Performancing Metrics

انتقال آب از خزر به سمنان کی عملیاتی می شود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 364102
تاریخ انتشار: 19 مرداد 1395 - 18:41
انتقال آب از دریای خزر به سمنان که سال ها در انتظار است،هنوز سلسله مراتب خود را طی نکرده و دلایل متفاوتی برای اجرایی شدن آن مطرح می شود، در عین حال نیز انتقاد های گوناگونی از سوی نمایندگان مجلس نیز به اجرای این طرح وارد می شود.

اتاق خبر: چندی پیش مهر اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان زده شد و قرار بر این بود که این طرح اجرایی شود اما مدتی است که به گفته رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به دلیل نبود مجوز از سوی سازمان محیط زیست این طرح همچنان متوقف مانده است.

وی سرمایه اجرای این طرح را شش هزار میلیارد تومان دانست و افزود: با توجه به اینکه تاخیر در اجرای پروژه هر سال 15 تا 20 درصد میزان هزینه را افزایش می‌دهد لذا لازم است که زودتر وضعیت پروژه سامان‌دهی شود.

علاوه بر این مساله نیز وجود سرمایه گذار خصوصی برای اجرای این طرح  دلیل دوم اجرایی نشدن آن مطرح می شود و مسوولان وزارت نیرو بر این باورند که باتوجه به اینکه 75 درصد از نیاز این آب صرف مسائل صنعتی می شود لازم است که بخش خصوصی به این حوزه وارد شود.

همچنین به گفته علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو طرح انتقال از خزر به سمنان علاوه بر اینکه باید توسط بخش خصوصی انجام شود لازم است که تامین اعتبار نیز با مشارکت مصرف کنندگان صورت بگیرد.

وی درباره انتقادات به طرح‌های انتقال آب گفت: تمام طرح‌های انتقال آب بیش از یک دهه پیش برنامه‌ریزی شده و مربوط به حال حاضر نیست که یکی از طرح‌های مهم انتقال آب کشور از دریاها انتقال از خزر به دشت سمنان و فلات مرکزی است که تا کنون مطالعات این طرح از گذشته آغاز و برخی از مجوزها هم در همان زمان گرفته شده است.

به گفته دائمی نکته قابل توجه اینکه طرح انتقال از دریای خزر هنوز مجوز زیست محیطی را دریافت نکرده است و با دریافت مجوز و تامین اعتبارات توسط مصرف کنندگان، طرح اجرا می‌شود.

در این میان برخی از نمایندگان مجلس با اجرای این طرح مخالف هستند و بر این باورند که با توجه به پیامدهای زیست محیطی اجرای چنین طرحی، لازم است که در صورت تصویب این طرح و تبدیل آن به قانون، دولت این پروژه را از دستور کار خارج کند، علاوه بر این به گفته علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی انتقال آب دریای خزر به سمنان جنگل ها را نابود می کند و اگر دولت اصرار دارد این اقدام را انجام دهد بهتر است پروژه انتقال آب خلیج فارس به اصفهان را دنبال کند که هزینه اجرای این طرح به مراتب از انتقال آب دریای خزر به سمنان کمتر است.

وی اظهار کرد: مردم مازندران در تامین آب، دچار بحران هستند و طبق گزارش‌هایی که داریم  سفره های آب در سمنان بحرانی نیست و بهتر از شرق کشور است با توجه به این شرایط انتقال آب از خزر به سمنان منطقی به نظر نمی رسد.

می توان اینگونه استنباط کرد که این عوامل دلیلی بر عدم اخذ مجوز سازمان محیط زیست برای این طرح شده اما آنچه پر واضح است اصرار وزارت نیرو برای اجرایی شدن این طرح است و به نظر می رسد که به محض اخذ مجوز و کسب سرمایه لازم این کار اجرایی شود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید