Performancing Metrics

ایران، روسیه و آذربایجان، روابط سه جانبه را آغاز می‌کنند | اتاق خبر
کد خبر: 363850
تاریخ انتشار: 18 مرداد 1395 - 18:13
رئیس جمهور گفت: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، روابط سه جانبه آغاز می کنند و اجلاس روز دوشنبه، تامین کننده منافع سه کشور و منطقه خواهد بود.

اتاق خبر:حسن روحانی شامگاه یکشنبه و در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه " ایرانی هر کجا هست، سفیر فرهنگ دینی و ملی است"، از نهایی شدن خط ترانزیتی شمال به جنوب با مشارکت ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد.

رئیس‌ جمهور با اشاره به ویژگی و امتیاز جمهوری آذربایجان نسبت به سایر همسایگان ایران از لحاظ دینی، مذهبی و تاریخی مشترک تأکید کرد: باید از این فرصت برای تأمین منافع دو دولت و ملت به خوبی بهره ببربم.

روحانی تصریح کرد: دولت یازدهم سیاست برد – برد را نه تنها در مذاکرات هسته‌ای بلکه در روابط خود با سایر کشورها بکار گرفته است.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه پیگیری سیاست برد – باخت بادوام و بلند مدت نبوده و به نفع هیچ کشوری نیست،‌ تصریح کرد: اگر مذاکرات هسته‌ای نیز برد – باخت بود هرگز موفق نمی‌شدیم و در صورت موفقیت نیز ادامه‌دار نبود.

روحانی افزود: سیاست برد – برد و اعتدال دولت یازدهم به این معناست که تنها به فکر خود بودن منجر به موفقیت نمی‌شود. دولت یازدهم بجز کشورها و قدرت‌هایی که قصد مخاصمه با جمهوری اسلامی ایران دارند، خواهان برقراری روابط حسنه با همه کشورهای دنیا می‌باشد و ما باید معرف مهربانی و خدمت به همه انسان‌ها باشیم، مگر اینکه کسی بخواهد به منافع و تمامیت ارضی ملت ایران، خدشه‌ای وارد نماید.

رئیس‌ جمهور در ابتدای سخنان خود روابط جمهوری اسلامی ایران با اکثر همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان را بسیار خوب، حسنه و صمیمانه توصیف کرد و ادامه داد: همه نمایندگان نهادها و ارگان‌های جمهوری اسلامی ایران، تجار، گردشگران و دانشجویان نقش تأثیرگذاری در حسن روابط با جمهوری آذربایجان دارند و این حسن روابط تهران - باکو به نفع امنیت، ثبات و توسعه دو کشور  است.

روحانی با اشاره به سطح روابط روزافزون جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون و همچنین توسعه روابط در زمینه‌های تجاری، بانکی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، علمی، تکنولوژیکی، اقتصادی و صنعتی، ادامه داد: افتتاح کارخانه خودروسازی و داروسازی توسط جمهوری اسلامی ایران به نفع مردم این کشور و منطقه خواهد بود.

رئیس‌ جمهور همچنین به جایگاه ژئوپلتیکی و نقش ایران در ارتباط شرق به غرب و شمال و جنوب، اشاره کرد و گفت: باید با توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه از نعمت جاذبه‌های تاریخی و توریستی کشورمان به خوبی بهره ببریم.

روحانی با بیان اینکه  خط ترانزیتی شمال به جنوب با مشارکت ایران و آذربایجان نهایی می شود،  ادامه داد: تصمیم اصلی در این سفر مشارکت در خط ترانزیتی، شمال – جنوب و اتصال راه‌آهن آستارا به رشت بوده که دو کشور با مشارکت یکدیگر و به صورت سرمایه‌گذاری مشترک اقدام خواهند کرد.

رئیس‌ جمهور با اشاره به اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه، ‌اظهار داشت: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، روابط سه جانبه آغاز می کنند  و  اجلاس روز دوشنبه، تامین کننده منافع سه کشور و منطقه خواهد بود.

پیش از سخنان رییس جمهور، محسن پاک آیین سفیر کشورمان در باکو گزارشی از روابط دو کشور ارائه کرد.

منبع: مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید