هاست؛ همه مدیرانی که مطرح می‌شوند حقوقشان به نسبت مبلغی که دولت برای رضایت کارکنان دولت پرداخت کرد چقدر به چشم آمد؟ برای تعدیل پرداخت به بازنشستگان در حال اقدام هستیم مصمم هستیم طی برنامه ششم این عدم تعادل‌ها را به تعادل نزدیک کنیم. در مورد پرداخت های غیر متعارف بررسی شد که اصلا  کمیت مدیرانی که شامل این موضوع می شوند، چقدر است؟ البته مشخص شد که حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر بودند؛ نکته دوم دلیل این موضوع بود در سال‌های قبل برخی دستگاه‌های اجرایی ما از قانون خدمات کشوری مستثنی شدند. مستندات قانونی وجود داشت که طبق آن توانستند به برخی حقوق ها افزایش دهند. برخورد و عزل ۱۳ مدیر و استعفای برخی دیگر از اقدامات اولیه دولت بود. اولین برخورد غیر از عزل این بود که اگر برخی این مبالغ را غیر قانونی دریافت کردند، بخشی را بازستانی کنیم و به جای تعدد قوانین و مقررات همه را در ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری بیاوریم. همچنین از اختیار کنترل حقوق‌ها در شورای حقوق و دستمزد استفاده کردیم و همه را مشمول قانون خدمات کشوری کردیم.

حقوق روسای قوا و نواب مجلس و معاون اول زیر ۱۰ میلیون است

او تاکید کرد: لیست بلندی از دستگاه‌هایی  که خارج از این قانون بودند را احصا کردیم که به دو بخش تقسیم شدند؛ بخشی مقام‌های سیاسی هستند که روسای سه قوه، وزرا، نواب مجلس و معاون اول بودند که مقرر شد پرداختی آنها زیر ۱۰ میلیون باشد. بقیه هم قرار شد از سه برابر حداکثر حقوق بیشتر دریافت نکنند. مستثنا را هم برهم زدیم و گفتیم شورای حقوق و دستمزد باید در مورد آنها نظر دهد.

وزیر کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو می‌شود

معاون رییس جمهور تصریح کرد: در شورای عالی اداری این هفته، جلسه‌ای با سازمان کاهش آسیب‌های اجتماعی را داشتیم. مشابه همین جلسه در وزارت کشور بود که قرار شد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نهادهای مسئول را تقویت کنیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این مسیر قرار شد نقشی را ایفا کند و قرار شد شورای اجتماعی زیر نظر رییس جمهور باشد و وزیر کشور هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو شود.

نوبخت خاطرنشان کرد: مصوبه دیگر شورای عالی اداری در مورد برنامه و بودجه و امور استخدامی بود. سازمان مدیریت در سال‌های قبل منحل شد اما استدلال ما این بود که درست است این دو معاونت هستند، اما بحث برنامه و بودجه از وظایف رییس جمهور است.

فعالیت سازمان مدیریت و برنامه در استان‌ها

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متذکر شد: همانطور که آقای روحانی هم در ایام انتخابات اعلام کرد، ما سازمان مدیریت و برنامه در استان‌ها را هم فعال کردیم تا کار برنامه و بودجه و آموزش استخدامی را انجام دهند.

ایجاد ستاد فرماندهی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

نوبخت یادآور شد: یک ماموریت بسیار مهم با تاکید رهبری امسال واسپاری شد که آن اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود؛ برای همین ستاد فرماندهی برای اجرای این سیاست‌ها ایجاد شد که کار دبیرخانه‌ای این ستاد با سازمان مدیریت است.

او ادامه داد: علاوه بر این کارها، باید تمامی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را مشخص کنیم و برای آنها شاخص بگذاریم و بر اجرای آن نظارت کنیم و گزارش بدهیم. برای همین بخش قابل توجهی از وقت ما مربوط به موضوع اقتصادی مقاومتی شد. موادی که در این ستاد فرماندهی باید تصویب شود را باید بررسی کنیم. الان قانون خدمات کشوری آنقدر مهم است که اگر دستگاهی از آن کناره‌گیری کند این پرداخت‌ها را خواهیم داشت. این میزان تنوع کار در یک نهاد باعث می‌شود وقت کافی نسبت به همه امور نداشته باشیم، برای همین باید چابک‌سازی کنیم.

به‌جای تشویش اذهان عمومی، اطلاع‌رسانی شود

نوبخت افزود: با این تصمیم خواهش می‌کنم همه رسانه‌ها به جای تشویش اذهان عمومی و ایجاد تردید، در جهت تبیین این موضوع اطلاع‌رسانی کنند. بسیاری وقت‌ها مجبورم شب‌ها در سازمان مدیریت برای انجام کارها بمانم. کارهای زیادی در سازمان وجود دارد. می‌توان بخشی از کارها را در اختیار سازمان دیگری قرار دهیم؛ باید تلاش کنیم مسئولیت‌ها را واسپاری کنیم، در این میان دولت مطرح نیست نظام باید کارآمد باشد.

نسبت به تعهد مسئولان قبل، خود را موظف می‌دانیم

در ادامه خبرنگاری پرسید تا ۱۲ مرداد یک هفته مانده که دولت سه ساله شود اما برخی وعده‌های دولت در سفرهای استانی محقق نشده که نوبخت پاسخ داد: تلاش دولت در این سفرها بر این بود از کارهای نیمه باقی‌مانده شروع کنیم. وعده بلندمدت به مردم ندادیم، در این رابطه حق رییس‌جمهور ضایع شده است. به جای اینکه بگوییم گذشته ربطی به ما ندارد، نسبت به تعهد مسئولان قبل خود را موظف می‌دانیم. در مورد پرداخت اعتبارات هم سازمان مدیریت باید پاسخگو باشد، عموما در مورد سفرها رییس جمهور با سازمان مدیریت صحبت می‌کند لذا تلاش کردیم اعتبارات را طوری بدهیم که تا قبل از اتمام این دولت تصمیم‌ها را محقق کنیم. سال قبل موفق شدیم، حدود ۱۶۰ طرح را افتتاح کنیم اما علت عدم انجام برخی این است سال قبل موفق نشدیم اعتبارات را در زمان خود بدهیم و کاهش شدید قیمت نفت به قدری بود که در پرداخت حقوق و دستمزدها مشکل داشتیم؛ امسال از ظرفیت‌های قانونی استفاده کردیم معوقات پرداخت طرح‌ها را هم پرداخت می‌کنیم. تلاش این است که حُسن اقدام را انجام دهیم. یارانه‌ها را نمی‌توانیم دیر پرداخت کنیم غصه‌ای هم از این بابت نداریم؛ علاوه بر این هزینه درمان را تقلیل دادیم که باید مبالغی را پرداخت کنیم. افتخار می‌کنیم با نهایت دقت همه پرداخت‌ها را بدهیم. البته بخشی از تعهدها را در هفته دولت افتتاح خواهیم کرد.

توضیح در مورد اختلاف وزارت صنعت و بانک مرکزی برای تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی

خبرنگار دیگری در مورد اختلاف نظر وزارت صنعت و بانک مرکزی برای تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی به واحدهای تولیدی پرسید که سخنگوی دولت گفت: این قابل پیش‌بینی بود؛ طبیعی بود بین بانک‌ها و وزارت صنعت اختلاف باشد، ما هم آنها را به حال خود نگذاشدیم. از سوی سازمان مدیریت گروهی را ناظر قرار دادیم و روزامه گزارش می‌دهیم.

مگر دولت می‌تواند قهرمانان ملی خود را تحریم کند!

خبرنگار دیگری درباره تعقیب برخی مسئولان مطرح شده FATA پرسید که سخنگوی دولت اظهار کرد: مگر دولت می‌تواند قهرمانان ملی خود را در داخل تحریم کند؟ امکان ندارد دولت یازدهم چنین کاری انجام دهد.

مردم از ما می‌خواهند مناطق آزاد تاسیس کنیم!

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای سبک‌سازی مناطق آزاد چه برنامه‌ای در دست هست، توضیح داد: می‌توان در پاره‌ای از موارد گفت همه اهداف ایجاد مناطق آزاد محقق نشده، اما باعث عمران و آبادانی مناطق شده است. یکی از نکاتی که مردم در سفرهای استانی مطالبه می‌کنند، ایجاد مناطق آزاد است. مواردی که حس می‌شود می‌تواند واقعا باعث عمران شود را مشخص کرده‌ایم و نسبت به اینکه این مناطق محلی برای صادرات باشد، اقدام خواهیم کرد.

اگر نقضی در برجام باشد، پیگیر همه حقوق خود هستیم

خبرنگاری پرسید دیروز آقالی ولایتی گفته‌اند نقض برجام باید بررسی شود که معاون رییس جمهور در این مورد پاسخ داد: در شورای عالی امنیت ملی کمیته خاصی تشکیل شد که بر اجرای برجام نظارت کنند؛ اینکه مواردی با روح برجام متناقض است را قبول داریم. آنها هم می‌گویند برخی اقدامات ما متناسب با برجام نیست. برای همین این کمیته نظارت می‌کند و از همه حقوق خود استفاده می‌کنیم. اگر نقضی باشد، پیگیر همه حقوق خود هستیم.

او با بیان اینکه عضو شورای امنیت ملی هستم، افزود: اجازه بدهیم این گزارش تکمیل شود؛ از هیچ حقوقی کوتاه نمی‌آییم.

نمی‌گذاریم بار سنگینی افزایش قیمت‌ها روی دوش خانوارها باشد

خبرنگار دیگری گفت که برخی افزایش قیمت‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده، که رییس سازمان مدیریت در این زمینه توضیح داد: برخی قیم‌ ها حالت نوسانی پیدا می‌کنند. سیاست دولت همچنان مهار تورم است و شاهد کاهش نرخ تورم به ۹ درصد هستیم. برخی افزایش قیمت‌ها اگر بلندمدت باشد اثرگذار است اما بیشتر آنها کوتا‌ه‌مدت است، ضمن اینکه دولت اجازه نمی‌دهد بار سنگینی افزایش قیمت‌ها روی دوش خانوارها باشد.

موارد عدم اجرای ساعات کار خانم‌های شاغل را به بدهید

رییس سازمان مدیریت در پاسخ به اینکه برخی مستخدمان و کارمندان خانم دولت عنوان می‌کنند کاهش ساعت کار آنها اجرا نمی‌شود؟ گفت: موارد را به ما بدهید تا گزارش مستند بدهیم.

فقط آقای فریدون مشمول عنایات منتقدان نیست

در ادامه خبرنگاری درباره هجمه و اتهام زنی به دستار ویژه رییس جمهور پرسید که نوبخت ابراز کرد: فقط آقای فریدون مشمول عنایات منتقدان نیست، بخشی نقدها منصفانه است اما جاهایی که تهمت باشد خود را موظف می‌دانم پاسخ بدهم. بلافاصله در یک مورد به قوه قضاییه شکایت کردیم. البته روحیه دعوا و ماجراجویی نداریم.

او ادامه داد: وزارت علوم بیانیه لازم را در مورد تحصیل ایشان دادند، همه مراجع مسائل را کنترل می‌کنند. چند روزی برای مساله تحصیلات در منظر عموم نبود، دیدید که چه داستانی به پا شد مواد منفی زودتر به ذهن می‌نشیند و این غیر اخلاق است. این اقدامات با آموزه‌های اسلامی ما فاصله دارد؛ به ویژه از آنها که از ما رعایت اخلاق را مطالبه می‌کنند، انتظار بیشتری می‌رود.

اعتراض‌نامه‌ کمیسیون فرعی در مورد کاهش بودجه دفاعی

خبرنگار دیگری در مورد ردّ اصلاح قانون بودجه نود و پنج رد و پیامدهای آن پرسید که معاون رییس جمهور اینگونه توضیح داد: این اصلاحیه چند بند دارد؛ یکی شبهه‌برانگیز هست. در مورد کاهش بودجه دفاعی در این مورد در کمیسیون برنامه رای گیری شد که چند رای کم داشت. با خبر شدم یک کمیسیون فرعی اعتراض‌نامه‌ای نوشته است؛ امیدوارم نمایندگان مجلس به دولت کمک کنند؛ به خصوص مجلس دهم که نمایندگان فرهیخته‌ای دارد.

توضیح در مورد پیگیری پیامک تهدیدآمیز به خبرنگاران

در ادامه در مورد پیامک به خبرنگاران پرسیده شد که معاون رییس جمهور پاسخ داد: اطلاعات جدیدی در این مورد ندارم. از نگاه دولت یازدهم به این مقوله‌ها باخبر هستید، امیدوارم وزارت اطلاعات در حدی که قانون اجازه می‌دهد در این مورد اطلاع‌رسانی کند.

دولت از کنار معتادان متجاهر به سادگی نمی‌گذرد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات دولت برای ساماندهی معتادان خیابانی، توضیح داد: باید مساله اعتیاد را تقلیل دهیم و کمپ‌هایی را ایجاد کنیم و مبتلایان به اعتیاد را مداوا کنیم و تقاضا و عرضه مواد مخدر را بخشکانیم.

او افزود: سازمان کاهش آسیب‌های اجتماعی این موضوع را دستور کار دارند؛ ضمن اینکه دولت از کنار معتادان متجاهر هم به سادگی نمی‌گذرد.

معوقات فرهنگیان پرداخت می‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه وزیر آموزش و پرورش برای پرداخت معوقات فرهنگیان نامه داده است، چه اقدامی در این زمینه انجام شده، اظهار کرد: از ۴۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت بازنشستگان، بخشی هم مربوط به همین مسئله است. الان آموزش و پرورش دو خواسته از ما دارد؛ ما تعهد کرده‌ایم که این پول‌ها را می‌دهیم. آموزش و پرورش انتظار دارد هم این پول‌ها را بدهیم هم معوقات سالهای قبل را؛ که این انتظار به‌حقی است.

حق التدریسی‌ها از ردیف پرداختی ۴۵۰۰ میلیارد تومان مستثنی هستند

او با بیان اینکه حق التدریسی‌ها از ردیف پرداختی ۴۵۰۰ میلیارد تومان مستثنی هستند، افزود: همه فرهنگیان به ما اعتماد کنند؛ همه توقعات بحق است و ما همه کارکنان خود را درک می‌کنیم.

مسئولیت لایحه سهام عدالت با وزارت اقتصاد است

نوبخت در پاسخ به اینکه لایحه سهام عدالت تصویب شده علت تعلل در ارایه آن به مجلس چیست، تصریح کرد: یکی از اقدامات قابل تایید وزارت اقتصاد این بود که روشی برای بهره‌مندی افراد از این سهام تبیین شود. این برنامه مطرح شد و امیدواریم بتوانیم به زودی گزارش کاملی دهیم. مسئولیت این کار با آقای‌طیب‌نیا است.

نمایندگان اگر درخواستی دارند، آن را به وزارت خارجه بدهند

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه مجلس می‌گوید گزارش برجام خیلی کلی بوده، اظهار کرد: بخشی که در مورد محتوای گزارش است، در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود. در جلسه‌های داخلی حد و مرزی برای پرسشگری در این رابطه وجود ندارد. بحث برجام غیر از مجلس، در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و در حال نظارت است، اگر نمایندگان درخواستی دارند، می‌توانند به وزارت خارجه گزارش دهند.

افزایش مصرف برق

خبرنگاری در مورد افزایش مصرف برق پرسید، که نوبخت پاسخ داد: وزیر نیرو مرتب در جلسات، گزارش آخرین وضعیت مصرف انرژی را می‌دهد. وزیر نفت هم در مورد مصرف گاز مرتب گزارش می‌دهد. متاسفانه هنوز راندمان تولید انرژی الکتریکی در کشور ما بالا نیست.

مگر خسارت حمله به سفارت عربستان از جابجایی چند میلیون کمتر بود؟

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه گفته شده در موضوع تعرض به سفارت عربستان، عده‌ای که از روی خشم رفتند، شایسته تخفیف هستند؛ توضیح داد: نظر دولت در مورد محکومیت و تقبیح این رفتار که خسارت ملی برای ما به همراه داشت و چهره بدی از مردم ایران به جهان نشان داد که در شأن ملت ایران نیست، مشخص است.

او افزود: عده‌ای به سفارتخانه‌ای می‌تازند و این باعث شد عربستان از فشار مسئله منا خارج شود و ما زیر فشار قرار بگیریم؛ لطمه ای در این میان به منافع ما وارد شد. کسانی که مسبب این خسارت شدند، در پیشگاه خدا و قانون مسئول هستند. اگر چند میلیون جابجا شود، فریاد وا اسلاما سر می‌دهند. آیا این خسارت کمتر بود؟ دولت برای هر زیاده‌خواهی از ملت دفاع می‌کند، اما این رفتارها را به ضرر می‌دانیم معتقدیم باید به سزای عمل خود برسند.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید