Performancing Metrics

چالش‌هاي نصب سكوي گازي 160 ميليون‌ دلاري | اتاق خبر
کد خبر: 362874
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1395 - 21:30
در حالي كه صبح روز سه‌شنبه 12مرداد از فرودگاه عازم عسلويه هستيم خبرها حاكي از اين است كه دست‌اندركاران سكوي 18B در تلاش هستند تا سكو را تا قبل از ساعت 16 روز سه‌شنبه نصب كنند.

اتاق خبر: در حالي كه صبح روز سه‌شنبه 12مرداد از فرودگاه عازم عسلويه هستيم خبرها حاكي از اين است كه دست‌اندركاران سكوي 18B  در تلاش هستند تا سكو را تا قبل از ساعت 16 روز سه‌شنبه نصب كنند. چرا كه ساعت 16 شرايط جوي تغيير خواهد كرد و جنب و جوش فراواني براي انجام نصب تا قبل از اين ساعت وجود دارد. اين در حالي است كه در سفر هفته گذشته خبرنگاران براي بازديد از نصب سكوي 21 نيز نامساعد بودن شرايط جوي سبب شد تا عمليات نصب چند روز به تعويق بيفتد. در هر صورت افرادي كه 3تيرماه و در زمان اتمام بارگيري همين سكو در بندر عباس بودند، حالا در ميان آب‌هاي خليج فارس حاضر شده‌اند تا زمينه افزايش ظرفيت توليد گاز ايران كه روز دوشنبه جشن 50سالگي آن برگزار شد را فراهم آورند.

سكوي دوهزار و 800تني فاز18 همان سكويي است كه در سفر تيرماه خبرنگاران به بندرعباس شاهد بارگيري آن بوديم. سكويي كه علي‌اكبر شعبان‌پور، مديرعامل شركت نفت و گاز پارس در نشست خبري كه آن زمان در بندر عباس برگزار شد، اعلام كرد اين سكو از سكوهاي مربوط به شركت صدرا در فاز 14 بوده است كه درنهايت براي فاز 18 مورد استفاده قرار گرفت.

حالا بار ديگر طي سه هفته گذشته، شناوري خبرنگاران را عازم قلب خليج فارس مي‌كند؛ عازم نقطه‌يي كه مي‌شود شاهد نتيجه تلاش سخت و پيگيرانه گروه‌هاي مختلف براي آماده نصب شدن سكوي 18 بود. هرچند نوشتن از افرادي كه در دل موج‌هاي سهمگين فعاليت مي‌كنند ساده نيست.

 

سكويي كه قرار بود روز گذشته نصب شود در واقع از ابتدا براي نصب در فاز 18 پارس‌جنوبي ساخته نشده‌ بود. اين سكو با هدف نصب در فاز 14D  طراحي شده ‌بود. به گزارش «تعادل»، علي‌اكبر شعبان‌پور مديرعامل شركت نفت‌وگاز پارس در جريان بازديد خبرنگاران از بارگيري سكوي 18B  ميدان گازي پارس‌جنوبي در تيرماه سال جاري اظهار كرد: «اين سكو در واقع سكوي 14D بوده است كه با توجه به درگير بودن سكوهاي 17B  و 18B  در يارد صدرا، با برنامه‌ريزي و اصلاحات براي اين فازها در نظر گرفته شده است.»

شعبان‌پور علت چنين حركت بي‌سابقه‌يي در تغيير كاربري سكو را عدم پيشرفت سكوهاي 17 و 18 كه قرار بود در يارد صدرا ساخته‌ شوند اعلام‌ كرده ‌بود و به همين دليل تصميم به جايگزيني سكوهاي فاز 14 با اين سكوها گرفته‌شده است. شعبان‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگار «تعادل» مبني بر امكان‌پذيري جايگزيني سكوي يك فاز با فازي ديگر اظهار كرده ‌بود: «اين يك كار مهندسي است. مهندسان شركت نفت و گاز پارس مدارك سكوهاي 17B و 18B را بررسي كردند و پس از مطالعات ابعاد و مشخصات فني، فرآيند اصلاح و جايگزيني انجام شد. در پارس جنوبي در مورد ديگر تجهيزات تاكنون جايگزيني صورت گرفته بود اما در مورد سكو اين نخستين بار است كه چنين اتفاقي رخ مي‌دهد.» شعبانپور تصريح كرد كه صدرا متاسفانه فقط طبقات سكوهاي فاز 14 را آماده كرده بود.



 دست به دست‌شدن مجدد صدرا

شركت صنعتي دريايي ايران كه به اختصار صدرا ناميده مي‌شود، مي‌تواند جزو نامزدهاي نگون‌بخت‌ترين شركت‌ فعال در حوزه انرژي قرار بگيرد. اين شركت پيش از انقلاب سال 57 و براي فعاليت در حوزه ساخت و تعميرات كشتي در استان بوشهر شروع به فعاليت كرد. پس از پيروزي انقلاب شركت صنعتي دريايي ايران مرزهاي فعاليت خود را گسترش داد و پاي در حوزه پيچيده فعاليت‌هاي فراساحلي نهاد و به توفيقاتي ازجمله دريافت گواهي‌نامه‌هاي مختلف بين‌المللي در زمينه طراحي، ساخت و نصب تاسيسات فراساحلي نفت و گاز، كشتي‌سازي و ساخت‌ بندرگاه دست يافت.

شركت صدرا از آغاز دهه 80 به يكي از معروف‌ترين سهام‌هاي بازار تبديل شد به نحوي كه قيمت سهام آن از 271تومان در آذر 80 به بيش از 4550تومان در سال 82 رسيد. اما شروع تزلزل اين شركت را شايد بايد در سال 1382 جست‌وجو كرد كه شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي تصميم گرفت 35درصد سهام اين شركت را خريداري كند. 6سال بعد يعني در ارديبهشت سال 88 و پس از عملكرد ضعيف اين شركت و زيان‌دهي بالا قرارگاه خاتم‌الانبيا وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اقدام به خريد بيش از نيمي از سهام اين شركت كرد. در سال 91 ارزش سهام اين شركت به زير 100تومان رسيد و پس از 11سال حضور در بورس اين شركت به فرابورس منتقل شد. اما اين پايان كار داستان شركت صدرا نبود.  با روي كار آمدن دولت حسن روحاني و در مردادماه 1392 قرارگاه خاتم‌الانبياء تصميم گرفت تا بيش از 60درصد سهام شركت صدرا را به يك شركت خصوصي واگذار كند. نام اين شركت «آباد راهان پارس» است كه متعلق به خانواده چوبدار است و مديرعامل فعلي آن قباد چوبدار است. عمده فعاليت اين شركت در زمينه مهندسي عمران، طراحي و اجرا شامل عمليات راهسازي و ابنيه فني است و در كنار پروژه‌هاي شهري در پروژه‌هاي سازه‌هاي آبي و پروژه‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي نيز دستي بر آتش دارد.  ازجمله فعاليت‌هاي قابل توجه اين شركت پيش از آنكه شركت صدرا را از قرارگاه خاتم دريافت كند، مي‌توان به احداث محور كنارگذر خرم‌آباد و توسعه فرودگاه اين شهر اشاره كرد. شركت آبادراهان پارس در اصل شركتي خانوادگي است و از بين 7عضو هيات‌مديره آن 5عضو، فاميلي چوبدار دارند. در حال حاضر اعضاي هيات‌مديره اين شركت را قباد چوبدار (رييس هيات‌مديره)، مهرداد چوبدار، فرهاد چوبدار، فريدون چوبدار، امين چوبدار، زيبا شاه‌كرمي و فرزاد اناري تشكيل مي‌دهند. فرزاد اناري كسي است كه بعد از واگذاري سهام شركت صدرا به شركت آبادراهان پارس به عنوان مديرعامل جديد صدرا معرفي شد در حالي كه هم‌زمان مديرعامل شركت احداث، نگهداري و بهره‌برداري از آزادراه پل زال- انديمشك نيز به حساب مي‌آيد.  اما عملكرد پرانتقاد صدرا در پروژه‌هاي نفت و گاز در سال‌هاي اخير بارها و بارها انتقاد مقامات مختلف را برانگيخته ‌بود. صريح‌ترين انتقاد به عملكرد اين شركت را مي‌توان در صحبت‌هاي دي‌ماه 1394 زنگنه در اتاق بازرگاني تهران ديد. در آن نشست زنگنه براي نخستين‌بار از اين مساله پرده برداشت كه وزارت نفت 1.8ميليارد دلار به شركت صدرا پول داده و يك قران كار از اين شركت تحويل نگرفته است. زنگنه اظهار كرد: « (شركت صدرا) پول را از وزارت نفت گرفته و به پيمانكاران نداده‌. آيا اين روش درست است؟ سه عنصر قيمت، كيفيت و زمان در پروژه بااهميت هستند كه اكنون هيچ كدام قابل پيگيري نيستند.»

«به‌نظر مي‌رسد اكنون سپاه پاسداران مجددا كنترل صدرا را در دست گرفته است.» اين صحبتي است كه شعبان‌پور در تيرماه امسال در بندرعباس كرد. مديرعامل نفت‌وگاز پارس در اين رابطه اظهار كرد: «از مسائل حقوقي بين صدرا و قرارگاه خاتم‌الانبيا اطلاع ندارم اما آن‌طور كه در سفر سه هفته پيش خود به يارد صدرا متوجه شدم مديريت يارد اكنون از صدرا گرفته شده و در اختيار قرارگاه است.»

در تاريخ 7خرداد امسال عبادالله عبداللهي، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا اظهار كرد كه شركت صدرا ورشكسته شده، پس از ورشكستگي به قرارگاه واگذار شد و در حال حاضر 72درصد سهام اين شركت در اختيار قرارگاه خاتم‌الانبيا و 28درصد آن متعلق به عموم مردم است.  اينكه چگونه شركت صدرا مجددا از مالكيت مجموعه «آباد راهان پارس» خارج شده و در اختيار سپاه پاسداران قرار گرفته مشخص نيست. تنها سرنخ اين ماجرا را عبداللهي در تيرماه امسال در گفت‌وگو با خبرگزاري سپاه‌نيوز اعلام كرد. وي اظهار كرد: «به دليل اينكه دولت، قرارگاه را در اجراي پروژه‌ها و مديريت شركت‌هاي زيرمجموعه توانمند مي‌داند شركت صدرا كه در حالت بلاتكليفي بود و بدهي‌هاي بسيار زيادي داشت به اين قرارگاه واگذار كرد». وي تصريح كرد: «با حمايت‌هاي سپاه و تلاش زيرمجموعه اين قرارگاه، بدهي‌هاي شركت صدرا كاهش يافته و در آينده وضعيت اين شركت بهبود مي‌يابد.»



 سكوي 160ميليون ‌دلاري

3پايه مشعل سكوي 18B  يا همان سكوي سابق فاز 14 در شركت صدراي بوشهر ساخته‌ و در ميدان گازي پارس‌جنوبي نصب شد. وزن اين سازه‌ها و شمع‌هاي آن حدود 915تن است. ارتفاع و عرض اين پايه‌ها به ترتيب 67 و 24متر است كه با صرف 8هزار و 400نفر روز در مدت چهار ماه در شركت صدرا بوشهر ساخته شده است. نصب اين سازه‌ها در دوره زماني 12روزه در عمق 58متري خليج‌فارس در ميدان گازي پارس‌جنوبي صورت گرفته است.

ساخت و نصب اين سازه فاز 18 پارس‌جنوبي توسط متخصصان داخلي حدود 50درصد صرفه‌جويي ارزي داشته است. دومين سكوي فاز 18 پارس‌جنوبي با وزن 2800تن در تاريخ 3تير سال جاري در مجتمع كشتي‌سازي و صنايع فراساحل ايران با موفقيت روي بارج انتقال‌دهنده بارگيري شد.

سكوي فاز 18 پارس‌جنوبي  روي پايه سكو كه در خليج‌فارس با عمق 72متري آب و در فاصله 400كيلومتري از عسلويه قرار دارد، نصب مي‌شود. تمامي مراحل مربوط به طراحي، ساخت، حمل، نصب و راه‌اندازي اين سازه دريايي توسط پيمانكار ايراني و با نظارت شركت نفت‌وگاز پارس انجام شده است.

كل هزينه اين سكو، شامل طراحي، ساخت و بارگيري 160ميليون دلار است كه 10ميليون دلار كمتر از قيمت‌هاي اعلام شده از سوي شركت‌هاي خارجي است. سكوي 18B  با 2هزار و 300تن وزن و 500ميليون فوت مكعب ظرفيت، قادر است روزانه 14ميليون متر مكعب گاز شيرين‌سازي شده را به شبكه سراسري تزريق كند. سكوي 18B  به عنوان يكي از چهار سكوي دريايي بخش فراساحلي فازهاي 17 و 18پارس جنوبي به‌طور 100درصد توسط متخصصان داخلي شركت ايزوايكو در يارد بندرعباس ساخته شده است.

 

منبع: تعادل

95103

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید