Performancing Metrics

نظام دستمزد ما بیمار است | اتاق خبر
کد خبر: 361809
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1395 - 13:30
حیدر مستخدمین حسینی گفت: نظام دستمزد با ساختار اقتصادی کشور متفاوت است و فاصله سقف و کف حقوق‌ها مشخص نیست و ارقامی که مصوب شده فردا می‌تواند دچار تغییرات ماهوی شود.

اتاق خبر: حیدر مستخدمین حسینی؛ در مورد حقوق‌های نامتعارف اظهار داشت: سیاست‌هایی که در کشور اتخاذ می‌شوند مبتنی بر حلقه‌های پیوسته و زنجیره‌ای نیستند و عمدتا جزیره‌ای‌اند.

وی با بیان اینکه هراز گاهی با چنین معضلاتی مواجه می‌شویم، گفت: پرداخت حقوق‌های نجومی اگر کارشناسی می‌شد و سقف و کف آن از سوی دولت پیشنهاد داده می‌شد و مجلس آن را مورد توجه و تصویب قرار می‌داد به این روز مبتلا نمی‌شدیم.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: نظام دستمزد با ساختار اقتصادی کشور فرق دارد و فاصله سقف وکف آکن مشخص نیستو این ارقامی هم که مصوب شده فردا می‌تواند دچار تغییرات ماهوی شود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط رکود و بیکاری و اینکه ایجاد شغل در چند سال گذشته منتفی بوده این حقوق‌های نجومی باید با توجه به دستمزد دهک‌های پایین جامعه مورد ارزیابی قرار گیرد و این امر نیازمند بازنگری جدی است.

وی افزود: موضوعی که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد دو عامل کارایی و بهره‌وری است اما تنها مواردی که در بخش حقوق و دستمزدها رعایت نمی‌شود همین دو عامل است.

وی ادامه داد: اینکه یک رقم و حقوقی تعیین می‌شود و چه افراد کار بکنند و چه کار نکنند به آنها پرداخت می‌شود اصلا منطقی نیست.

وی با بیان اینکه تعیین دستمزد و حقوق باید نظامند شود، گفت: جای کارآیی و بهره‌وری در شاخص تعیین حقوق و دستمزد خالی است.

وی با اشاره به رعایت این دو شاخص در کشورهای آمریکا، ژاپن و چین و سایر کشورهای اروپایی گفت: در همه این کشورها دستمزدها بر پایه میزان کارایی و بهره‌وری تعیین می‌شود.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه چرا در این خصوص در کشور سکوت می‌شود؟ افزود: چرا باید در تعیین دستمزدها فعالیت یک مدیر با مدیر دیگر و یا شرکتی با شرکت دیگر تمیز داده شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه نظام دستمزد ما بیمار است گفت: این مسائلی که در خصوص حقوق مدیران مطرح شد تنها یک وقفه و نارضایتی برای اقشار کم درآمد بوجود آورد و هیچ مشکلی را حل نکرد.

مستخدمین‌حسینی با بیان اینکه میزان دستمزدها باید بر مبنای خط فقر مشخص شود افزود: تعیین دستمزد 812 هزار تومان به عنوان حداقل حقوق درست نیست زیرا با این مبلغ اجاره خانه، خوراک و پوشاک و غیره قابل پرداخت نیست.

وی با بیان اینکه خط فقر باید در شهرهای مختلف به صورت مجزا بررسی و تعیین شود، گفت: در تهران این میزان حدود 3 میلیون و 400 هزار تومان است و ممکن است در شهرهای دیگر حدود 2 میلیون و 300 هزار تومان باشد.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه دولت‌ها علاقه‌ای به اصلاح این ساختار ندارند، افزود: براساس قانون خدمات کشوری دستمزد مدیران 7 برابر خط فقر دیده شده است.

وی گفت: تا زمانی که میزان حقوق و دستمزد براساس سیستم کاربردی و بهره‌وری نباشد میل وعلاقه به کارکردن با این شاخص‌ها کاسته خواهد شد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید