Performancing Metrics

نظام قیمت گذاری آب مربوط به دهه 50 است | اتاق خبر
کد خبر: 361643
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1395 - 13:06
میدانی گفت: جمعیت کشور تا سال 2025 که به حدود 105 میلیون نفر می‌رسد با کمبود فیزیکی آب مواجه خواهیم بود.

اتاق خبر: رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب در اولین کنفرانس ملی اقتصاد آب با بیان اینکه کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و کم‌آب است اظهار داشت: کشور ما تنوع اقلیمی خاصی دارد به طوری که 75 درصد نزولات آسمانی در 25 درصد کشور اتفاق می‌افتد و اگر شاخص آب در دسترس را 116 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر برای هشتاد میلیون نفر در نظر بگیریم سرانه هر ایرانی در سال 4هزار و 500 متر مکعب خواهد بود .

وی افزود: اگر آب برنامه‌ریزی شده را که قابل استفاده باشد 80 میلیارد مترمکعب در نظر بگیریم سرانه هر فرد هزار مترمکعب در سال خواهد بود و این ارقام نشان می دهد که ما در تنش آبی به سر می‌بریم و با افزایش جمعیت نیز این رقم کمتر خواهد شد.

میدانی تصریح کرد: در چنین وضعیتی تولیدات کشاورزی در اراضی آبی 90 درصد و فقط 10 درصد دیم است و این ارقام نشان‌دهنده این است که امنیت غذایی به آب بستگی دارد.

معاون وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه جمعیت کشور تا سال 2025 که به حدود 105 میلیون نفر می‌رسد با کمبود فیزیکی آب مواجه خواهیم بود اظهار داشت: این به معنای این است که کشور ما در تنش آبی به سر می‌برد ضمن اینکه باید گفت در چنین وضعیتی مصرف آب شرب نیز با استانداردهای جهانی فاصله دارد و 30 درصد نیز بیشتر است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان عوامل تاثیرگذار مثل اقلیم و فرهنگ را در بحث آب نادیده گرفت اظهار داشت: الگوی کنونی مصرف آب قابل تداوم نیست زیرا در حال حاضر میزان تقاضا و نیاز برای مسئولان کشاورزی افزایش یافته و از طرفی میزان مصرف منابع آب نیز رشد کرده که این امر منجر به کاهش سرانه و بروز تنش‌های اجتماعی و مهاجرت و بحران می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نظام بهره‌برداری کشاورزی همچنان سنتی است خاطرنشان کرد: روش‌های بهره‌برداری در کشاورزی ما با روش‌های مطلوب فاصله دارد. همچنین استقرار صنایع متناسب با منابع آبی نیست.  نظام قیمت‌گذاری آب نیز فارغ از ارزش اقتصادی آب میراث درآمدهای نفتی دهه 50 است.

میدانی ادامه داد: اکنون کشورهای جهان بازار آب و تعدیل قیمت آن را منجر به افزایش بهره‌وری می‌دانند اما این امر در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون وزیر نیرو گفت: بدون شک استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو در زمینه راه‌اندازی بازار آب و همچنین استفاده از تجربیات کشورهایی که از نظر اقلیمی با ایران مشترک هستند می‌تواند میزان آسیب‌های ما را به حداقل برساند.

وی گفت: در کشور ما همراه با تحول عرضه و تقاضا سیاست‌های دولت به آنچه سیاستگذاران اعلام کرده‌اند محدود شده که لازم است چرخش در این خصوص حاصل شود ضمن اینکه این چرخش خود مستلزم خودداری از روش‌های آزمون و خطاست.

میدانی ادامه داد: برای مدیریت آب غیر از روش‌های مهندسی باید علوم انسانی نیز به کار برده شود یعنی مدیریت عرضه و تقاضا مورد توجه قرار گیرد و هدف مذکور بدون استفاده از تجارب دانشمندان محقق نمی‌شود.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید