Performancing Metrics

خسارت آفت بی اعتباری بر خوشه های زرین کردستان | اتاق خبر
کد خبر: 361777
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1395 - 09:38
بعداز گذشت بیش از یک ماه از آغاز فصل خرید گندم توسط دولت از کشاورزان استان کردستان هنوز مبلغی به حساب آنها واریز نشده و همین مسئله منجر به دلگیری و نارضایتی این قشر زحمت کش شده است.

اتاق خبر: چنور صادقی، میزان سطح زیرکشت گندم در کردستان در سال زراعی جاری ۵۵۰ هزار هکتار بوده که  ۳۰ هزار هکتار آن گندم آبی و ۵۲۰ هزار نیز گندم دیمی است.

پیش بینی شده که امسال ۸۸۰ هزار تن گندم از سطح مزارع استان برداشت شود و ۷۷۰ هزار تن آن هم توسط دولت خریداری شود.

برداشت گندم از اوایل تیرماه امسال در کردستان آغاز و همزمان هم خرید تضمینی این محصول توسط ۹۵ مرکز خرید مستقر دراستان که از سوی بخش های دولتی و خصوصی راه اندازی شده است، آغاز شد.

علارغم گذشت بیش از یک ماه از آغاز خرید گندم هنوز مبلغی به حساب کشاورزان استان واریز نشده است و همین مسئله موجب ناراحتی و نارضایتی این قشر زحمت کش شده است و خیلی از این افراد نگران سررسید وام های خود در اواسط مردادماه امسال هستند.

اواخر سال گذشته و اوایل امسال مسئولان جهادکشاورزی استان کردستان مدام از پیگیری ها و هماهنگی های لازم برای ممانعت از عدم پرداخت دیرهنگام بهای گندم خریداری شده از کشاورزان خبر می دادند.

قرار بود نهایتا ۱۰ تا ۱۵ پس از تحویل گندم توسط گندمکاران استان بهای آن به حسابشان واریز شود اما این وعده محقق نشد وامسال هم مانند سنوات گذشته حتی بیشتر هم، از زمان تحویل این محصول به مراکز خرید و عدم واریز بهای آن گذشته است.

از ۵۶۴ میلیارد تومان گندم خریداری شده ریالی به حساب کشاورزان واریز نشده است

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان گفت: از ابتدای فصل خرید گندم در کردستان تاکنون بیش از ۴۴۰ هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان خریداری شده است.

به گفته جمال صالحی ارزش ریالی میزان گندم خریداری شده از کشاورزان کردستانی ۵۶۴ میلیارد تومان است که تاکنون مبلغی به حساب کشاورزان استان واریز نشده است.

وی میزان رشد خرید گندم در استان را ۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ذکرد و افزود: تلاش مسئولان براین است که اعتبار مورد نیاز خرید تضمینی گندم تامین و به مروز زمان پرداخت شود.

وی با بیان اینکه آخرین پرداخت مطالبات کشاورزان در سطح کشور مربوط به مورخ ۳۱ تیرماه امسال است، افزود: پرداخت مطالبات هم براساس زمان ارسال چک لیست تهیه شده در مراکز خرید به بانک کشاورزی انجام می شود که این مهم در استان به طور منظم ارائه و ارسال می شود.

کامیونداران حمل گندم ناراضی اند

علاوه بر عدم پرداخت مطالبات کشاورزان تا به امروز، مشکل دیگری هم برای کشاورزان استان به ویژه در شهرستان هایی هم چون بیجار که بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده اند، ایجاد شده است.

نایب رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی کردستان گفت: گندم با کیفیت این شهرستان به دلیل پرشدن انبارهای مراکز خرید تعاون روستایی در محوطه و فضای باز دپو شده است.

سیدحسین رحیمی عنوان کرد: در سنوات گذشته همزمان با تحویل گندم به مراکز خرید مجوز حمل آن هم صادر می شد ولی امسال بدین گونه نیست.

وی اظهارداشت: تعداد کامیون های حمل گندم هم کفایت میزان تولید گندم در این شهرستان را ندارد و همین مسئله موجب شده که بسیاری از کشاورزان ما گندم خود را به دلالان بفروشند.

وی عنوان کرد: بیشتر کامیون داران اعلام می کنند که حق حمل و نقل سال گذشته خود را هنوز دریافت نکردند و لذا امسال انگیزه ای برای این کار ندارند.

نایب رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی کردستان ادامه داد: امسال سیلوهای مستقر در شهرستان بیجار بسیار بهتر از سنوات گذشته به کشاورزان خدمات رسانی می کنند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان در رابطه با مشکل کمبود کامیون های حمل گندم گفت: شرکت های حمل و نقل خلیج فارس و آبادان با شرکت مادرتخصصی بازرگانی کشور قرارداد منعقد کردند.

صالحی بیان کرد: از آنجا که در کل کشور کار خرید گندم مازاد برنیاز از کشاورزان در حال انجام است بنابراین این طبیعی است که از لحاظ تعداد کامیون های حمل گندم برخی از مراکز با کمبودهایی مواجه شوند.

تمایل بیشتر کامیون داران هم حمل گندم از مزرعه تا مراکز خرید است و کمتر خواهان حمل این محصول از استانی به استان دیگر هستند و همین منجر به سرگردانی و ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

تحویل گندم از گندمکاران با ارائه معرفی نامه جهاد

اتفاق جدید دیگری که امسال روی داده، این است که بیشتر کشاورزان برخلاف گذشته به دلیل بالابودن قیمت خرید تضمینی نسبت به مبالغ پیشنهادی دلالان تمایل بیشتری به تحویل گندم خود به مراکز خرید  دارند.

در این میان عده ای سودجو و دلال هم  که محصول امسال یا سال گذشته کشاورزان را با قیمت کمتری خریداری کردند تا با مبلغ بیشتری به مراکز خرید بفروشند، که برای جلوگیری از این سودجویی و ممانعت از ورود دلالان به چرخه خرید تضمینی امسال براساس معرفی نامه جهادکشاورزی در مراکز خرید، گندم از کشاورزان تحویل گرفته می شود.  

امسال قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی(نان) ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال با ۴ درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیر مفید از گندمکاران خریداری می شود.

یکی از کشاورزان شهرستان سقز گفت: تعدادی از دلالان، گندم قاچاق را  به قیمت هرکیلو ۸۰۰ تومان وارد استان کردند تا به مراکز خرید گندم تحویل دهند.

سلطانی عنوان کرد: این دلالان و قاچاقچیان گندم اگر در شهرستان های مرزی موفق به فروش گندم خود به مراکز خرید نشوند به دلالان دیگر شهرستان های استان می فروشند.

وی ادامه داد: در شهرستان بیجار بوده دلالی که چون خود هم شغل کشاورزی دارد تاکنون توانسته تنها ۱۵۰ تن از گندم خارجی را به مراکز خرید گندم تحویل دهد و این درحالی است که چنین فردی، سال گذشته بیش از ۴۰۰ تن تحویل مراکز خرید داده بود و امسال با تدبیر جهادکشاورزی نخواهد توانست گندم بیشتری تحویل دهد.

ظرفیت انبارهای مراکز تعاون روستایی ۱۳۰ هزارتن است

مدیرسازمان تعاون روستایی استان کردستان هم با اشاره به وجود ۱۷ مرکز تعاون روستایی در شهرستان بیجار، گفت: شرایط خرید تضمینی گندم در این شهرستان مطلوب است.

احمد ذکریایی‌نژاد بیان کرد: امسال میزان تولید گندم نسبت به سنوات گذشته بیشتر است و کشاورزان هم باید صبور باشند و تعامل خوبی با کارشناسان و افراد مستقر در مراکز خرید داشته باشند.

وی ظرفیت انبارهای مراکز تعاون روستایی استان را ۱۳۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: تاکنون بیش از ۲۰۵ هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان خریداری کرده ایم که مقداری از آنها در فضای باز تخلیه شدند.

عدالت در پرداخت مطالبات کشاورزان

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در مورخ ۱۱ خردادماه امسال طی نامه ای به مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و مدیرکل امورمجلس وزارت جهادکشاورزی  درخواست کرده بود که برای ممانعت از نارضایتی کشاورزان و تکرارنشدن مشکلات سنوات گذشته به ویژه در زمینه پرداخت مطالبات اقدامات لازم در کردستان صورت گیرد.

سید احسن علوی گفت: براساس پیش بینی های جهاد کشاورزی امسال بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان خریداری می شود و این در حالی است که ظرفیت انبارهای استان اعم از دولتی و خصوصی ۴۳۰ هزار تن است.

وی بیان کرد: در ابتدای امسال حدود ۲۴۰ هزار تن از گندم خریداری شده سال قبل هم در مراکز مربوطه استان باقی بود و این موضوع استان را با محدودیت فضا در فصل خرید مواجه می کرد و به تبع آن نارضایتی کشاورزان را به دنبال داشت برای جلوگیری از این مسئله مکاتباتی با مسئولان ذیربط کشوری داشته ام.

وی ادامه  داد : در سنوات گذشته پرداخت مطالبات کشاورزان با تاخیر غیر متعارف همواره انجام می گرفت بی شک این امر بی اعتمادی و نگرانی کشاورزان استان را هم به همراه داشت، بنابراین از مدیران مذکور تقاضا کردم امسال ترتیبی اتخاذ کنند تا شاهد عدالت در پرداخت بهای گندم به کشاورزان باشیم.

بیشتر کشاورزان استان مردادماه سررسید وام های آنها فرا می رسد و اگر دیرتر قسط وام های خود را پرداخت کنند بی شک باید دیرکرد آن را بپردازند لذا این افراد به بهای محصولات کشاورزی خود چشم دوخته اند تا از این طریق بخشی یا کل وام خود را تسویه کنند.

مسئولان کمبود اعتبار را دلیل عدم پرداخت به موقع بهای خرید گندم به گندمکاران اعلام کردند و در این میان هم اعتبار وعده و وعیدهای مسئولان که هر سال برای دلگرمی کشاورزان قبل از آغاز فصل برداشت داده می شد، بار دیگر در نظر مردم کم شده است.

حال این بی اعتباری آفتی بر خوشه های زرین کردستان شده است و همه امید دارند روزی شاهد افزایش اعتبارات ومنابع مالی و هم چنین افزایش اعتبار گفته های مسئولان باشند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید