Performancing Metrics

پایان مذاکرات مسکو | اتاق خبر
کد خبر: 362182
تاریخ انتشار: 9 مرداد 1395 - 17:45
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که همراه یک هیات خصوصی و دولتی در سفری چهار روزه به روسیه با مقام های بلندپایه این کشور درباره گسترش همکاری های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی گفت وگو کرد، شامگاه جمعه مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش اتاق خبر، واعظی و هیات ایرانی روز سه شنبه با ورود به استان استراخان در ساحل شمال غربی دریای خزر با مقام های این استان از جمله الکساندر ژیلکین استاندار در باره افزایش همکاری های بازرگانی و کشاورزی بین استانی با ایران و همچنین ارتباطات دریایی و حمل و نقلی مذاکراتی انجام دادند و توافق هایی برای پیگیری انجام گرفت.
همچنین واعظی و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه و استاندار استراخان در نشست یک روزه اقتصادی ایران و روسیه با حضور کارشناسان و فعالان اقتصادی دو کشور سخنرانی کردند.
واعظی رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه همچنین مذاکرات خود را در مسکو با ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا در باره مشارکت اقتصادی با این اتحادیه در قالب پیمان تجارت آزاد آغاز کرد.
مذاکرات با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت، الکساندر نوواک وزیر انرژی و رییس روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و همچنین الکساندر تکاچیف وزیر کشاورزی روسیه از دیگر برنامه های کاری واعظی در مسکو بود که با حضور سفیر ایران برگزار شد.
همکاری های فضایی، مخابراتی، شبکه های مجازی، آموزش فضانوردی، توسعه روابط صنعتی و اقتصادی، کشاورزی، همکاری های نفتی و گازی، رفع موانع بانکی، صادرات و واردات متقابل، رایزنی برای برنامه های نشست آینده کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و پیگیری اجرای قرار دادهای قبلی از جمله توافق های صورت گرفته در مذاکرات چهار روزه واعظی و هیات همراه در سفر به روسیه بود.
همچنین امروز سایت اقتصادی سفارت ایران در روسیه برای آگاهی رسانی به بخش های مختلف تجاری و بازرگانی خصوصی دو کشور به دو زبان روسی و فارسی با حضور واعظی وزیر ارتباطات، نوواک وزیر انرژی روسیه و همچنین سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو رونمایی شد.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را تحرک بخشیدند.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 69 درصد بیشتر شده است.
اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.
منبع: ایرنا

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید