Performancing Metrics

تولید سالانه ۱۰ هزار خودرو ایرانی در آذربایجان | اتاق خبر
کد خبر: 364032
تاریخ انتشار: 19 مرداد 1395 - 12:14
رئیس جمهور گفت: در زمینه سرمایه گذاری، صنعت و تکنولوژی شاهد آغاز پروژه خودروسازی و تولید ۱۰ هزار خودرو در سال برای تأمین نیازمندی‌های کشور آذربایجان و کشورهای همسایه خواهیم بود.
به گزارش اتاق خبر رئیس جمهور با تاکید بر تعمیق روابط تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: برای رفع نیاز منطقه، پروژه خط تولید سالانه ۱۰ هزار خودرو ایران در آذربایجان بزودی آغاز می‌شود.

آقای روحانی در مصاحبه مشترک با همتای جمهوری آذربایجانی خود در باکو با اشاره به توسعه روابط در همه زمینه‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: ایران درباره تعرفه مربوط به روابط تجاری با اوراسیا وارد مذاکره شده است.

رئیس جمهور از گسترش و توسعه گام های خوب بین دو کشور ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: نهایت روابط ما توافق بین دو کشور است.

آقای روحانی در حاشیه نشست خبری مشترک با رئیس جمهور آذربایجان افزود: در طول سه سال گذشته روابط بین ایران و آذربایجان درحال گسترش بوده است و گام‌های خوبی برای توسعه روابط بین دو کشور برداشته‌ایم.

رئیس جمهور ادامه داد: طبق ملاقات و سفرهایی که بین رئیس جمهور هر دو کشور صورت گرفته ، گام‌ها حرکت به سمت جلو بوده است.

آقای روحانی گفت: دین و مذهب مشترک سالیان دراز است که در کنار یکدیگر قرار دارد و در زندگی ما پیمان برادری و اخوت بسته است.

رئیس جمهور افزود: تعامل بین دولت و ملت، توسعه روابط در همه زمینه‌هاست و ما امروز برای توسعه تجارت هر دو کشور و کاهش تعرفه‌ها باید تلاش کنیم تا زمینه توافق انجام شود.

رئیس جمهور گفت: در زمینه سرمایه گذاری، صنعت و تکنولوژی شاهد آغاز پروژه خودروسازی و تولید ۱۰ هزار خودرو در سال برای تأمین نیازمندی‌های کشور آذربایجان و کشورهای همسایه خواهیم بود.

آقای روحانی در نشست خبری با همتای آذربایجانی خود افزود: همانطور که ایران در زمینه مسئله تعرفه با کشورهای اوراسیا در حال رایزنی است، مایل است با کشور آذربایجان نیز در این زمینه به توافق و تفاهم نهایی دست یابد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به روابط بانکی دو کشور اظهار داشت: روابط بانکی دو کشور حائز اهمیت است و این موضوع زمینه پایداری برای روابط اقتصادی و توسعه روابط دو کشور خواهد بود که در این زمینه نیز تفاهم نامه‌ای به امضای رؤسای بانک‌های دو کشور رسیده است و تلاش داریم روابط بانکی دو کشور به شرایطی بازگردد که بتوانیم شاهد توسعه روابط تجاری و اقتصادی در همه زمینه‌ها باشیم.

وی در ادامه افزود: در زمینه سرمایه گذاری، صنعت و تکنولوژی نیز شاهد گام‌های مهمی در روابط دو کشور برای آغاز پروژه خودروسازی در کشور آذربایجان هستیم و همانگونه که رئیس جمهور آذربایجان اشاره کردند این پروژه منتهی به تولید ۱۰ هزار خودرو در سال برای تأمین نیازمندی‌های کشور آذربایجان و کشورهای همسایه و همچنین گام خوبی برای روابط دو کشور در زمینه صنعتی خواهد بود.

رئیس جمهور به روابط دو کشور در زمینه داروسازی نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه داروسازی گام‌هایی که برداشته خواهد شد، آغازی در زمینه روابط صنعتی و تکنولوژی بین دو کشور خواهد بود.

وی افزود: در زمینه دریای خزر نیز گفتگوهایی انجام شده است و دریای خزر دریای صلح و دوستی و توسعه، بین کشورهای ساحلی این دریا و از جمله ایران و آذربایجان است.

رئیس جمهور اضافه کرد: در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر تفاهم کردیم که با سرعت بیشتری تلاش کنیم تا به توافق نهایی در آینده‌ای نزدیک دست یابیم.

آقای روحانی به فعالیت مشترک در دریای خزر نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه نفت و گاز، در کلیت به توافق رسیده‌ایم که کار کنیم و در نقاطی که باید در زمینه فعالیت مشترک دو کشور به تفاهم برسیم گام بسیار مهمی در روابط دو کشور در آینده خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران معتقد به برقراری صلح و ثبات در منطقه است، گفت: امیدواریم مسایل منطقه از طریق گفتگو و تلاش کشورهای دیگر به صلح و ثبات و امنیت منطقه منتهی شود.

آقای روحانی پس از دیدار با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در نشست خبری مشترک افزود: آلودگی دریای خزر می‌تواند بستر بسیار خطرناکی باشد.

رئیس جمهور با اشاره به تفاهمات بین کشورهای حاشیه دریای خزر تصریح کرد: دبیرخانه‌ای در این زمینه باید در کشور آذربایجان تشکیل و فعال شود که ما از تشکیل هرچه سریع‌تر این دبیرخانه حمایت می‌کنیم.

آقای روحانی درخصوص موضوع توسعه گردشگری دو کشور گفت: برای سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری و توسعه پرواز بین دو کشور تلاش خواهد شد و تسهیلات لازم در زمینه روادید بوجود خواهد آمد تا مردم دو کشور بتوانند از کشورهای یکدیگر که مورد علاقه هر دو ملت است بازدید داشته باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر موضوع بسیار مهم ترانزیت افزود: مساله کریدور شمال – جنوب از مسایل اساسی بین دو کشور و کشورهای منطقه است.

آقای روحانی خاطرنشان کرد: اولین قدم این کریدور در سال جاری انجام خواهد شد و آن اتصال راه آهن آستارا به آستارا می‌باشد و همچنین پایانه ای در ایران در این زمینه ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور قدم دوم این کریدور را اتصال آستارا به رشت خواند و تصریح کرد: در این زمینه دو کشور به صورت ۵۰ درصد کشور آذربایجان و ۵۰ درصد ایران سرمایه گذاری خواهند کرد و با اشتراک یکدیگر این راه آهن به سرعت آغاز به کار خواهد کرد.

آقای روحانی گفت: این کریدور برای اتصال آذربایجان به خلیج فارس است که در نهایت ما بتوانیم کشورهای منطقه قفقاز، روسیه، اروپای شمالی و شرقی را به خلیج فارس، کشورهای جنوبی آن و هندوستان متصل کنیم.

رئیس جمهور افزود: امیدواریم این کریدور بتواند روابط اقتصادی بهتری برای کل منطقه به ارمغان بیاورد.

آقای روحانی در ادامه با اشاره به مناقشه قره باغ تصریح کرد: ما در این زمینه گفتگو کردیم و با توجه به تلاش‌هایی که در ماه‌های گذشته انجام شده است، رئیس جمهور آذربایجان گزارشی در این زمینه بیان کرده است.
رئیس جمهور گفت: ایران معتقد است که در کشورهای منطقه باید صلح و ثبات برقرار شود، مشکلات و اختلافات بین کشورها از طریق مذاکره و گفتگو باید به حل و فصل نهایی برسد.

آقای روحانی افزود: ایران همواره بر تمامیت ارضی کشورها از جمله آذربایجان و عدم تغییر مرزها در منطقه تاکید داشته است لذا امیدواریم مسایل منطقه از طریق گفتگو و تلاش کشورهای دیگر به صلح و ثبات و امنیت منطقه منتهی شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه دو کشور آذربایجان و ارمنستان همواره تلاش دارد تا در این زمینه مسیر برای گفتگو و حل و فصل مسایل منطقه هموار شود.

آقای روحانی خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه تلاشی از دست جمهوری اسلامی ایران برآید دریغ نخواهیم کرد.رئیس جمهور گفت:‌ اسلام اعتدالی و ضدخشونت باید جایگزین اسلام تروریستی در منطقه شود.

آقای روحانی در حاشیه نشست خبری مشترک با رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به جایگاه تروریسم در منطقه گفت: طبق جلسه امروز، تروریسم در منطقه و خشونت در قفقاز و خاورمیانه باید برچیده شود و قرار شد تعامل و همکاری هر دو کشور در مبارزه با تروریسم گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه فرهنگی و تبیین اسلام اعتدالی، اسلام ضدخشونت و اسلام رحمانی باید تلاش شود تا مروج اسلام درست باشیم و جوانان را از اسلام تروریسم دور نگه داریم.

آقای روحانی ادامه داد: همچنین تعامل هر دو کشور در مسائل فرهنگی، دانشگاه و فناوریهای پیشرفته باید بیشتر شود.

رئیس جمهور با اشاره به جلسه سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان بیان کرد: فردا نخستین جلسه سه جانبه این سه کشور برای نخستین بار در منطقه برگزار می شود و در زمینه‌های ترانزیت، مواد مخدر، تروریسم و مسائل اقتصادی به گفتگو می‌پردازیم و باید به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

 منبع : همشهری آنلاین
نظرات
ADS
ADS
پربازدید