Performancing Metrics

صادرات 18 میلیون دلاری داروهای دامپزشکی | اتاق خبر
کد خبر: 363362
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1395 - 18:00
بررسی وضعیت تولید داروهای دامپزشکی در نوزدهمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران
کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در نوزدهمین نشست خود، این بار به سراغ بررسی وضعیت تجارت داروهای دامپزشکی رفت و با دعوت از سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی، این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داد.

اتاق خبر: در این نشست رییس این سندیکا به توانمندی‌های بالای شرکت‌های تولیدکننده داروهای دامپزشکی و صادرات 18 میلیون دلاری تولیدات داخلی این بخش به بازارهای خارجی اشاره کرد و نسبت به واردات محصولاتی که سازمان دامپزشکی کشور اقدام کرده است، انتقاد جدی داشت.


اما پیش از ورود کمیسیون به موضوع اصلی دستور جلسه، محمود نجفی‌عرب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت به برخی برنامه‌های این کمیسیون طی سال جاری اشاره کرد و توضیحاتی داد. وی با اشاره به قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی مصوب سال 1334، گفت: اصلاح این قانون یکی از برنامه‌های این کمیسیون است و قرار است با مشورت کارشناسان و صاحبان این بخش، پیشنهادهای اصلاحی که منطبق با فضای اقتصادی امروز کشور است، گردآوری و به دولت ارائه شود.


نجفی‌عرب همچنین چگونگی انجام خصوصی‌سازی‌ها در بخش بهداشت و درمان را یکی دیگر از موضوعات در دست بررسی این کمیسیون اعلام کرد و افزود: از حدود 130 هزار تخت بیمارستانی، 96 هزار تخت در اختیار دولت و 13 هزار تخت نیز در اختیار بخش خصوصی است و این در حالی است که بخش خصولتی نیز سهم بسزایی در این حوزه دارد.


رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با بیان اینکه در این حوزه، 100 هزار تخت بیمارستانی کمبود داریم، گفت: با توجه به توانمندی بالای شرکت‌های بخش‌خصوصی، واگذاری امور مربوط به این بخش به صاحبان اصلی آن که بنگاه‌های اقتصادی هستند، ضروری است و باید تلاش کرد که دولت از تصدی‌گری در این حوزه خارج شود و به جای آنکه بنگاه‌های شبه‌دولتی تصدی امور را به دست گیرند، بخش خصوصی در حوزه بیمارستانی حرف اول را بزند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 70 درصد تولید و بازار دارو در کشور در اختیار شرکت‌های شبه‌دولتی است، از برگزاری دو همایش در ارتباط با خصوصی‌سازی در بخش بهداشت و درمان طی ماه‌های آتی خبر داد که از سوی اتاق تهران و کمیسیون اقتصاد سلامت برگزار خواهد شد.


نجفی‌عرب در بخش دیگری از سخنانش، به ابلاغ آیین‌نامه راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی اشاره کرد و با بیان اینکه این آیین‌نامه نگرانی‌هایی را در میان فعالان حوزه داروخانه و نیز انجمن‌های دارویی کشور ایجاد کرده است، گفت: داروسازان نسبت به این ابلاغیه انتقاد جدی دارند و این در حالی است که در طرح تحول سلامت، حقوق داروسازان مورد توجه قرار نگرفته است. نجفی‌عرب همچنین با اشاره به برگزاری ششمین دوره جایزه ملی کیفیت، خاطرنشان کرد که برای نخستین بار یک شرکت داروساز موفق به کسب جایزه برتر در این جشنواره شد. وی در عین حال به تعامل اتاق بازرگانی تهران و دولت اشاره کرد و افزود: این تعامل مناسب موجب شد تا برخی از مشکلات بخش خصوصی با برگزاری جلسات بحث و بررسی برطرف شود مانند حذف مالیات تسعیر ارز که به دنبال تبادل نظر در همین جلسات اتفاق افتاد. همچنین در این نشست‌ها، توافقاتی در خصوص کاهش مدت زمان رسیدگی به اسناد بنگاه‎‌های اقتصادی از سوی سازمان تامین اجتماعی که 10 ساله بود، صورت گرفت که منتظر توافق نهایی است. به گفته نجفی‌عرب، در این جلسات هم‌چنین توافق شد که در خصوص دریافت حق بیمه از سوی سازمان تامین اجتماعی، 13 رده شغلی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرد.


در ادامه این جلسه، حسن فروزان‌فرد نایب رییس کمیسیون نیز، با اشاره به قانون مصوب سال 1334 در خصوص مقررات امور پزشکی و دارویی، گفت: یکی از موانع جدی بر سر راه فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی، مفاد این قانون است که نیاز به بازنگری دارد، بنابراین با گردآوری نظرات کارشناسان و تشکل‌ها می‌توان نسبت به بهبود این قانون و رفع برخی موانع کسب‌و‌کار اقدام کرد که در این زمینه اتاق تهران و کمیسیون اقتصاد سلامت نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
وی در رابطه با موضوع بهبود وضعیت خصوصی‌سازی در بخش سلامت نیز گفت: در این زمینه باید پروژه‌محور اقدام کرد و با شناسایی موانع و راهکارهای رفع این مشکلات، بسته های پیشنهادی را در اختیار دولت و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی قرار داد.


صادرات 18 میلیون دلاری داروهای دامپزشکی
در ادامه این نشست، رییس سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی با تاکید بر اینکه بنگاه‌های فعال در این حوزه توانایی بالایی برای صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه را دارند، گفت: یکی از مشکلات این بخش که گرفتاری جدی برای فعالیت شرکت‌های تولیدی و صادرکننده ایجاد کرده است، مربوط به برخی قوانین کهنه و مزاحم سازمان دامپزشکی کشور می شود که باید اصلاحات جدی در آن صورت بگیرد.
حجت‌اله ذبیحی با بیان اینکه در حال حاضر، سرانه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران بیش از استاندارد جهانی است، افزود: این مساله در مورد محصولات وارداتی نیز صدق می‌کند و باید در این زمینه دقت فراوانی صورت بگیرد تا زیانی متوجه مصرف‌کننده نشود. وی با هشدار نسبت به واردات انواع محصولات خوراکی که به گفته وی، بدون برنامه صورت می‌گیرد، افزود: در این زمینه، سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی آمادگی دارد با همکاری با اتاق بازرگانی تهران، نسبت به اصلاح برخی نواقص در این بخش اقدام کند.


ذبیحی با بیان اینکه سال گذشته، 18 میلیون دلار انواع داروی دامپزشکی ساخت داخل به بازارهای مختلف صادر شد، گفت: صادرات در این بخش نیاز به اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی دارد که با توجه به زمان‌بر بودن دریافت این مجوز، عملا صادرات برای فعالان و شرکت های این بخش دچار مشکل شده است.

در پایان جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، محمود نجفی‌عرب از تشکیل جلسه‌ای مشترک میان کمیسیون اقتصاد سلامت، کمیسیون کشاورزی و سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی برای بررسی بیشتر مشکلات این بخش خبر داد که به زودی برگزار خواهد شد.
وی همچنین تصریح کرد که تجمیع حوزه دارویی کشور در وزارت بهداشت، موضوعی است که می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند که در این زمینه، مسوولان وزارت بهداشت نیز موافق هستند اما به نظر می‌رسد که توان اجرایی آن را ندارند.

منبع: اتاق تهران

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید