Performancing Metrics

تولید ماهی در سبزوار به ۴ هزار تن می‌رسد | اتاق خبر
کد خبر: 364291
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1395 - 13:43
رئیس اداره شیلات سبزوار گفت: با رها سازی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بچه ماهی سردآبی و گرم آبی در استخرهای پرورش ماهی شهرستان، پیش‌بینی می شود تولید ماهی سبزوار به ۴ هزار تن برسد

اتاق خبر: محمد نبوی با بیان اینکه  پرورش ماهی در ۱۳۷ استخر پرورش در شهرستان سبزوار در حال انجام است، اظهار کرد: از این تعداد، در ۴۴ استخر ماهی گرم‌آبی و ۹۳ مورد ماهی سرد آبی از جمله قزل آلا، آمور، کپور و فیتوفاک پرورش داده شده و به خارج از استان صادر می شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ مجوز جدید برای راه اندازی استخر پرورش در حال صدور است، گفت: سبزوار دارای هزار و ۵۰۰ چاه کشاورزی است که از این تعداد فقط ۹ درصد از چاه ها دو منظوره است در صورتی که این رقم به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند تولید ماهی در سبزوار برابر با تولید کل استان خراسان رضوی خواهد شد.

نبوی با بیان اینکه زیر ساخت های لازم برای پرورش ماهی در سبزوار فراهم است، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه بایستی در ۳۰ درصد از چاه های کشاورزی، پرورش ماهی انجام شود که در این صورت تولید ماهی در شهرستان به ۸ هزار تن در سال خواهد رسید.

رئیس اداره شیلات سبزوار ادامه داد: سالانه مبلغ سه میلیارد تومان از اعتبارات ملی به مکانیزاسیون استخرهای ماهی اختصاص داده می شود و خوشبختانه به علت توجیه پذیر بودن این حرفه، استقبال ویژه ای از بودجه پیش بینی شده به‌عمل آمده است.

وی با تاکید بر اینکه سرانه مصرف ماهی در سبزوار نسبت به ده سال قبل ۸۰ برابر رشد داشته است، اظهار کرد: از سال ۸۴ همزمان با شروع کار که کشاورزان را تشویق به دو منظوره کردن چاه‌های آب کردیم، علاوه بر در اختیار گذاشتن امکانات پرورش از جمله بچه ماهی رایگان و اعتبارات لازم برای تجهیز استخرها، بحث آموزش نحوه استفاده و طبخ ماهی را به صورت رایگان در سطح شهر آغاز کردیم.

نبوی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی تولید ماهی در سبزوار توجیه‌پذیر است، افزود: خراسان رضوی دارای ۵ هزار نفر جمعیت است و نیاز ماهی در طول سال ۴۰ هزار تن است اما هم اکنون تولید فعلی خراسان ۷ هزار و ۷۰۰ تن است که ما تا سیدن به سرانه واقعی بیش از ۳۲ هزار تن فاصله داریم.

رئیس اداره شیلات سبزوار با اشاره به اینکه سبزوار برای سومین سال متوالی مقام برتر تولید ماهی استان را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: این شهرستان با تولید ۲ هزار و ۵۳۰ تن ماهی ۳۴ درصد تولیدات ماهی استان را بر عهده دارد که این رقم نسبت به گذشته بیش از ۷۰ درصد رشد را به همراه داشته است.

وی با اشاره به مزایای پرورش ماهی گفت: چاه های آب دو منظوره که هم در پرورش ماهی و هم در حوزه کشاورزی نیز به کار گرفته می شوند، علاوه بر گردش مالی بسیار خوبی دارند؛ می توان با استفاده از آب استخر ها ۳۰ درصد کود مورد نیاز مزارع کشاورزی را نیز تأمین کرد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید