Performancing Metrics

آب و فاضلاب شهری گلستان سالانه 400 میلیارد ریال زیان می دهد | اتاق خبر
کد خبر: 363606
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1395 - 14:52
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان از زیان سالانه 400 میلیارد ریالی این شرکت خبر داد و گفت: بالا بودن هزینه تمام شده تامین آب شرب و پایین بودن تعرفه آب بها از دلایل اصلی این زیان دهی است.

اتاق خبر:محمدهادی رحمتی شنبه شب درجلسه علنی شورای اسلامی شهر گنبدکاووس، اظهار داشت: در زمان حاضر هزینه تمام شده برای تامین هر متر مکعب آب شرب دراین استان 10 هزار ریال است درحالی که به طور میانگین از مشترکان، دو هزارو 600 ریال دریافت می شود.
وی گفت: براساس تبصره سه قانون شرکت های آب و فاضلاب کشور و نیز بر حسب مصوبه شورای اقتصاد، این شرکت ها برای انجام طرح های تامین و توسعه آب و فاضلاب خود مجازند از مشارکت های مردمی استفاده نمایند.
رحمتی، کمبود منابع آبی، فرسودگی 30 درصدی شبکه های آب شرب و کمبود اعتبار در اجرای طرح های جمع آوری فاضلاب شهری را از مهمترین مشکلات شرکت آبفای گلستان برشمرد و اضافه کرد: برای رفع این مشکلات نیاز به مشارکت مردم داریم.
وی با اشاره به تصویب تبصره سه با هدف جلب کمک های مالی از مشترکان توسط برخی شوراهای اسلامی شهر در استان گلستان از جمله گنبدکاووس، تصریح کرد: تمامی عواید حاصل از این مصوبه درحساب سرمایه ای جداگانه ای واریز و فقط برای اجرای طرح های حوزه تامین آب شرب این شهر برای افق حداقل 20 سال آینده هزینه می شود.
مدیرعامل شرکت آبفای گلستان یادآور شد: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر در اواخر 93 و تصویب آن در وزارت نیرو در بهمن ماه 94، این مصوبه در نهایت از ابتدای امسال اجرایی شد.
رحمتی گفت: طی دو دوره صدور قبض آب بهای مشترکان گنبدی و ازمجل تبصره سه مبلغ پنج میلیارد ریال درآمد حاصل شده که بایستی از همکاری شورای اسلامی و مشترکان آبفا دراین شهر قدردانی کرد.
وی درپاسخ به گله برخی مشترکان درخصوص مبالغ تبصره سه، افزود: مبالغی که درمقابل این تبصره درج شده تنها مختص به تبصره سه نیست بلکه دو عوارض دیگر نیز که مربوط به شورای اقتصاد است، در آن گنجانده شده است.
رحمتی با اذعان به اطلاع رسانی ضعیف در خصوص تبصره سه از سوی این شرکت، اضافه کرد: بزودی ضمن تفکیک عوارض تبصره سه در قبص ها، اطلاع رسانی لازم نیز به مشترکان صورت می گیرد.
وی، تعویض رایگان کنتورهای آب ازمحل منابع تبصره سه را دیگر اقدامات شرکت آبفای استان گلستان برشمرد و تصریح کرد: تاکنون دو هزار کنتور آب در گنبدکاووس تعویض شده و تا پایان امسال 30 هزار کنتور آب مشترکان گلستانی نیز تعویض می شود.
مدیرعامل شرکت آبفای گلستان با اشاره به مشکلات کمبود منابع آب در گنبدکاووس، احداث مخزن جدید ذخیره آب دراین شهر را ضروری دانست و تصریح کرد: به دلیل گستردگی شهر و آبرسانی مطلوب تر به مشترکان، به دنبال احداث یک مخزن 25 هزار متر مکعبی دیگر هستیم که هم اکنون به دنبال تامین زمین مناسب برای آن می باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس نیز دراین جلسه با اشاره به مصوبه این شورا در خصوص تبصره سه قانون شرکت های آب و فاضلاب کشور، گفت: براساس این مصوبه شورا برای مصارف آب تا 20 متر مکعب در ماه هر متر مکعب 1500 ریال، مصارف 20 تا 40 مترمکعب 2000 ریال و بیش از 40 متر مکعب، 3000 هزار ریال اخذ می شود.
علی پورمندی افزود: این مصوبه شورای شهر بیشتر باهدف تامین منابع آب شرب پایدار برای شهروندان صورت گرفته است که متاسفانه به دلیل تجمیع دو عوارض دیگر با تبصره سه، ارقام درج شده درمقابل این تبصره درنظر شهروندان بالا است و درنتیجه اعتراضاتی را به شورا داشتند.
وی با تاکید برضرورت اطلاع رسانی صحیح ازسوی شرکت آبفا و این شورا، گفت: درتصویب این مصوبه شورای شهر گنبدکاووس مظلوم واقع شد که امیدواریم با اطلاع رسانی درست این مظلومیت رفع شود.
پورمندی بابیان اینکه مردم ولی نعمت ما هستند، اضافه کرد: همه تصمیمات اعضای شورای شهر تنها در راستای منافع شهروندان و آینده نگری صورت می گیرد.
شهر گنبدکاووس با افزون بر 150 هزار نفر جمعیت حدود 60 هزار مشترک آب شهری دارد که 80 درصد آن را مشترکان خانگی تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید