Performancing Metrics

راندمان آبیاری کشاورزی در البرز با کشورهای اروپایی برابری می کند | اتاق خبر
کد خبر: 361785
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1395 - 11:04
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: راندمان آبیاری در این استان بیش از 43 درصد است که با کشورهای اروپایی برابری می کند.

اتاق خبر:سید مجید موسوی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به بحرانی شدن منابع آبی استان البرز به خصوص در بخش کشاورزی، افزود: شاخصی به عنوان راندمان آبیاری در کشاورزی وجود دارد که به ازای هرمترمکعب آبی که به زمین می دهیم چه میزان محصول برداشت می کنیم که استان البرز با توجه به کشاورزان خیلی خوبی که دارد در مقیاس کلی کشور راندمان آبیاری خیلی خوبی دارد.
وی اظهار داشت: نمی توانیم بگوییم که همه کشاورزان آب را هدر می دهند و استفاده مناسب نمی کنند، ولی می توانند مناسب تر از این نعمت خدادادی استفاده کنند.
موسوی گفت: اکنون میزان آبی که در بخش کشاورزی استفاده می شود 700 میلیون مترمکعب است و همیشه گفته می شود که بیش از 90 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی استفاده می شود، در حالیکه با توجه به آمار و ارقام موجود در استان ما حدود 73 تا 75 درصد آب در بخش کشاورزی استان استفاده می شود.
وی افزود: در مقیاس کشوری راندمان و عملکرد محصولات کشاورزی استان ما خیلی خوب است، به طوریکه از لحاظ متوسط عملکرد تولید محصول در کشور رتبه اول را در کل کشور داریم ولی نبایستی ما را فریب دهد که به دنبال روش های صرفه جویی در آب نباشیم.
وی یکی از راه های مقابله با بحران کم آبی را تعریف الگوی کشت مناسب دانست و افزود: بر اساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی بایستی محصولاتی کشت شود که آب کمتری در آن استفاده شود و به طور مثال توجیهی برای کشت هندوانه دیگر وجود ندارد و بایستی به سمت کشت محصولات کم آب برتر برویم.
موسوی یکی دیگر از روش های جلوگیری از هدررفت آب را تغییر روش های کشت عنوان کرد و اظهار داشت: قبل از این کشت به صورت غرقابی انجام می شد ولی اکنون یکی از روش ها جدید کشت و آبیاری استفاده از روش آبیاری تیپ است که از نوارهایی به صورت قطره چکانی استفاده می شود.
وی گفت: همچنین قبل از این روی پشته، بذر را کشت می کردند ولی اکنون در کف جوی بذر را کشت می کنند که میزان آب کمتری استفاده می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یکی دیگر از روش ها برای جلوگیری از هدررفت آب و استفاده بهینه از آب کشاورزی را اجرای روش های نوین آبیاری دانست و افزود: در اجرای این طرح ها دولت یارانه ی مناسبی در اختیار کشاورزان قرار می دهد به طوریکه در ازای هر هکتار 60 میلیون تا 65 میلیون ریال برای آبیاری بارانی و قطره ای در اختیار کشاورزان قرار می دهند.
وی یکی از روش ها را استفاده از بذر و نهال مناسب با شرایط خشکسالی و موارد بحرانی برشمرد و بیان داشت: در سال جاری یک نمونه ی جدید گندم مقاوم برای شرایط بحرانی و خشکسالی با نام رخشان با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی و معرفی شد که عملکرد خیلی خوبی در استان داشت به طوریکه 12 هزار و 500 کیلو در هکتار عملکرد داشتیم.
موسوی مشکل کم آبی را مشکلی دانست که باید مسئولین و کشاورزان دست به دست هم دهند تا در مصرف آب صرفه جویی کنند و کشاورزان محصولاتی کشت کنند که نیاز آبی کمتری داشته باشندو از طرفی وضعیت اقتصادی و از لحاظ استراتژیک بودن برای ما در کشور فوق العاده اهمیت داشته باشد.
استان البرز دارای حدود 75 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 26 هزارو 700 هکتار آن را باغ ها شامل می شوند و از این میزان 24 هزار هکتار اراضی بارور و مابقی نهال است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید