Performancing Metrics

برقراری روابط با برخی بانک های خارجی | اتاق خبر
کد خبر: 364259
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1395 - 10:36
مدیرعامل بانک توسعه صادرات از برقراری روابط با تعدادی از بانک های خارجی پس از برجام خبرداد و گفت: به منظور تسهیل رقابت صادرکنندگان کشور با دنیا درصدد کاهش نرخ تسهیلات ارزی از 6 به 4 درصد هستیم.

اتاق خبر: علی صالح آبادی  در جمع تجار و مدیران تشکل اقتصادی آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی عصاره سیاست های اقتصاد مقاومتی است، اظهارکرد: رقابت، تولید ملی و بهره وری در اقتصاد مقاومتی نهفته است.
وی یکی از رویکردهای اساسی دولت را توسعه صادرات غیرنفتی دانست و گفت: 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از صادرات اختصاص یافته است.
صالح آبادی با اعلام اینکه تا زمان حاضر سه هزار میلیارد ریال از این منابع به بانک توسعه صادرات پرداخت شده است، افزود: امکان اختصاص اعتبار بیشتری از این منابع به این بانک وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه سودآوری اولویت نخست بانک توسعه صادرات نیست، در عین حال گفت: برای گرفتن خط اعتباری از بانک های خارجی نیاز به ارائه صورت مالی به این بانک هاست و اگر زیان ده باشیم همکاری نمی کنند.
صالح آبادی اضافه کرد: تفکر بنگاه داری در بانک توسعه صادرات حاکم نیست و تنها چند شرکت صرافی و تامین سرمایه در زنجیره فعالیت بانک همکاری می کنند.
وی منابع مانده بانک توسعه صادرات را در زمان حاضر 100 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: 20 هزار میلیارد ریال این منابع ریالی و 80 هزار میلیارد ریال منابع ارزی است.
صالح آبادی با اشاره به اینکه بخشی از تسهیلات بانک در قالب سقف اعتباری به ازای افزایش صادرات یک شرکت پرداخت می شود، گفت: نرخ تسهیلاتی که از منابع صندوق توسعه ملی پرداخت می کنیم 16 درصد است که 2 درصد کمتر از نرخ تسهیلات بانک مرکزی است.
وی با یادآوری برقراری روابط با تعدادی از بانک های خارجی گفت: روابط با ووری بانک کره در مرحله نهایی است ولی هنوز موفق به ایجاد تعامل با یوکو بانک نشده ایم.
صالح آبادی از مجوز بانک مرکزی برای خرید ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد خبرداد و اظهارکرد: می توانیم به بانک های کشورهای مقصد صادراتی در صورت خرید محصولات صادرکننده های ما به صورت مدت دار، خط اعتباری ایجاد کنیم.
وی، با اعلام سیاست دولت در افزایش همکاری اقتصادی با روسیه افزود: بر این اساس خط اعتباری برای این کشور در نظر گرفته ایم و شرکت های صادرکننده کالا به روسیه در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارند.
صالح آبادی مدارا با مشتریان بانک توسعه صادرات در چارچوب مقررات بانک مرکزی را رویکرد این بانک عنوان کرد و گفت: سپرده صندوق توسعه ملی نزد بانک یکساله است و درصدد افزایش مدت سپرده گذاری منابع صندوق به 2 سال هستیم.
فریدزاده نماینده صندوق توسعه ملی هم از شروع اعتبار سنجی این صندوق در کشورهای آفریقایی همچون کنیا، غنا و سودان خبرداد و افزود: درصورت صدور ضمانت نامه صندوق با ذی نفعی بانک توسعه صادرات 2 درصد تخفیف به نرخ تسهیلات این بانک داده می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی تبریز در این نشست با بیان اینکه توسعه صادرات برای کشور ایجاد ثروت کرده و زمینه رونق تولید را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: فرصت های شغلی با تولید و صادردات بیشتر افزایش می یابد.
صمد حسن زاده با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از استان های نمونه صادراتی است و در سال 1394 تعداد هشت واحد تولیدی استان در زمینه صادرات نمونه شدند، اظهارکرد: واحدهای نمونه صادراتی استان هنوز نتوانسته اند از مشوق های صادراتی استفاده کنند.
وی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات بانک توسعه صادرات خاطرنشان کرد: رقابت با کشورهای خارجی با سود بالای تسهیلات ممکن نیست.
حسن زاده گفت: صادرکننده های آذربایجان شرقی در صورت حمایت منطقی دولت می توانند سهم بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشند.
در این نشست تعدادی از فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی مشکلات موجود در مسیر توسعه صادرات را مطرح کردند.
عملیاتی شدن گشایش اعتبار با ارز مبادله ای، افزایش سقف تسهیلات، افزایش مشوق های صادراتی و افزایش سقف انتقال وجه روزانه بانک توسعه صادرات به صورت اینترنتی از خواسته های مطرح شده فعالان تجاری استان در این نشست بود.
بانک توسعه صادرات با هدف حمایت از صادرکننده ها در سال 1371 تاسیس شده است.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید