Performancing Metrics

تاخیر یک ساله بیمه ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی | اتاق خبر
کد خبر: 361917
تاریخ انتشار: 7 مرداد 1395 - 10:42
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون پرداخت مطالبات بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور از سوی سازمان های بیمه گر با تاخیر یکساله روبه روست.

به گزارش اتاق خبر، دکتر محمد آقاجانی چهارشنبه در حاشیه اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران افزود: مبلغ مطالبات وزارت بهداشت از بیمه ها در کشور بین 80 تا 90 هزار ریال برآورد می شود که بخش زیادی از آن مربوط به بیمه سلامت است.
وی پیشنهاد اصلاحیه بودجه سلامت به مبلغ 50 هزار میلیارد ریال از سوی دولت به مجلس را راهکار مهمی در این زمینه عنوان و اظهار کرد: اگر این طرح در مجلس به تصویب برسد، بودجه بیمه سلامت تامین شده و حجم بالایی از مطالبات بیمارستان ها پرداخت می شود.
به گفته وی، اگر تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز درمانی چاره اندیشی نشود، در ماههای آتی بیمارستان های کشور در تنگنای جدی قرار خواهند گرفت.

* احداث 20 هزار تخت بیمارستانی در دولت تدبیر و امید
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نیاز کشور به 80 هزار تخت بیمارستانی خبر داد و گفت: سرانه کنونی تخت های بیمارستانی در کشور 1.6 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت است و حال آنکه میانگین این شاخص در کشورهای اروپایی 7.8 است.
آقاجانی افزود: این در حالی است که سرانه مزبور در کشوری مانند کره جنوبی 13.5 و در کشور ترکیه 2.7 است.
وی با اشاره به هدف گذاری برای ایجاد 20 هزار تخت بیمارستانی در سطح کشور تا پایان دولت تدبیر و امید اظهار کرد: اکنون 10 هزار مورد از این تخت های بیمارستانی به بهره برداری رسیده و مابقی نیز تا پایان عمر دولت افتتاح می شود که یک چهارم نیاز کشور را برآورده می کند.
به گفته وی در سالهای قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، ظرفیت ایجاد تخت های بیمارستانی در سال یک هزار و 600 تخت بوده است.

* 67 درصد بیمارستان های کشور فرسوده اند
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون 67 درصد از بیمارستان های کشور فرسوده اند و نیاز جدی به نوسازی و بازسازی دارند.
آقاجانی ادامه داد: از سوی دیگر 16 هزار تخت بیمارستانی در کشور بالای 50 سال قدمت دارند.
به گفته وی تاکنون بازسازی دو میلیون و 100 هزار مترمربع از بیمارستان های فرسوده و همچنین 39 هزار تخت یبمارستانی در سطح کشور انجام شده است.
وی با اشاره به اقدامات نوسازی تجهیزات فرسوده پزشکی گفت: تاکنون 27 هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه ای سنگین و متوسط برای بیمارستان ها فراهم شده و در حال بهره برداری است.
وی در بخشی از سخنانش با اشاره به اقدامات دولت در زمینه گردشگری سلامت گفت: متولی گردشگری سلامت وزارت بهداشت است و یکی از مهم ترین نقاط در کشور برای این منظور شهر مقدس مشهد است.
آقاجانی با بیان اینکه هر بیمارستانی صلاحیت پذیرش بیماران خارجی در حوزه گردشگری سلامت را ندارد، ساماندهی آژانس های مسافرتی که اقدام به نقل و انتقال بیماران خارجی می کنند، راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات گردشگری سلامت، شناسایی بیمارستان های فعال در حوزه گردشگری سلامت و استانداردسازی این بیمارستان ها برای ارائه خدمات به بیماران خارجی را از جمله اقدامات در حال اجرای وزارت بهداشت در این زمینه عنوان کرد.

* راه اندازی نسل سوم اعتبار بخشی در مراکز درمانی
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تازه ترین برنامه های وزارت متبوع خود در حوزه درمان گفت: استقرار نسل سوم اعتباربخشی یا کیفیت خدمات در مراکز درمانی، سامانه الکترونیکی صدور پروانه ها و تامین نیروی انسانی متخصص و تناسب بین تعداد دانش آموختگان و نیاز کشور از جمله برنامه ها است.
آقاجانی ادامه داد: نسل سوم اعتباربخشی در قالب 247 استاندارد و 903 سنجه در بیمارستان های کشور در حال اجراست و در این مرحله از اعتباربخشی بر کرامت بیمار، کیفیت خدماتی درمانی و اقامتی، استانداردها و ایمنی بیمار توجه ویِژه ای شده است.
به گفته وی، در قالب این اعتباربخشی ها بیمارستان های کشور بر اساس کیفیت خدمات چهار درجه کیفی می گیرند، به طوری که تعرفه و هزینه ها مطابق با درجه کیفی تعیین می شود و هرچه کیفیت ارتقا یابد تعرفه ها افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور پروانه های حوزه پزشکی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه از بوروکراسی اداری و رفت و آمدهای متقاضیان پروانه های مربوطه کاسته شده و شفافیت افزایش و تخلفات کاهش می یابد.
وی بیان کرد: هم اکنون 35 نوع موسسه تشخیصی و درمانی در کشور وجود دارد که حدود 20 هزار موسسه و مرکز درمانی را شامل می شود و می توانند از خدمات این سامانه بهره مند شوند.

* کاهش 20 درصدی تعهدات دوره تخصص پزشکی در هفت رشته
آقاجانی به تامین نیروی انسانی متخصص در کشور اشاره کرد و گفت: بررسی های وزارت بهداشت در طول 2 سال گذشته نشان می دهد که در هشت رشته تخصصی پزشکی، تعداد دانش آموختگان کمتر از نیاز جامعه است و باید ظرفیتهای آموزشی توسعه یابد.
به گفته وی، این در حالی است که در هفت رشته تخصصی تربیت نیروی انسانی متناسب با نیاز جامعه است، در هفت رشته تخصصی دیگر تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از نیاز جامعه است و در پنج رشته تخصصی نیازی به تربیت نیروی انسانی نیست.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: به دنبال تصمیمات اخذ شده و صدور بخشنامه در هفت رشته تخصصی شامل توانبخشی، رادیوتراپی، پزشکی هسته ای، پزشکی اجتماعی، روانپزشکی، بیماری های عفونی و بیماریهای داخلی کودکان و بزرگسالان، میزان تعهدات خدمت دوره تخصص 20 درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، همچنین پنج رشته تخصصی شامل پزشکی اجتماعی، پزشکی ورزشی، طب هوا و فضا، طب کار و پزشکی قانونی تعهدات اختیاری می شوند.
وی همچنین با اشاره به افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، گفت: وزارت بهداشت روشهای اجباری برای ماندگاری نظیر تعهدات خدمت در دوره تخصص در مناطق محروم کشور را شایسته نمی داند، بلکه راهکارهایی نظیر بومی گزینی و همچنین استفاده از مشوق ها و امتیازات مالی را دنبال می کند.
اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور در روزهای ششم و هفتم مردادماه به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید