Performancing Metrics

مسکن مهر قشم؛کشتی شکسته ای درمیانه راه | اتاق خبر
کد خبر: 364083
تاریخ انتشار: 19 مرداد 1395 - 16:55
وضعیت مسکن مهر قشم که این روزها از نبود زیرساخت هایی همچون آب، برق و فاضلاب رنج می برد، همچون کشتی شکسته ای است که در میانه آبراه خلیج فارس از حرکت باز مانده است؛ کشتی که گذشت زمان بر پیکر رنجور آن زخم می زند و متقاضیان آن را هر روز ناامیدتر از دیروز می ک

اتاق خبر: آپارتمان های مسکن مهر قشم را می توان مصداق بارز شیر بی یال و کوپال دانست؛ چراکه از مولفه های مسکن فقط نام آن را یدک می کشد و از میان زیرساخت ها، فقط چهار دیواری آن تامین شده و این نیز در گرما و شرجی جزیره در حال فرسوده شدن است.
خانه هایی که به دلیل نبود تاسیسات آب، برق و فاضلاب، هنوز آماده تحویل به متقاضیان نیست و به متروکه ای تبدیل شده است که دل صاحبان آن را به درد می آورد و تصویر نامیمونی از بزرگترین جزیره خلیج فارس در ذهن گردشگران و مسافران به یادگار می گذارد.
به انبوه مشکلات مسکن مهر قشم باید مواردی همچون طولانی شدن روند اجرای طرح و نبود زیرساخت های فرهنگی و رفاهی همچون مدرسه و بازار را نیز اضافه کرد.
درک طاقت فرسا بودن روند احداث مسکن مهر قشم زمانی ملموس تر می شود که بدانیم بیشتر متقاضیان این خانه ها را قشرهای محروم و جوانانی تشکیل می دهند که به امید صاحبخانه شدن از تمام دار و ندار خود گذشته اند و اندک پول حاصل از فروش طلا و وسایل ارزشمند خود را بر روی این کشتی شکسته سرمایه گذاری کرده اند.

***چرخ مسکن مهر قشم می لنگد
یکی از متقاضیان مسکن مهر شهر قشم با بیان اینکه چرخ این طرح در جزیره قشم می لنگد و به این زودی ها به سرانجام نمی رسد، به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایطی که بسیاری از مسئولان از قشم به عنوان جزیره ای با ظرفیت های عظیم اقتصادی و صنعتی یاد می کنند، نباید شاهد وجود اینگونه مشکلات در طولانی مدت باشیم.
وی که خواست نامش در گزارش منتشر نشود، شرایط مسکن مهر قشم را به بیماری مزمنی تشبیه کرد که مسئولان شهرستانی را سال ها درگیر خود کرده و رمق متقاضیان آن را گرفته است.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد مشکلی که متقاضیان مسکن مهر قشم را کلافه و ناامید کرده است، از دیدگاه برخی مسئولان و متولیان امر فقط یک روند اداری و پروسه ای طبیعی است و همت جهادی برای حل مشکلات این حوزه مشاهده نمی شود.
این متقاضی مسکن مهر با اشاره به سخنان عزت کمال زاده فرماندار پیشین قشم، گفت: همانطور که وی تاکید می کرد باید برای حل مشکلات این جزیره به ویژه در بخش مسکن مهر، بر اساس شرایط منطقه ای تصمیم گیری و قوانین جدیدی تصویب شود.

***مسکن مهر قشم به قیمت تلف شدن سرمایه قشر محروم جزیره محقق می شود
یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر قشم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از طولانی شدن روند اجرای این طرح گلایه کرد و گفت: اگر از همان ابتدا می دانستیم که خانه دار شدن ما به قمیت از دست دادن اندک سرمایه قشر محروم و تلف شدن جوانی محقق می شود، به هیچ وجه در این طرح ثبت نام نمی کردیم.
محمد عبدی با بیان اینکه برای تامین زیرساخت های مسکن مهر به نهادهای مختلفی مراجعه کرده ایم و درخواست های بسیاری برای مسئولان شهرستان و استان هرمزگان ارسال شده است، گفت: تاکنون چندین بار به بهانه تامین بخشی از زیرساخت های مسکن مهر قشم از ما طلب وجه اضافی کرده اند، اما پیشرفت مشهودی در این زمینه مشاهده نمی شود.
وی اضافه کرد: این در حالی است که از چند سال پیش شاهد بهره برداری از طرح مسکن مهر در بسیاری از نقاط کشور و حتی شهر درگهان در 20 کیلومتری این منطقه هستیم.

***اتمام طرح مسکن مهر قشم نیازمند عزم جهادی مسئولان
یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر قشم نیز در گفت و گو با ایرنا، خواستار عزم جهادی مسئولان برای تکمیل زیرساخت های مسکن مهر قشم شد و گفت: زنان بسیاری برای ثبت نام در طرح مسکن مهر قشم طلاها و اندک اندوخته خود را فروخته اند.
این زن خانه دار اضافه کرد: جوانان بسیاری را در اقوام و آشنایان می شناسد که به امید صاحبخانه شدن در این طرح، ازدواج کرده اند و امروز با مشکلات بسیاری همچون اجاره خانه های سرسام آور قشم و قسط وام هایی که برای ثبت نام در طرح مسکن مهر دریافت کرده اند، روبرو هستند.
وی ادامه داد: متاسفانه از مزیت های اجرای طرح مسکن مهر در کشور، فقط بدعهدی مسئولان و بدهی و قسط نصیب ساحل نشینان این جزیره شده است و مردم از مسئولان بالادست می خواهند که به انتظار چند ساله متقاضیان مسکن مهر قشم خاتمه دهند.

***می خواستیم خانه ها را بدون آب و برق تحویل دهیم
مدیرعامل اتحادیه مسکن شهرستان قشم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حدود هشت سال از زمان آغاز طرح مسکن مهر می گذرد اما هنوز حدود 2 هزار واحد مسکونی شهر قشم و 200 واحد مسکن مهر بخش شهاب این شهرستان فاقد زیرساخت هایی همچون آب، برق و فاضلات هستند.
غلامرضا پاسلاری افزود: پیش از این تصمیم داشتیم واحدهای مسکن مهر قشم را بدون این زیرساخت ها تحویل دهیم و متقاضیان را به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی کنیم.
وی اضافه کرد: بر اساس بخشنامه های جدید اجرای این کار غیرممکن است و با توجه به سپری شدن مدت سررسید معرفی به بانک ها، تسهیلات وام چهار درصدی مسکن مهر به 14 درصد افزایش می یابد.
پاسلاری ادامه داد: هزینه تامین زیرساخت های مسکن مهر قشم را در سال 90 و بر اساس وعده های محقق نشده وزیران وقت مسکن و شهرسازی و نیرو پرداخت و در مرحله دوم نیز چندین برابر قراردادهای اولیه هزینه کرده ایم.
وی با بیان اینکه با فشار مسئولان جهت تامین زیرساخت های برق شامل ترانس و احداث پست های برق، هزینه های زیادی کرده ایم، گفت: حالا که این بخش از زیرساخت ها در حال تکمیل است، به ما اعلام می کنند که برای تامین برق مورد نیاز پست های جدید باید از سازمان های بالادستی مساعدت شود و ظرفیت کنونی پاسخگوی مصرف بالای برق منطقه نیست.

***تامین آب و برق عمده مشکل طرح مسکن مهر قشم
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قشم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: تامین زیرساخت های آب، برق و فاضلاب ازمهمترین مشکلات طرح مسکن مهر شهر قشم است.
محمدرضا ترکی گفت: هزینه های پیش بینی نشده ای همچون تامین و احداث پست های برق و محوطه سازی که باید توسط تعاونی ها اقدام می شد، از دیگر عوامل کندی پیشرفت این طرح در این شهر به شمار می رود.
وی با بیان اینکه وضعیت زیرساخت های مسکن مهر شهرهایی همچون درگهان به مراتب بهتر از قشم است، افزود: از طرف دیگر قرارداد اولیه مسکن مهر قشم برای تامین برق 25 آمپر بود که با توجه به استفاده زیاد از انرژی برق در این منطقه، باید برق سه فاز تامین می شد که این موضوع نیز بر هزینه های مسکن مهر قشم افزود.
وی با اشاره به اینکه طولانی شدن روند احداث مسکن مهر با افزایش قیمت مصالح ساختمانی همراه شد، گفت: شرایط جغرافیایی و محیطی جزیره قشم از دیگر عوامل طولانی شدن این روند ارزیابی می شود؛ چراکه در پیک سفرهای نوروزی و تابستان های گرم و شرجی جزیره امکان اجرای طرح های عمرانی همچون احداث مسکن به شدت کاهش می یابد و در مواردی متوقف می شود.
ترکی با بیان اینکه مسکن مهر شهر قشم شامل یکهزار و 912 واحد مسکونی است که توسط چهار تعاونی احداث می شود، افزود: از نظر فیزیکی 2 تعاونی عملیات احداث خانه ها را تمام کرده اند و پیش بینی می شود که عملیات اجرایی 2 تعاونی باقی مانده نیز تا پایان شهریور امسال خاتمه یابد.
وی اضافه کرد: برای حل مشکلات یاد شده این طرح، قرار است خط انتقال آب آشامیدنی از آب شیرینکن درگهان اجرا شود که تاکنون خط لوله اصلی به سایت مسکن مهر رسیده و لوله کشی واحدهای مسکونی انجام شده است.
ترکی یادآوری کرد: طرح فاضلاب مسکن مهر قشم نیز همچون کاری که در درگهان انجام شد، قرار است توسط نیروی دریایی سپاه و همزمان با اجرای طرح فاضلاب خانه های سازمانی این نیرو، اجرا شود.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که آیا با طولانی شدن روند احداث طرح مسکن مهر شهر قشم و سریع بودن روند استهلاک تاسیسات در گرما و رطوبت جزیره، خانه های احداث شده استانداردهای یک خانه تازه ساز را به هنگام تحویل خواهند داشت، گفت: این خانه ها شاید از نظر نازک کاری ظرافت های لازم را نداشته باشند، اما از نظر سازه ای مشکلی ندارند.

***جانمایی مسکن مهر قشم خوب نبود / اختصاص زمین درجه سه برای اجرای این طرح
ترکی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد قشم زمین مورد نیاز برای اجرای طرح مسکن مهر این شهر را تامین کرده است، گفت: زمین های اختصاص یافته برای این طرح درجه سه بود و جانمایی خوبی نداشت و تعاونی های مسکن مهر برای آماده سازی زمین ها هزینه های زیادی کردند.
وی اجرای طرح مسکن مهر را مثبت اما در ابتدای کار غیرکارشناسی ارزیابی و تاکید کرد: باید در مرحله نخست مطالعات بیشتری روی اجرای این طرح صورت می گرفت تا مشکلات امروز رخ نمی داد.
ترکی یادآوری کرد: البته اجرای این طرح در سال های گذشته اصلاحات خوبی داشت و حدود 50 درصد متقاضیان مسکن مهر قشم که از تسهیلات این طرح برای احداث خانه های انفرادی و گروهی بهره بردند، موفق بودند.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قشم با بیان اینکه منابع دولت برای شتاب دهی به روند اجرای این طرح محدود است، گفت: برای تامین زیرساخت های طرح مسکن مهر قشم باید اعتبارات زیادی اختصاص یابد که در شرایط کنونی تحقق این مهم مشکل به نظر می رسد.

***تامین نشدن آب و برق مسکن مهر قشم پس از گذشت 2 سال
از طرف دیگر مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان مهمترین مشکل مسکن مهر شهر قشم را تکمیل نشدن زیرساخت هایی همچون شبکه فاضلاب و راه های دسترسی اعلام کرده است و مدیر راه و شهرسازی قشم به عنوان ناظر عالی این طرح در شهرستان، از تامین نشدن آب و برق این مسکن مهر شهر قشم پس از گذشت 2 سال از تکمیل برخی واحدهای مسکونی خبر داد.
میرداد میردادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا طولانی شدن رایزنی ها برای تحویل گرفتن زمین از سازمان منطقه آزاد قشم و نامرغوب بودن این زمین ها را از عوامل تاثیر گذار در طولانی شدن روند اجرای طرح مسکن مهر این شهر ارزیابی کرد.
وی اضافه کرد: مرغوب نبودن زمین ها باعث شد که برای آماده سازی این منطقه چندین مرحله عملیات خاک ریزی صورت گیرد و این موضوع بر هزینه های اجرای طرح افزود.
میردادی با تاکید بر اینکه دستگاه های متولی تامین آب و برق مسکن مهر قشم به صورت جدی به دنبال حل این مشکلات هستند و نشست های متعددی در این چارچوب برگزار شده است، اظهار امیدواری کرد که با تامین این بخش از زیرساخت ها، مسکن مهر این شهر هرچه سریعتر آماده واگذاری به متقاضیان شود.

***35 میلیارد ریال برای تامین برق مسکن مهر قشم هزینه شد
مدیر برق شهرستان قشم نیز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 35 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های برق مسکن مهر جزیره هزینه شده است، از اختصاص 20 میلیارد دیگر به همین منظور خبر داد.
بهرام زارع پور اضافه کرد: از اعتبارات یاد شده افزون بر 25 میلیارد ریال از اعتبار هزینه شده در این حوزه به مسکن مهر شهر قشم، حدود 6 میلیارد ریال برای مسکن مهر سوزا و چهار میلیارد ریال به مسکن مهر درگهان اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: در ادامه نیز 10 میلیارد ریال برای توسعه فیدر (مجموعه ای از وسایل قطع و وصل با ولتاژ اسمی معین که برای دریافت برق از بالادست سیستم برق رسانی و تحویل آن به پایین دست سیستم تعبیه می شود) و 10 میلیارد ریال برای نصب کنتورهای هوشمند طرح مسکن مهر قشم هزینه می شود.
زارع پور با بیان اینکه اعتبار جذب شده برای توسعه زیرساخت های برق مسکن مهر شهرستان یک رکورد جدید در بین دیگر شهرستان های هرمزگان به شمار می رود، افزود: نخستین کنتورهای هوشمند استان در واحدهای مسکن مهر قشم نصب می شود و مردم می توانند از مزیت های آن بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: از نظر فنی 15 دستگاه پست برق برای طرح مسکن مهر قشم پیش بینی شده بود که 13 پست داخلی تجهیز و از این تعداد برای 9 پست ترانس ها نیز نصب شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه های قبلی، زیرساخت های توزیع برق برای 2 تعاونی پیک مهر و خانه طلائی قشم تکمیل شده است، گفت: فراتر از برنامه پیش بینی شده نیز برای 2 تعاونی دیگر پست های برق را احداث کردیم و در حال نصب ترانس آنها هستیم.
مدیر برق شهرستان قشم از تلاش برای تکمیل زیرساخت های مسکن مهر جزیره تا پیش از نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: در مواردی همچون مسکن مهر سوزا هنوز پست های برق به صورت کامل تحویل ما نشده است و انتظار داریم این پست ها هرچه سریعتر آماده و تحویل مدیریت برق شهرستان شود.
به اعتقاد برخی کارشناسان، گذشت سال های متمادی از اجرای طرح مسکن مهر قشم، شرایط جغرافیایی خاص و چالش های متعدد برای تکمیل زیرساخت ها و تحویل آنها به متقاضیان، موجب شده است که روند فرسایش این خانه ها پیش از آنچه انتظار می رود آغاز شود.
به زعم ساحل نشینان جزیره عجایب هفتگانه، توجه بیشتر مسئولان استانی و کشوری به مشکلات این جزیره که عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس و بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان را یدک می کشد و لحاظ کردن شرایط اقلیمی و خاص برای اجرای برخی قوانین، بتواند راهکاری عملیاتی برای خاتمه دادن به مشکلات مسکن مهر شهر قشم، سرزمین فرصت های طلایی باشد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید