Performancing Metrics

کشور باید از وابستگی به درآمدهای نفتی فاصله گیرد | اتاق خبر
کد خبر: 363229
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1395 - 12:30
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه وبودجه گفت: وابستگی به نفت و پایین بودن قیمت آن، کشور را از منظر درآمدی آسیب‌پذیر جلوه می‌دهد که باید به سرعت از این وابستگی فاصله گرفت.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت پنجشنبه شب در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت: در سال های اخیر دشمن تلاش کرد با کاهش حجم فروش نفت به اقتصاد و کشور ضربه بزند و در این راستا حجم فروش را از ۲.۵ میلیون بشکه به زیریک میلیون بشکه تقلیل داد.

وی ادامه داد: اما دولت یازدهم در مدت فعالیت خود تلاش کردن حجم فروش نفت را به رقم سابق بازگرداند که موفق شد و هم اکنون روزانه بیش از دومیلیون ۵۶۳ هزار بشکه نفت از کشورمان صادر و به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: متاسفانه وابستگی به نفت از سویی و پایین بودن قیمت آن از سوی دیگر هنوز کشور را از نظر درآمد آسیب پذیر جلوه می دهد که برای جبران آن باید از این وابستگی به سرعت فاصله گرفته شود.

دولت یازدهم تورم را از ۴۰ به کمتر از ۹ درصد رساند

نوبخت با اشاره به کاهش تورم به کمتر از ۹ درصد افزود: با وجود اینکه دشمن قیمت نفت را از ۱۰۸ دلار به زیر ۳۰ دلار رساند تا به کشور ضربه بزند ولی با اتخاذ سیاست های اصولی توانستیم نرخ تورم از ۴۰ درصد به کمتر از ۹ درصد کاهش دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه هر چند کاهش تورم کار بزرگی بود گفت: با این وجود ادعا نمی کنیم که هنوز گرانی در کشور و جامعه وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در سه سال گذشته در دولت یازدهم تلاش شده تا باری از حجم مشکلات مردم برداشته شود و بر این اساس سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی پول و برنامه کشور خود را متعهد به پاسخگویی به مردم و انتظارات آنان می‌داند.

نوبخت در ادامه با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در انعکاس فعالیت ها واقدامات دولت یازدهم افزود: متاسفانه برخی ها در رابطه با عملکرد دولت بی انصافی کرده و اقدام به سیاه نمایی می کنند. در دوره ای حتی دستور واردات و خرید حجم عظیمی از گندم از صندوق توسعه ملی برای مقابله با تهدیدات را صادر شد، اما امروز دولت تدبیر و امید با حمایت از کشاورزان حجم خرید دولتی گندم را از ۴.۵ میلیون تن به ۱۰ میلیون تن افزایش داده است.

اتمام طرح های نیمه تمام و اتمام طرح های اولویت دار در دستور کار قرار دارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: برای سال پایانی فعالیت دولت دو راه برای ایجاد شتاب در توسعه کشور پیش‌بینی شده که یکی به اتمام رساندن و قابل بهره‌برداری شدن ۷ هزار ۵۰۰ واحد تولیدی نیمه تمام، راکد یا نیمه فعال است که برای این کار ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک‌ها پرداخت می‌شود و راه دوم نیز اتمام طرح‌های عمرانی اولویت داری است که مشخص شده‌اند و برای اتمام آنها ۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

وی با بیان این که طی سال جاری میزان اعتبار اختصاص یافته برای گندم خریداری شده از کشاورزان کشور بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود، افزود: افزایش میزان تولید گندم بیانگر حمایت های دولتی و تمایل کشاورزان برای کشت محصولات کشاورزی از جمله گندم است.

نوبخت همچنین با اشاره به سیاست های موفق دولت تدبیر و امید در حمایت از کشاورزان گفت: در بخش چای نیز با افزایش ۴۰ درصدی کاشت این محصول کشاورزی رو به رو هستیم که نشانگر سودده بودن و تمایل کشاورزان برای کاشت این محصول است.

ردیف اعتباری ویژه ای برای جبران عقب ماندگی آذربایجان غربی در نظر گرفته می شود

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط اقتصادی و توسعه ای آذربایجان غربی هم اشاره کرد و افزود: از چهار طریق می‌توان به بهبود وضعیت آذربایجان غربی کمک کرد که یکی از طریق مصوبات سفر رئیس جمهور، دیگری با تخصیص بودجه صددرصدی امسال در کنار گنجاندن ردیف ویژه در بودجه سال ۹۶ و در نهایت از طریق ریل گذاری برنامه ۵ ساله بر اساس پیشنهادات و برنامه‌های خود استان است.

نوبخت افزود: در قالب برنامه بودجه ردیف ویژه‌ای با عنوان جبران عقب‌ماندگی آذربایجان غربی در نظر گرفته خواهد شد تا حداقل بخشی از محرومیت‌های این استان در شاخص‌های مختلف بهبود یابد که این مهم نیازمند اهتمام نمایندگان مردم استان در مجلس نیز هست تا در زمان تصویب بودجه از آن حمایت کنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از سفر مجدد به استان تا دو ماه آینده خبر داد و افزود: سازمان برنامه و بودجه متعهد به پیگیری برنامه‌ها و مصوبات استانی رئیس جمهور است بنابراین در دوماه آینده مجدداً سفر دیگری به این استان انجام می‌گیرد تا میزان پیشرفت طرح‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به دستور ویژه رئیس جمهوری برای توجه به مناطق کمتر توسعه یافته گفت: دولت تدبیر و امید معتقد به توسعه متوازن است.

نوبخت خطاب به مردم آذربایجان غربی گفت: به طور جد پیگیر تحقق وعده های رئیس جمهوری در سفر به آذربایجان غربی هستیم و پروژه هایی همچون راه آهن ارومیه و بیمارستان آیت الله خویی که مطالبه مردم آذربایجان است، پیگیر شده و با تخصیص اعتبار ۱۰۰ درصدی، برای اتمام آنها تلاش خواهیم کرد.

94105

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید