Performancing Metrics

ژاپن روی دست ایرباس و بوئینگ بلند می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 362354
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395 - 03:29
در شرایطی که هنوز تکلیف نهایی قراردادهای خرید هواپیما میان ایران ایر و دو شرکت بوئینگ و ایرباس نامشخص است و مذاکرات طولانی‌مدت بر سر نهایی شدن مفاد آن ادامه دارد حالا به نظر می رسد این دو غول صنعت هوانوردی جهان باید آماده رقابت بر سر بازار ایران با یک شرک

اتاق خبر: هر چند با وجود گذشت چندین  دهه از آغاز به کار جت های مسافرتی جدید هنوز هیچ یک از کشورهای پیگیر در صنعت هوانوردی نتواسنته اند با ایرباس یا بوئینگ رقابتی جدی را آغاز کنند که نتیجه آن شکل گیری شرایطی شبه انحصاری برای آنها بوده است، اما در طول سال های گذشته برخی از کشورها توانسته اند با پیگیری ساخت برخی هواپیماهای کوچک‌تر شانس خودرا برای رقابت در این حوزه امتحان کنند.

شرکت هایی مانند امبرائر از برزیل، بمباردیه از کانادا وشرکت میتسوبیشی ژاپن سه شرکتی بودند که در طول این سال‌ها شانس خودرا برای ورود به عرصه هواپیماسازی امتحان کردند.

در این بین با وجود آن‌که دو شرکت فعال در آمریکای مرکزی و جنوبی سابقه طولان‌ تری از رقیب آسیایی‌شان دارند اما با توجه به پیگیری 50 ساله ژاپنی ها به نظر می رسد این کشور خود را برای به دست آوردن بخش بزرگی از بازار صنعت هوانوردی جهان آماده کرده است. بازاری که ایران نیز با توجه به نیاز بالای خود برای خرید هواپیماهای جدید نقشی مهم در آن دارد.

با توجه به این نیاز متفاوت در طول هفته های گذشته مذاکراتی میان مقام‌های ایرانی با مقام‌های شرکت میتسوبیشی آغاز شده که براساسس اعلام قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی به نتایج مثبتی رسیده است.

فخریه کاشان در این زمینه گفته که ژاپنی ها آماده هستند برای برخی پروژه های بدون ضمانت دولت اعتبار صادراتی در نظر بگیرند که در این بین، فروش هواپیماهای جدید به ایران یکی از گزینه‌هایی خواهد بود که توافق‌های لازم در این زمینه نهایی شده است.

بر اساس اعلام قائم‌مقام آخوندی، هواپیماهای مدنظر ایران ازمدل MRJ  خواهد بود.این هواپیما که پس از سال ها بررسی  و سنجش شرایط از سوی ژاپن در سال 2015 رونمایی شد ظرفیت مسافرگیری حدود 75تا90 مسافر را دارد و سهام آن در اختیار چند شرکت تجاری ژاپنی است.

بر اساس اطلاعاتی که از شرایط شرکت میتسویسشی ارائه شده، این شرکت در طول سال‌های گذشته بخشی از بال‌های هواپیماهای بوئینگ را تامین می کرده و با افزایش توان تکنولوژیک خود به ساخت هواپیمای مسافرتیMRJ (جت منطقه میتسوبیشی) دست یافته است.

ژاپن پیش بینی کرده در طول سال های آینده این هواپیما سفارش های بسیاری بگیر د تا جایی که در افق 20 ساله آینده آن سفارش 5000 فروند هواپیما در نظر گرفته شده است.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید