Performancing Metrics

گلستان و زیرساخت های آماده برای افزایش صادرات گوشت مرغ | اتاق خبر
کد خبر: 363594
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1395 - 14:13
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با 910 واحد مرغداری، ظرفیت مطلوبی برای صادرات گوشت مرغ دارد، ولی نبود بسته حمایتی مناسب مانع از صدور تولیدات این استان به خارج از کشور می شود.

اتاق خبر: برخی از مسوولان مرتبط با صنعت مرغداری در گلستان معتقدند: با توجه به ظرفیت جوجه ریزی 25 میلیون قطعه در هر دوره در واحدهای مرغداری استان، گلستان توانایی صادرات 100 هزار تن فقط گوشت مرغ به کشورهای دیگر و ارزآوری به ارزش 200 میلیون دلار را در سال دارد.
یکی از فعالان حوزه صنعت مرغداری در گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: از ظرفیت صنعت مرغداری استان به خوبی در حوزه صادرات استفاده نمی شود و برای رونق این حوزه نیاز است که حمایت های لازم از تولیدکنندگان صورت گیرد.
رضا مبصری افزود: یکی از راهکارها، ارایه مشوق های یارانه ای برای صادرات گوشت مرغ و قابل رقابت شدن تولیدات استان در بازار دیگر کشورها است.
وی همچنین به مسایل و مشکلات صنعت مرغ استان اشاره کرد و افزود: هزینه تولید مرغ بیش از سود آن بوده و افزایش 30 تا 35درصدی قیمت نهاده های دامی چون ذرت و سویا نیز باعث شده است که تهیه خوراک طیور خارج از توان تولید کنندگان باشد.
مبصری پایین بودن قیمت خرید هر کیلوگرم گوشت مرغ از تولیدکننده توسط شرکت پشتیبانی امور دام را در سال جاری نسبت به سال گذشته ،مشکل دیگر صنعت مرغداری در استان برشمرد و گفت: شرکت باید با قیمت بالاتر از بازار ، گوشت مرغ را خریداری و در زمان های کاهش عرضه ،وارد بازار مصرف کند.
وی؛ خواسته تولیدکنندگان مرغ در استان را تلاش برای کاهش هزینه نهاده ها و دارو، کمک به واحدهای تولیدی، پرداخت یارانه توسط دولت در حمایت از رونق صادرات این محصول و توانمند کردن واحدها برای رقابت با تولیدات سایر کشورها بیان کرد.
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: صنعت مرغداری استان برای 11 هزار نفر شغل مستقیم کرده است و اکنون گلستان رتبه اول کشور را در صادرات گوشت مرغ با 25 درصد صادرات این محصول به خود اختصاص داده است.
قدرت مقصودلو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اضافه کرد: پرورش مرغ گوشتی با کیفیت بالا، فعالیت کشتارگاه های مدرن و فعال بودن زنجیره تولید و پرورش مرغ گوشتی از جمله مزایایی بوده که استان گلستان را در صنعت پرورش مرغ ممتاز کرده است.
وی گفت: این استان با داشتن صنعت مرغداری پویا ظرفیت صادرات 36 تا 40 هزارتن گوشت مرغ را داراست که برای تحقق آن نیاز به حمایت در حوزه صادرات دارد.
به گفته وی در دو سال اخیر به دلیل این که مشوق های صادراتی مطلوب در حوزه صنعت مرغداری ارایه نشد، تولیدکنندگان از بابت صادرات این محصول زیان دیده اند.
مقصودلو افزود: اگر مشوق صادراتی در حوزه صدور گوشت مرغ به صورت مطلوب اختصاص یابد، زمینه ساز توسعه تولید و اشتغال و رونق صادرات این محصول و افزایش توان حوزه تولید برای رقابت با تولیدات کشورهای رقیب از جمله ترکیه و برزیل خواهد شد.
وی بر حمایت حوزه بازرگانی در بحث صادرات گوشت مرغ تاکید کرد و گفت: از مزایای این حمایت نه تنها استان بلکه سایر استانهای فعال کشور برخوردار خواهند شد.
به گفته وی هم اینک ماهانه از استان گلستان بین 1100تا 1200 تن گوشت مرغ صادر می شود که 90 تا 95 درصد آن به کشور عراق بوده و بقیه تولید مازاد نیز به استانهای تهران و خراسان رضوی حمل می شود.
در این ارتباط معاون برنامه ریزی جهادکشاورزی گلستان با ارایه گزارشی از وضعیت صنعت مرغداری استان در نشست شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی، گفت: استان ظرفیت صادرات 100 هزار تن گوشت مرغ را به سایر کشورها در سال دارد.
حسین کاویانی افزود: تحقق این میزان صادرات گوشت مرغ می تواند در شرایط کنونی 200 میلیون دلار درآمد ارزی به همراه داشته باشد.
وی ظرفیت اسمی تولید مرغ در مرغداری های فعال استان را حدود 250 هزارتن در سال اعلام کرد و افزود: برای رونق صادرات گوشت مرغ باید ضمن رفع مشکلات تولیدکنندگان، مشوق های صادراتی هم برای این بخش فراهم شود.
رییس سازمان صنعت، معدن، تجارت گلستان نیز با اشاره به ظرفیت خوب استان برای صادرات مرغ گوشتی، گفت: باید از این ظرفیت برای افزایش صادرات استان بهره برداری بهینه شود.
حسینقلی قوانلو افزود: سال گذشته صادرات گوشت مرغ از استان به خارج از کشور به ارزش 25 میلیون دلار انجام شد که امسال پیش بینی می شود با توجه به برخی موانع و مسایل در حوزه صادرات و اختصاص نیافتن بسته های تشویقی، مقدار و ارزش صادرات این کالا روند کاهشی داشته باشد.
وی ظرفیت صادرات گوشت مرغ از استان گلستان را 100 هزار تن در سال برآورد کرد.
استاندار گلستان نیز در نشست شورای گفت و گو خواستار فعالیت مرکز تخصصی صادراتی در حوزه های مختلف به ویژه بخش کشاورزی استان شد و گفت: با تشکیل و راه اندازی چنین مراکزی می توان به صورت حرفه ای، صادرات کالا از استان را رونق داد.
حسن صادقلو همچنین از دبیر شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی در استان خواست که نشست های تخصصی با حضور مسوولان دستگاه های دولتی مرتبط و فعالان بخش کشاورزی در حوزه های مختلف برای رفع موانع و رونق صادرات محصول های تولیدی استان تدارک دیده و برگزار کند.
براساس اطلاعات ارایه شده از سوی مدیریت امور طیور سازمان جهادکشاورزی گلستان، سال گذشته 156 هزار و 600تن گوشت مرغ در این استان تولید شد که ارزش ریالی آن 9 هزار و 390 میلیارد ریال بود.
از مقدار کل گوشت مرغ تولیدی، حدود 30 درصد نیاز استان است و بقیه به سایر استانها و خارج از کشور صادر می شود.
براساس گزارش این مدیریت، سال گذشته 18 هزار تن گوشت مرغ تولیدی استان به کشور عراق صادر شد.
به گفته محمودرضا وفایی مدیر کل دامپزشکی گلستان، واحدهای مرغداری این استان سال گذشته با 79 میلیون جوجه ریزی برای تولید مرغ گوشتی، رتبه دوم جوجه ریزی در کشور را به خود اختصاص دادند.
طبق آماری که از سوی مدیریت امور طیور سازمان جهادکشاورزی گلستان ارایه می شود، سال گذشته بیشتر تولید گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان به تهران حمل شد.
نیمی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان در یکهزار و هفت روستا سکونت دارند و بیشتر به حرفه کشاورزی و دامپروری و پرورش طیور اشتغال داشته و از این طریق امرار معاش می کنند.
استان مرزی گلستان با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع وسعت از شمال با جمهوری ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

منبع: ایرنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید