Performancing Metrics

حمایت از اجرای 567 طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان مرکزی | اتاق خبر
کد خبر: 364079
تاریخ انتشار: 19 مرداد 1395 - 16:28
تیم اجرایی دولت در استان مرکزی توانست در حوزه اقتصادی از سال 92 تاکنون 567 طرح سرمایه گذاری بخش غیردولتی را با ارزش 33 هزار و 360 میلیارد ریال از سوی دستگاه های اجرایی استان به انجام برساند.

اتاق خبر: دولت تدبیر و امید بر اساس ظرفیت های کشور، با وجود شرایط سخت تحریم و فشارهای اقتصادی،رکود و محدودیت منابع مالی، توانسته در سایه برنامه و هدفگذاری صحیح در بسیاری از بخش ها عملکرد مثبتی داشته باشد و این مهم در قالب دستاوردهای سه ساله در استان مرکزی قابل رصد است.
حاکمیت امنیت و آرامش روحی و روانی در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه و تقویت نشاط و همگرایی در لایه های اجتماعی شاید بزرگترین دستاورد دولت یازدهم برای مردم باشد.
دولت در شرایطی سکان راهبری امور اجرایی کشور را عهده دار شد که نابسامانی اقتصادی و تزلزل در حوزه برنامه ریزی مشهود بود و دولتمردان تدبیر و امید با درک شرایط کشور، آمدند تا با مشکلات دست و پنجه نرم کرده و گامی به پیش بردارند.
مهار تورم یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید است و دولت در این سه سال موفق شده، آهنگ رشد قیمت ها را کند و از افزایش لحظه ای نرخ کالاهای اساسی جلوگیری کند اما، امروز می طلبد به مدد دایره فرهیختگان اقتصادی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی ،رکود را از چهره تولید و اقتصاد کشور بزداید و این مهم کاری طاقت فرسا اما شدنی است.
احیای اعتماد مردمی و هدایتگری سرمایه های فکری، دانشگاهی و اقتصادی بر مبنای خردورزی در حوزه های مهم و استراتژیک از دیگر سیاست های دولت یازدهم است که در سه سال گذشته در حوزه استان مرکزی می تواند تصویر روشنی از به بار نشستن آن را بر اساس آمار و داده های بخش های مختلف مشاهده کرد.
تیم مدیریتی دولت یازدهم در استان مرکزی سیاست های کلی اقتصادی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را پایه برنامه هایش قرار داد و در این راستا با بهره گیری از نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی، دریچه ای به سوی رونق تولید و گره گشایی از بیکاری گشوده است اما، در این راه برای نجات اقتصاد و ترمیم آسیب ها، نیاز است که سایر ارکان و بخش ها نیز مشارکت بیشتری در امور داشته باشند.
تحلیل راهبردهای اجرایی شده، شاخص ها و سیاست های کلان دولت تدبیر و امید در هر حوزه تخصصی و زنجیره ای اقدامات آن در برش استان مرکزی، موید این اصل مهم است که نهضت اصلاحات زیرساختی، ترمیم اخلاق و وجدان کاری و پیشبرد امور مبتنی بر کارشناسی در این خطه هویت و شاکله از دست رفته را بازیافته است و تداوم این مسیر، رسیدن به افق توسعه ای و زدودن انحراف را در پی دارد.
استان مرکزی در قلب کشور به عنوان دومین قطب صنایع مادرتخصصی و قطب چهارم صنعت کشور، همچنین از کانون های مهم کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی و گردشگری سهم تعیین کننده در درآمد سرانه ناخالص ملی دارد و از دیرباز به عنوان مهد نخبه پروری در حوزه فرهنگ و علم درخشیده است.
** هدایتگری سرمایه ها و اعتبارات
آمارها بیانگر آن است که در سه سال اخیر، هدایتگری سرمایه ها و اعتبارات بر مسائل اساسی و جهت گیری درست موضوعات موجب شده تا گره گشایی از معضلات سامان بگیرد.
استاندار استان مرکزی در خصوص عملکرد سه ساله دولت تدبیر و امید گفت: دولت یازدهم میراث دار مشکلات عمیق و گسترده به جامانده از دولت قبل بود و اقدامات انجام شده با وجود همه کاستی ها صورت گرفته است.
محمود زمانی قمی در گفت و گو با ایرنا افزود: در حوزه اقتصادی، تیم اجرایی دولت در استان مرکزی توانست از سال 92تاکنون 567 طرح سرمایه گذاری بخش غیردولتی را با ارزش 33 هزار و 360 میلیارد ریال از سوی دستگاه های اجرایی استان به انجام رساند که سهم بخش صنعت 438 طرح با رقم سرمایه گذاری 23 هزار و 930 میلیارد ریال، کشاورزی121 طرح با سرمایه گذاری هشت هزار و 378 میلیارد ریال و امور زیربنایی هشت طرح با سرمایه یکهزار و 52 میلیارد ریال بوده است.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: بیشترین سهم سرمایه گذاری استان در مدت اشاره شده به ترتیب در بخش های صنعت با سهم 71،73 درصد، کشاورزی با سهم 25،11 درصد و زیربنایی با سهم 3،15 درصد بوده است.
زمانی قمی، درباره میزان سرمایه گذاری خارجی در طول عمر دولت تدبیر و امید در استان مرکزی گفت: حجم سرمایه جذب شده در بخش غیردولتی در بازه زمانی فعالیت دولت یازدهم در این استان به تفکیک ارزش سرمایه گذاری دلاری و یورویی به ترتیب معادل 30،443 هزار دلار و 196،646 هزار یورو است که اغلب این سرمایه ها در بخش صنعت هدایتگری شده است.
وی توضیح داد: رتبه استان مرکزی در بحث سپرده و تسهیلات در سال های 92 تا 94 حدود 15 است و مفهوم این شاخص برابری میزان تسهیلات و سپرده هاست و از این نظر کمبود منابع بانکی مشاهده نمی شود.
استاندار استان مرکزی گفت: سهم سپرده و تسهیلات استان از کشور نیز در بدو دوره فعالیت دولت روحانی از یک کمتر است ولی در سال 1394، سهم تسهیلات استان در کشور درحال حرکت به یک اعلام شده و این مهم نشانه ای برای تقاضای سرمایه گذاری است.
زمانی قمی ادامه داد: نسبت تسهیلات به سپرده ها در تمامی سال های فعالیت دولت از یکصد کوچکتر است و این مهم به معنای این است که بانک های استان مرکزی تا حدودی اصل کفایت سرمایه را رعایت کرده اند.
استاندار استان مرکزی، درباره درآمدهای استان از زمان استقرار دولت تدبیر و امید نیز گفت: درآمد مصوب استان در سال 92 ،معادل هشت هزار و 737میلیارد ریال بود که با 59 درصد رشد به رقمی معادل 13 هزار و 906 میلیارد ریال در سال 1394 رسید و نشان می دهد میزان تحقق درآمد های دولت از 89،3 درصد در سال 92 به 90 درصد رسیده و اما به دلیل مشکلات موجود استان در این سال ها درآمدهای استان به طور کامل وصول نشده است.
وی گفت: استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت کشور در جریان تحریم های ظالمانه و آشفتگی اقتصادی شرایط نامناسبی را تجربه کرد و با همه مشکلات در سایه برنامه های هدفمند اجازه داده نشده که ظرفیت های مهم صنعت و اقتصاد زیر بار معضلات له شود.
استاندار استان مرکزی توضیح داد: در سال 1392 در این استان 2 هزار و 793 واحد کارگاهی صنعتی مشغول فعالیت بود که این رقم در آخرین آمار موجود با رشدی معادل 1،15 درصد به 2هزار و 825 رسیده است.
زمانی قمی بیان کرد: مسئله شناسی صنایع استان به صورت علمی و کاربردی در دولت یازدهم انجام شد و با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی، اجرای برنامه های راهبردی در حوزه صنعت و حل معضلات آن در اولویت است.
استاندار استان مرکزی اظهار کرد:با وجود اقدامات متعدد و زیرساختی، مدعی حل همه مشکلات نیستیم چرا که صنعت استان در بحران های اقتصادی درشرایط اورژانسی قرار گرفته و تمام تلاش برای سامان این موضوع به کار گرفته شده است.
وی گفت: ارزش صادرات استان مرکزی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید معادل 14هزار و 706 میلیارد ریال بود که در آخرین آمار موجود با رشد 23.73 درصدی به 18 هزار و 195 میلیارد ریال رسیده است.
استاندار مرکزی عنوان کرد: براساس اطلاعات موجود در آغاز فعالیت دولت روحانی، شمار معادن استان مرکزی 300 واحد بود که با 67.1 درصد رشد به 305 معدن افزایش یافته است.
زمانی قمی افزود: اشتغال معدنی در بدو فعالیت دولت در استان 2 هزار و 942 نفر بود که با رشدی معادل 21.31 درصد به سه هزار و 569 معدن رسیده است.
وی گفت: شمار طرح های سرمایه گذاری خارجی در سال 92 در استان مرکزی 30 عنوان بود که با رشد 23 درصدی به 37عنوان رسیده و درصد تحقق سرمایه گذاری خارجی از 39 درصد در بدو فعالیت دولت به 56 درصد است که در شرایط خاص اقتصادی استان شاخص مهمی محسوب می شود.
وی توضیح داد: پس از برجام آهنگ تقاضای سرمایه گذاری خارجی در استان تندتر شده که هنوز آمار آن به صورت کامل استخراج نشده است.
استاندار استان مرکزی درباره عملکرد تیم دولت در حوزه صنایع کوچک و متوسط در استان مرکزی نیز گفت: مجموع اشتغال ایجاد شده در شهرک های صنعتی این استان، 20 هزار و 346 نفر و سرمایه گذاری آن نیز 25 هزار و 766 میلیارد ریال است که حرکتی اثرگذار است.
زمانی قمی گفت: علاوه بر شهرک ها ی صنعتی، استان دارای 16 ناحیه صنعتی نیز هست که در شهرستان های خمین، محلات سه ناحیه، و دلیجان و شازند 2 ناحیه و زرندیه، تفرش، اراک، آشتیان، خنداب و کمیجان هر کدام یک ناحیه را شامل می شوند و شهرستان ساوه و فراهان نیز فاقد ناحیه صنعتی هستند.
وی یادآور شد: نرخ بیکاری در استان مرکزی از 10 و سه دهم درصد در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به هفت درصد در حال حاضر رسیده که سوگیری موثر برنامه های ستاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی در این خطه را نشان می دهد.
زمانی قمی در ادامه گفت و گو با ایرنا از سخنانش با تشریح دستاورد دولت در حوزه سلامت استان گفت: استان مرکزی جزء مناطقی است که نیاز به مراکز تخصصی و امکانات مجهز و مدرن در خصوص فوریت های پزشکی، اورژانس، مراکز فوق تخصصی برای درمان بیماری های خاص همانند بیماری های تنفسی و سرطان دارد و کمبود آن به شدت در این بخش دیده می شود.
وی اظهار کرد: از جمله اقدامات موثر دولت یازدهم در حوزه سلامت این استان ارتقای رتبه دانشگاه علوم پزشکی اراک در کشور با زنجیره اقدامات زیرساختی از رتبه 57 به زیر 20، جذب سالانه بیش از 50 پزشک متخصص در مراکز درمانی استان، تکمیل اسکلت ساختمان ولیعصر(عج)، مجوز ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی در اراک و اختصاص 15 هکتار زمین به آن، ایجاد و توسعه مراکز دیالیز در استان، پیگیری ساخت مرحله دوم بیمارستان آیت الله خوانساری اراک در چهار هزار مترمربع، راه اندازی مرکز پیشرفته و فوق تخصصی درمان ناباروری و بانک سلول های بنیادی خون بندناف، جذب بیش از 350 میلیارد ریال تجهیزات در حوزه سلامت در استان مرکزی به منظور تجهیز 60 خانه بهداشت و 15 مرکز بهداشتی روستایی و افزایش تعداد دانشجو و رشته های تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی است.
استاندار مرکزی اظهار کرد: برنامه نظام تحول سلامت از اقدامات موفق دولت یازدهم است که در استان مرکزی با رویکرد مثبتی همراه بود ضمن ارتقای هتلینگ تمامی واحدهای بیمارستانی فعال دولت، اقداماتی نظیر ایجاد بیمارستان یک هزار تختخوابی در اراک، ارتقاء دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی اراک در کشور با زنجیره اقدامات زیرساختی از رتبه 57 به زیر 20، جذب 50 پزشک متخصص در مراکز درمانی استان، تسریع در ساخت بیمارستان ولی عصر(ع) اراک، ایجاد مراکز دیالیز توسط انجمن ام اس با استقرار 17 دستگاه، پیگیری ساخت مرحله دوم بیمارستان آیت الله خوانساری با مشارکت خیران، جذب بیش از 150 میلیارد ریال تجهیزات حوزه سلامت ، ارزیابی عملکرد 400 مطب پزشکان عمومی- متخصص و فوق در قالب آن انجام شده است.
زمانی قمی، همچنین عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش تامین اجتماعی و بهزیستی را متناسب با اهداف دولت عدالت محور عنوان کرد و گفت: در سه سال اخیر 15 پایگاه سلامت اجتماعی در مناطق حاشیه نشین و سکونت گاه های غیررسمی مستقر شده است و همچنین در چارچوب طرح حمایت از زنان سرپرست خانوار خدماتی مانند بیمه سلامت، ایجاد اشتغال، آموزش ها و مهارت های زندگی از جمله اقدامات قابل تقدیری است که نهادهای حمایتی در دوره فعالیت دولت یازدهم ارایه داده اند.
استاندار استان مرکزی گفت: خانه دار شدن 611 مددجوی بهزیستی که شمار قابل توجهی از آنان زنان سرپرست خانوار هستند ،ساخت خانه امن برای ساماندهی زنان و دختران آسیب دیده در اراک، بهره برداری از دو مرکز اورژانس اجتماعی در استان از دیگر اقدامات بخش اجتماعی دولت در این استان است.
زمانی قمی گفت: یکی از بخش هایی که به خوبی می تواند مطالبه و خواسته جدی مردم را دنبال کند، سازمان های مردم نهاد است که در سایه سیاست های دولت مشارکت این بخش هدفمند در استان تقویت شده و کارنامه درخشانی از آن در استان وجود دارد.
وی اظهار کرد: هم اینک 430 سمن در هفته بخش شبکه ای در استان مرکزی فعالیت دارند که اهم فعالیت آن ها شامل ثبت و صدور مجوز 100 سمن و افزایش 25 رصدی سازمان های مردم نهاد، ایجاد ایستگاه های مهربانی در شهر و ادارات، تدوین کتاب سازمانهای مردم نهاد استان، اجرای طرح مشاوران داوطلب با دستگاه های اجرایی استان و فرمانداری های تابعه استان برای اولین بار در کشور، راه اندازی طرح سامانه سحام در استان( سامانه حمایت و مشارکت اجتماعی کلانشهر اراک) است.
زمانی قمی اظهار کرد: با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت روحانی خلاء کارشناسی که کشور را رنج می دهد ترمیم شد و در این راستا با استفاده از توان سازمان های مردم نهاد، اتاق های فکر در پیشبرد اهداف برنامه ریزی و هچنین در بخش اجرایی استان تشکیل شده و نظارات کارامد سمن ها در امور اجرایی عملیاتی شده است.
وی، با بیان این که استان مرکزی علاوه بر شهرت در صنعت در بخش کشاورزی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد بیان کرد: این استان در بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید عملکردی خوبی داشته و مجموع سطح زیر کشت محصولات زراعی آن در آخرین سال زراعی، بیش از 338 هزار هکتار است که سطح زیر کشت آبی 161 هزار هکتار معادل 47،6 درصد و کشت دیم 177هزار هکتار معادل 52،4 درصد است.
زمانی قمی افزود: میزان تولید محصولات زارعی براساس آمار آخرین سال زراعی برابر با یک هزار و 912 تن است که این مقدار نسبت به تولیدات سال 92 معادل 52،59 درصد رشد دارد.
وی توضیح داد: در تولیدات پروتئینی نیز تخم مرغ با رشد 46،43 درصدی، تولید گوشت مرغ 5،88 درصد، تولید گوشت قرمز 3،92 درصد و شیرخام 3،90 درصد رشد داشته است در تولید عسل نیز 7،58 درصد همراه بوده است.
استاندار استان مرکزی درباره عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش محیط زیست استان مرکزی گفت: این استان با مشکلات آلایندگی منابع آب ، هوا و خاک دست و پنجه نرم می کند و با وجود دو برنامه جامع کاهش آلودگی در دولت های قبل، روند اصلاحات به دلیل کمبود اعتبارات در حد انتظار نبود به طوری که در ابتدای دولت یازدهم در حوزه آلودگی هوا اعتراض جدی مردمی در اراک وجود داشت.
زمانی قمی یادآور شد: با توجه به رویکرد زیست محیطی دولت یازدهم در سه سال اخیر با وجود همه تنگناهای اعتباری اقدامات موثری در حوزه مهار آلاینده ها در استان مرکزی انجام شده است.
وی گفت: کلانشهر اراک به عنوان یکی از هشت کلان شهر آلوده کشور و جزء 13 استان زاگرسی و 18 استان تالابی و 10 استان درگیر پدیده گرد و غبار و 11 استان دارای نمونه فسیل شناسایی شده در کشور است با بررسی وضعیت زیست محیطی شهرستان های استان مشخص شد شهرستانها از مطلوبیت زیست محیطی برخوردار نیستند و مشکلات زیادی دارند.
وی با اهمیت خواندن موضوع محیط زیست در کلانشهر اراک گفت: از منظر بررسی شاخص های یازده گانه زیست محیطی که شامل کیفیت هوا، آب، خاک، مدیریت پسماند، تصفیه خانه فاضلاب شهری، میزان فضای سبز، آلودگی و تخریب، تعداد صنایع آلاینده، روند تنوع زیستی، تخلفات شکار و صید، آموزش و فرهنگ سازی، اجرای مدیریت سبز است وضعیت استان در حد متوسط ارزیابی می شود که این توجه جدی مردم و مسئولان را طلب می کند چرا که با استمرار و ادامه این روند در آینده ای نزدیک استان در شرایط بحرانی زیست محیطی قرار می گیرد.
وی افزود: در کارنامه سه ساله دولت در حوزه زیست محیطی برای سامان آلودگی هوا موضوع افزایش فضای سبز شهری، ساماندهی سوخت کوره های آجرپزی اراک، انتقال مشاغل مزاحم از محدوده شهر و فیلتراسیون و اصلاح فناوری صنایع تصمیم های خوبی گرفته شد.
استاندار مرکزی یادآور شد: در حال حاضر عامل آلایندگی هوای اراک کانون های فرسایش بادی در تالاب کویری میقان است که با کوچکترین وزش بادی گرد و خاک را به سمت شهر می آورد و در این خصوص نیاز است تا در سفر دولت تصمیم های اساسی و موثری گرفته شود.
زمانی قمی گفت: اراک به عنوان مرکز استان مرکزی از آلودگی هوا رنج می برد و برای کاهش آلایندگی محیطی طرح هایی در کارگروه محیط زیست در سه سال اخیر در نظر گرفته شده که شامل تجهیزات سنجش آلودگی هوا با محوریت هیدروژن فلوراید، بهره برداری از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا، سیستم آنلاین سنجش آلودگی نصب شده بر روی خروجی صنایع، احیای تالاب میقان با کاشت قره داغو حقابه مناسب، تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب میقان، ساخت برج پرنده نگری تالاب میقان است.
وی اظهار کرد: با تلاش اداره کل حفاظت محیط زیست استان و سایر دستگاه های اجرایی، گام های مثبتی برای ارتقای وضعیت شاخص های زیست بوم استان برداشته شده است که از آن جمله 10 فقره از صنایع بزرگ، خروجی دودکش های خود را به سیستم سنجش آنلاین آلودگی مجهز کرده اند و اطلاعات این سیستم ها در سازمان حفاظت محیط زیست به صورت لحظه ای رصد می شود.
وی، تشدید پدیده خشکسالی را یادآورشد و اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه منابع آب در استان مرکزی را برای مهار این معضل مطلوب ارزیابی کرد و گفت: درحال حاضر مقدار آب استحصال شده از طریق رودخانه ها، قنوات، چشمه سارها، چاه های عمیق و نیمه عمیق استان حدود 4،2 میلیارد مترمکعب است که حدود 70 درصد آن به مصارف شرب و کشاورزی می رسد.
استاندار استان مرکزی، مهمترین طرح های بخش آب استان را شامل ساخت سد خاکی علیشار زرندیه، شازند، آبرسانی به 65 روستای خمین، ادامه آبرسانی به شهر تفرش، آغاز انتقال آبرسانی به شهرها و روستاهای خمین، دلیجان، محلات، نیم ور و ساوه از سد و خط انتقال کوچری، تکمیل پروژه آبرسانی به شهراراک از سد کمال صالح، انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر اراک به ابتدای جاده فراهان، آغاز طرح تامین آب آشامیدنی شهر جدید امیرکبیر عنوان کردکه با وجود تنگناهای اعتباری رشد و جهش در این طرح ها در اولویت بوده است.
وی گفت: در حوزه راه و شهرسازی نیز در سال های فعالیت دولت یازدهم در پنج بخش راه سازی، روکش آسفالت، ساخت ساختمان های دولتی و مسکن مهر فعالیت های مطلوبی در استان انجام شده است.
وی توضیح داد:در بخش راه سازی در بدو فعالیت دولت روحانی طول آزاد راه های استان مرکزی 199 کیلومتر بود که در این سال ها 11 کیلومتر به طول آن افزوده شده و درحال حاضر 210 کیلومتر آزادراه در این استان زیر بار ترافیک است که در دولت یازدهم عملکرد این حوزه رشد 5،52 درصدی داشته است.
زمانی قمی اظهار کرد: طول بزرگ راه های استان مرکزی در بدو فعالیت دولت روحانی در استان 318 کیلومتر بود که در این مدت 27 کیلومتر بر طول آن افزوده شده و عملکرد این حوزه نیز رشد 8،49 درصد دارد.
وی بیان کرد: از ابتدای سال 92 به میزان 171 کیلومتر روستایی آسفالته در استان ساخته شده است و طول راه های آسفالت استان به سه هزار و 318 کیلومتر افزایش یافته که معادل 5،67 درصد رشد دارد.
استاندار مرکزی، درباره عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش ساخت مسکن مهر گفت: با استقرار دولت یازدهم ساخت 10 هزار و 263 واحد مسکن مهر در استان پی گرفته شد و واحدهای تحویل شده به متقاضیان به 23 هزار و 378 واحد افزایش یافته است.
وی افزود: ظرف مدت سه سال اخیر عملیات اجرایی 38 نقطه حادثه خیز در سطح جاده های برون شهری استان مرکزی عملیات اجرایی به طور کامل انجام شده و تاثیر بسزایی در کاهش حوادث ترافیکی داشته است.
استاندار استان مرکزی با یادآوری اینکه یکی ازمهمترین امور زیربنایی استان فرودگاه اراک است ، بیان کرد: با وجود چندین بار بهره برداری از تاسیسات فرودگاهی اراک این طرح زیربنایی راکد بود که با تدابیر انجام شده ظرف سه سال اخیر پروازهای آن دایر شده است و اینک این فرودگاه پس از تطویل باند و تجهیزات لازم پروازهایی در مسیرهای اراک - مشهد، اراک - کیش، به صورت فصلی دارد.
زمانی قمی افزود: در بخش پروازها ظرف سه سال اخیر این فرودگاه دارای 228 پرواز بوده که شامل 114 پرواز ورودی و همچنین 114 پرواز خروجی بوده است که 23 هزار و 104 مسافر جابه جا شده اند در بخش بار نیز در این مدت بیش از 205 تن بار جا به جا شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حوزه سیاسی فصل مهمی از اقدامات در قالب انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم شد و ستاد انتخابات استان مرکزی در اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با سراسر کشور تشکیل شد و 24 نشست با حضور اعضای ستاد و با بیش از 85 مصوبه داشت که یکی از سالمترین انتخابات را برگزار کرد.
زمانی قمی افزود: تعیین اعضا و مسئولان کمیته های ذیل ستاد انتخابات، پرداخت مطالبات انتخابات گذشته، احصاء نقاط آسیب پذیر به لحاظ ارتباطی در شهرستانها، تدوین منشور اخلاقی انتخابات و انجام فرایند انتخابات طبق برنامه زبمان بنید ستاد انتخابات کشور از جمله اقدامات انجام شده در حوزه انتخابات مجلس در استان مرکزی به شمار می رود.
استاندار استان مرکزی گفت: ساماندهی آسیب های اجتماعی از تصمیم های اولویت دار و کلان کشور و دغدغه مقام معظم رهبری است و در این راستا ستاد راهبری اسیب ها در استان تشکیل شده و با همکاری دستگاه های مسئول امور با حساسیت دنبال می شود.
وی گفت:بهره برداری از دو مرکز اورژانس اجتماعی استان، پنج برابر شدن مستمری بگیران استان مرکزی در طول 14 سال گذشته، ساخت خانه امن برای ساماندهی دختران و زنان آسیب دیده در اراک، تدوین سند آسیب های اجتماعی و خانه دار شدن 448 مددجوی بهزیستی از دیگر دستاوردهای دولت در سه سال اخیر در استان مرکزی است.
وی با بیان اینکه از یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت استان مرکزی 698 هزار و 368 نفر معادل 49 و چهار دهم درصد زن است گفت: راهبردهای توانمندسازی زنان در لایه های مختلف اجتماعی و تقویت تشکل های مردمی از مهمترین اقدامات در استان مرکزی در سه سال اخیر بود.
زمانی قمی گفت: یکی از عناوین مهم در برنامه ششم توسعه استان تحکیم بنیان خانواده است که در حوزه بهداشت و سلامت مرتبط با این راهبرد آغاز برنامه هدفمند جامع مسایل زوج های جوان، بهداشت باروری و جنسی و پیگیری پوشش بیمه ای در خدمات ناباروری به صورت کلیدی طراحی شده و امسال در برنامه های کلان زنان استان اقدامات عملیاتی برای آن تعریف می شود.
وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در حوزه بانوان و خانواده در استان مرکزی اقدامات مهمی از جمله برگزاری 17 کارگروه تخصصی بانوان و خانواده، تلاش برای احراز پست های مدیریتی توسط زنان توانمند استان، پیگیری ساخت پارک بانوان در شهرستان های استان، الزام دستگاه های اجرایی به اختصاص چهار ساعت از ساعت های اداری به ورزش زنان شاغل استان، پیگیری اجرای طرح توانمدسازی بانوان در 17 گروه مخاطب، پیگیری تهیه و تدوین طرح ایجاد خانه های امن با هدف حمایت و بازتوانی زنان آسیب دیه اجتماعی و در معرض آسیب، پیگیر اجرای طرح زنان کارآفرین روستایی، تهیه و تدین طرح پیشگیری از اعتیاد زنان و دختران اراک، فعال سازی پایگاه های محلی بانوان را دنبال کرده است.
استان مرکزی با 12شهرستان و 29 هزار و 126 کیلومتذ وسعت نزدیک به دو درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
جمعیت استان مرکزی بر اساس سرشماری سال 90 معادل یک میلیون و 414 هزار نفر است که 74 درصد ساکنان آن شهرنشین و 26 درصد روستانشین هستند.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید