Performancing Metrics

تدوین قانون جدید معادن در گینه | اتاق خبر
کد خبر: 362862
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1395 - 10:49
گینه کوناکری کشوری است که منابع غنی از مواد معدنی به ویژه بوکسیت را با عیار بسیار خوبی در اختیار دارد که این موضوع توانسته مورد توجه سرمایه‌گذاران به ویژه ایران قرار بگیرد.

اتاق خبر: کشور ایران نیز ۲۵سال پیش قرارداد بهره‌برداری از معدن بوکسیت گینه را منعقد کرد اما به دلیل برخی مشکلات در زمان یاد شده موفق به بهره‌برداری از آن نشد در نتیجه با روی‌کار آمدن دولت یازدهم و حضور مهدی کرباسیان در جایگاه ریاست هیات عامل ایمیدرو تلاش‌ها برای تمدید دوباره این قرارداد آغاز شد. در نهایت با اقدامات انجام شده ایران موفق به تمدید دوباره این پروژه شد تا بتواند برای توسعه صنعت آلومینیوم خود از بوکسیت گینه به عنوان ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم استفاده کند. در هفته‌های گذشته عبدل آیه ماگوسوبا وزیر معادن و زمین‌شناسی گینه کوناکری در سفر به ایران و دیدار با رییس هیات عامل ایمیدرو، فناوری‌های موجود در ایران را یکی از ارکان مهم برای توسعه همکاری‌های معدنی میان ۲ کشور برشمرد.


وضعیت همکاری‌های ایران و گینه را به ویژه در حوزه فعالیت‌های معدنی در سفر چند روزه خود به این کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟
ایران یک کشور معدنی بزرگ است که از نظر منابع معدنی می‌توان آن را بسیار غنی دانست. همچنین می‌توان گفت که ایران از لحاظ بهره‌برداری، استخراج و فناوری بسیار غنی است. کشور گینه نیز منابع زیرزمینی قابل توجه و با تنوع و کیفیت بسیار بالایی در اختیار دارد اما از لحاظ فناوری دارای ضعف است. در نتیجه همکاری معدنی با ایران می‌تواند در برطرف کردن این ضعف موثر باشد. از سوی دیگر با توجه اینکه برخی معادن در ایران و برخی دیگر در گینه وجود دارد یا اینکه با کیفیت کمتری (از نگاه عیار) در یکی از ۲کشور ذخایری قرار گرفته است، این موضوع می‌تواند بر گسترش همکاری‌ها تاثیر فراوانی داشته باشد. درواقع این موارد می‌تواند زمینه‌های همکاری میان ۲ کشور را توسعه دهد. حاصل این همکاری‌ها تشکیل شرکت مشترک «اس‌ب‌دت» است. در واقع بسیار خوب است که ما طرح‌ها و ایده‌های مختلفی داریم اما بهتر است که این ایده‌ها در عمل دیده و اجرایی شود. حال با این توصیف‌ها «اس‌ب‌دت» یک پروژه واقعی است که درحال انجام است. درواقع می‌تواند ستونی برای پیشبرد همکاری‌های معدنی میان ۲ کشور ایران و گینه باشد.


دولت گینه تا چه اندازه از طرح‌های مشترک معدنی میان کشور خود و ایران حمایت خواهد کرد؟
کیفیت منابع و معادن نخستین موضوعی که به همکاران و شرکای خارجی خود اعلام می‌کنیم. علاوه‌بر اینکه موضوع بسیار مهمی است، زمینه‌ای برای شکوفایی سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار است. به‌طور ویژه از سال ۲۰۱۰میلادی و با روی‌کار آمدن دولت جدید، اصلاحات قانونی مختلفی در گینه انجام شده است. در زمینه مدیریت، کشورداری، ارتش، امنیت و... اصلاحات انجام شده و باعث شد زمینه مساعدی برای کشور ایجاد شود. به طور مثال یکی از نتایج این اصلاحات بخشیدگی دوسوم بدهی‌های گینه بود. همچنین به دنبال ایجاد چنین اصلاحاتی محیط امن‌تری برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است. در واقع تمامی این اقدامات منجر به تقویت نهادهای موجود در گینه به ویژه نهادهای بخش معدن شده است. به‌طور ویژه برای بخش معدن، قانون جدید معادن را به تصویب رسانده‌ایم که این قانون جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی به همراه دارد. در کنار این اقدامات کشور گینه اصلاحاتی را برای تقویت نهادهای بخش معدن انجام داده که البته به موازات این موضوع سعی بر آن داشتیم تا فرآیندهای اداری سرمایه‌گذاری را تسهیل بخشیده و راه را برای ورود سرمایه‌گذاران به گینه هموارتر کنیم. جالب است بدانیم در هفته‌های گذشته با حضور نخست وزیر گینه از پروژه پنجره واحد بازدید کردیم که تمامی بروکراسی‌های اداری را در یک مکان متمرکز کرده که در جذب سرمایه‌گذار بسیار موثر خواهد بود. در جذب سرمایه‌گذار، دولت در تمامی موارد تسهیلات مالیاتی و تخفیف‌هایی را در نظر گرفته تا آنها را تشویق به حضور در گینه کند.


لطفا کمی درباره طرح مشترک ایران و گینه برای بهره‌برداری از معدن بوکسیت گینه توضیح دهید؟
با توجه به پیشرفت‌هایی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاده و همچنین با توجه به اراده و مشارکت ویژه دکتر کرباسیان، رییس هیات‌عامل ایمیدرو در این پروژه و از سویی دیگر با در نظر گرفتن نیاز بازار ایران و بازارهای بین‌المللی به بوکسیت به عنوان ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم و اراده‌ای که گینه برای پیشبرد این پروژه در اختیار دارد، مطمئن هستم با چنین مواردی این پروژه می‌تواند موفقیت‌هایی برای هر دو کشور به دنبال داشته باشد. البته در حال حاضر شرکت مشاور به دنبال تکمیل و مطالعات مصلحت بانکی است و تا چند ماه آینده نخستین نسخه از این گزارش دریافت خواهد شد. ظرفیت این پروژه تولید ۴میلیون تن بوکسیت خشک است و سرمایه‌گذاری برای آن بین ۴۵۰تا ۵۰۰میلیون دلار پیش‌بینی شده که مطالعات نهایی مصلحت بانکی رقم واقعی را مشخص خواهد کرد. در حال حاضر تنها حدود ۵۲درصد از این مطالعات تکمیل شده است.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید