Performancing Metrics

کارآفرینان فارس به دنبال بازاریابی جهانی | اتاق خبر
کد خبر: 362664
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1395 - 03:02
برخی کارآفرینان جوان استان فارس که با پشتوانه تلاش خود به موفقیت رسیده اند، این روزها در سایه سال اقدام و عمل برای صدور آنچه با تکیه بر داشته های بومی بدست آورده اند نگاهشان را به بازاریابی جهانی معطوف ساخته اند .

اتاق خبر:این کارآفرینان موفق که با اندک سرمایه ای به برافراشتن عمود خیمه تولید در شهرستانهای محل سکونتشان در فارس کمک کرده و توانسته اند علاوه بر اشتغال پایدار خود به ایجاد اشتغال برای همسالان خود بین 5تا 20شغل در هر کارگاه اقدام کنند براین باورند که با طرح های امکان سنجی می توان تولیدات کارگاهی خود را به مرز تولید انبوه برسانند.
آنان به خبرنگار ایرنا گفتند : در صورتی که بتوانند از وام های با بهره کم در توسعه واحدهای تولیدی خرد خود بهره مند شوند و دولت نیز معافیت لازم مالیاتی را برای اندک زمانی نیز شامل حالشان کند بدون شک آینده ای روشن را در این حوزه برای رونق بخشیدن به فضای کسب و کار شاهد خواهیم بود .
مجتبی جاویدی کارآفرین جوان و 34ساله پاسارگاردی که با راه اندازی یک واحدتولیدی خیارشور و تولید آلوچه و لواشک زمینه ساز فعالیت 15نفر در کارگاهش شده شغل ایجاد کرده بر این باور است که اجرای طرح های امکان سنجی و بازاریابی محصول، نقش مهمی در شکوفایی صنعت های نوپا دارد.
جاویدی که فعالیت خویش را با آورده یکصد میلیون ریالی آغاز کرده و با بهره گیری از تسهیلات 400 میلیون ریالی سازمان بسیج سازندگی، کارگاه خویش را در سال 91 به راه انداخته افزود: به مرور زمان و با بهره گیری از درآمد واحد تولیدی، با خرید دستگاه های بسته بندی، مجموع سرمایه گذاری در کارگاه نیمه صنعتی خود را به یک میلیارد ریال افزایش دادم که نتیجه آن، تولید سالانه 60 تن مواد غذایی است که از بازار فروش خوبی نیز برخوردار است.
این کارآفرین جوان اظهار کرد: محصولات تولیدی کارگاهم علاوه بر استان فارس در شهرهای کرمان، زاهدان، شهرکرد، بوشهر، بندرعباس و اصفهان با نشان تجاری ترش و ملس کیارش عرضه می شوند و با استقبال خوبی روبرو شده اند.
وی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی بهره گیری از همه ظرفیت های منطقه ای و ملی برای بهبود اقتصاد کشور و من هم با تاسی از الگوی اقتصاد مقاومتی، ظرفیت های منطقه خویش در زمینه تولید محصولات کشاورزی را به کار گرفتم و زمینه ساز درآمد سالانه یک میلیارد و 200 میلیون ریالی برای واحد تولیدی خودم شدم.
این کارآفرین اهل شهرستان پاسارگاد رمز موفقیت خود را در پشتکار و کوشش مستمر برای بهبود تولید می داند و می گوید: در صورتی که نقدینگی مورد نیاز در قالب اعطای تسهیلات با نرخ سود کم فراهم شود، آماده هستم برای ورود به بازارهای بین المللی برنامه ریزی کنم و محصولاتی مطابق با سلیقه و بسته بندی مورد نظر مصرف کننده جهانی را تولید و عرضه کنم.
سید محمدرضا حامدی کارآفرین فعال استهبانی که با اخذ وام 300 میلیون ریالی از بسیج سازندگی شهرستان اقدام به راه اندازی کارگاه تولید و بسته بندی حلوای مسقطی کرده و توانسته زمینه اشتغال 10نفر را فراهم آورد می گوید: اقتصاد مقاومتی امکان و زمینه مشارکت آحاد مردم در بخش اقتصادی کشور را فراهم کرده است.
وی افزود: تبیین اقتصاد مقاومتی برای اقشار مختلف مردم این امکان را فراهم می سازد تا هر کس در بخش مورد علاقه و تخصص خود اقدام به فعالیت اقتصادی نموده و نیاز جامعه را برطرف و رونق و پویایی اقتصادی را به همراه داشته باشد.
حامدی بر این باور است که اقتصاد مقاومتی راهگشای امور اقتصادی کشور است و اگر در این زمینه همه افراد جامعه ما با هم حرکت کنند می توانیم جامعه موفقی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: امروز کشور ما با داشتن پتانسیل قوی و دانش نو در بسیاری از عرصه ها، می تواند به راحتی و با قدرت نیاز بازارهای داخل کشور را تامین کند و نیاز نداریم در برخی از امور اقتصادی به کشورهای دیگر وابستگی اقتصادی داشته باشیم.
حامدی عنوان داشت: برای کسب مشتری و بازار عرضه، سعی کردم خلاقیت و نوآوری در کارم لحاظ کنم که حلوای مسقطی در کارگاه تولید و بسته بندی می کردیم که از مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده در آن استفاده نشود که همین موضوع در فروش محصول ما بسیار موثر بوده است.
حامدی با بیان اینکه مسقطی سوغاتی خوشمزه و منحصر به فرد فارس است افزود: ما در این کارگاه تولید و توزیع مسقطی سالانه پنج تن تولید دایم که محصول تولیدی کارگاه را در استان فارس و سایر استان های کشور توزیع می کنیم.
حامدی ادامه داد: درست است که در هر کاری کم و کاست های فراوانی وجود دارد اما استمرار در هر کاری می تواند نتیجه آن را تغییر دهد و موفقیت را برای فرد به دنبال داشته باشد و ما نیز در زمان فعالیت کارگاه تولید وبسته بندی مسقطی کمبودها و آسیب هایی داشتیم که با وجود همه آنها این کار را ادامه می دهیم.
صدیقه محمدی بانوی کارآفرین شیرازی هم که با راه اندازی یک واحد بافندگی توانسته زمینه اشتغال بیش از 20 نفر را فراهم سازد معتقد است: فرهنگی بر جامعه ما حاکم شده که مشتری ایرانی جنس ایرانی را نمی پذیرد و این یک اشتباه محض است که همه افراد برای تغییر این فرهنگ در قبال جامعه وظیفه دارند.
محمدی که سال 94و در نخستین قدم های کاری خود سودای رقابت با البسه خارجی و کشورهای همجوار را در سر دارد گفت:فاصله نسل قدیم و جدید در شرایطی شکاف مهمی بین صنعت پوشاک ایجاد کرده که کشورهای منطقه و همجوارما مانند ترکیه و بنگلادش آن را به فرصت بی نظیر تبدیل کرده اند و از هر دو نسل قدیم و جدید برای الگو سازی، تولید و عرصه محصولات به کشورهای دیگراستفاده می کنند.
این بانوی کارآفرین و خلاق که مدرکش دپیلم و خانه دار است بیان کرد: اگر در یک جامعه همه افراد با هم حرکت کنند می توانیم جامعه موفقی داشته باشیم.
این بانوی کارآفرین در عرصه اقتصاد مقاومتی معتقد است اگر در یک جامعه همه افراد با هر میزان توان، مهارت و دانش با هم حرکت کنند می توانیم جامعه موفقی داشته باشیم.
محمدی که برای راه اندازی کارگاه خود 150میلیون ریال تسهیلات از بسیج سازندگی دریافت و کار خود را آغاز کرده می گوید : اینک به همراه فرزندان خود در کارگاه تولید البسه مشغول به کارم .
او با اشاره به بازار فروش تولیدات خود ادامه داد: بیشتر کالاها و البسه تولیدی کارگاهمان را در مغازه ها و غرفه های نمایشگاهی عرضه می کنیم اما خدا را شاکرم که امروز وضعیت بازار فروش ما خوب است و همه کسانی که در این کارگاه کار می کنند راضی هستند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر در این کارگاه بافندگی برای بیش از 20 نفر اشتغالزایی انجام شده است عنوان داشت: در این کارگاه تولیدی روزانه 12 دست لباس تهیه و برای بازارهای هدف خود ارسال می کنیم.
محمدی افزود: درآمد سالانه ما در این کارگاه بافندگی 360میلیون ریال است که این میزان نسبت به آورده و سرمایه گذاری که انجام شده مناسب است.
وی گفت: توجه به کارگاه های کوچک زودبازده و در آمدزا باید بیش از گذشته مورد توجه مردم و مسئولان باشد به طوری که هر یک از مردم ما اگر با امکانات خود کارگاه هایی بر اساس مهارت های خود راه اندازی و به دیگران خدمات دهی کنند چرخه ای شکل می گیرد که نتیجه آن رونق اثتصادی در جامعه می شود.
محمدی اظهارداشت: در حال حاضر علاوه بر تولید البسه در این کارگاه، روزانه به 40 نفر آموزش بافندگی البسه رایگان ارائه می دهم تا هر یک از افراد بتوانند به این عرصه وارد شوند و برای رونق اقتصاد خانوار و جامعه تلاش کنند.
او معتقد است اگر هر یک از مردم ما با درک صحیح و درست از اقتصاد مقاومتی و همت جهادی برای انجام کار عملی در این زمینه برسند، می توانند در جایگاه امروز من قرار داشته باشند و در ارتقای زندگی خود و کشور موثر باشند.
روستای گرمه کامفیروز شمالی واقع در شهرستان مرودشت نیز عرصه بروز ابتکار و خلاقیت دو جوان ایرانی است که با طراحی فیلترهایی خاص ، امکان پرورش ماهی در این منطقه را که ناممکن بود، فراهم کرده اند.
حامد اعلمی فر دانشجوی دوره دکترای تخصصی آبزیان به همراه همسرش مهندس عالی نژاد،سکاندار این مجموعه پرورش ماهی است.
وی که به عنوان یکی از ستارگان اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی کشور معرفی شده است، می گوید: این مجموعه قبل از ما، هفت مالک داشته است که به دلیل زیان ده بودن مجموعه، آن را یکی پس از دیگری واگذار می کردند اینجا یک جایگاه پرورش ماهی شکست خورده بود که در سال 76 تاسیس شد و به مدت 16 سال شاهد تلفات گسترده ماهیان بود به گونه ای که شماری از استادان دانشگاه در کتاب های خود ، پرورش ماهی مذکور را غیر قابل اصلاح دانسته بودند.
وی اظهار کرد: دو سال بعد از راه اندازی این مجموعه پرورش ماهی، با احداث سد ملاصدرا، سطح PH و میزان آمونیاک در آب این چشمه افزایش یافته بود.
این فعال حوزه شیلات گفت: این مجموعه پرورش ماهی هفت هزار مترمربع وسعت دارد که 20 استخر آن در فضایی به وسعت 2 هزار مترمربع قرار دارد و پس از احداث سد ملاصدرا، دچار تلفات گسترده ماهیان شد، موضوعی که فعالیت این مجموعه را عملا زیان ده و غیراقتصادی کرد.
اعلمی فر می گوید: مهمترین مساله اینکه سرمایه گذاری اولیه و تامین هزینه های پرورش ماهی و حتی اخذ وام های بانکی توسط پدرم صورت گرفته است که امیر بازنشسته ارتش و از چهره های ماندگار ارتش ایران هستند که به علت استرس های مالی و ... این کار دچار مشکلات قلبی شده اند؛ پدرم همچون کوهی استوار همواره تکیه گاه و پشتیبان ما در پیشبرد و ادامه کار بوده است.
اعلمی فر می گوید: خودم اهل اصفهان هستم و همسرم دانش آموخته رشته شیلات اهل شیراز است؛ هر دو ما تا سه نسل قبل در مرکز شهرهایمان زندگی می کردیم اما چهار سال است که به بیابان آمده ایم؛ فرزندم 33 روزه بود که به اینجا آمدیم و به کار و فعالیت خود ادامه دادیم.
وی با اشاره به تحصیل خود در مقطع دکتری تخصصی آبزیان دانشگاه شیراز گفت: گاه باید هر روز مسافت 150 کیلومتری مجموعه پرورش ماهی تا دانشگاه را بپیمایم و سخت درگیر کار و تولید هستیم.
مدیر این مجموعه پرورش ماهی گفت: در سال 91 ، با از پیش رو برداشتن موانع تولید به پیشنهاد شیلات فارس، تولید را به ماهیان خاویاری تغییر دادیم و قرار بود بچه ماهیان خاویاری را به وزنی خاص برسانیم و آن را به دیگر مجموعه های پرورش ماهی عرضه کنیم.
اعلمی فر گفت: طراحی جیره غذایی مخصوص ماهیان خاویاری که مشکلات تغذیه ای این گونه ارزشمند را برطرف می کند و مانع بروز بسیاری از بیماری ها می شود تحت عنوان خوراک بیومان که به ثبت و تایید پارک علم و فناوری فارس رسیده است، از ابتکارهایمن در سال های زندگی شبانه روزی در پرورش ماهی است.
وی می گوید: هم اینک به طور متوسط چهار تا پنج نفر در این مجموعه پرورش ماهی مشغول فعالیت هستند.
مدیر این مجموعه پرورش ماهی گفت: ما 30 میلیارد ریال در اینجا سرمایه گذاری کرده ایم و در زمینه تامین نقدینگی مورد نیاز مجبور شده ایم وام هایی با سود و کارمزد 27 تا 37 درصد از بانک های خصوصی بگیریم.
وی که سابقه تدریس در دانشگاه غیرانتفاعی آفاق ارومیه و دانشگاه های جامع علمی کاربردی را دارد گفت: هم اینک 60 درصد ظرفیت تولید پرورش ماهی ما به خاطر نبود نقدینگی خالی است که در صورت تامین نقدینگی، امکان فعال سازی آن و همچنین اجرای سیستم برگشت آب به پرورش ماهی، مشکلات زیادی را از فراروی واحد تولیدی ما برخواهد داشت .

منبع: ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید