Performancing Metrics

گردشگری منحصر به اقتصاد نیست | اتاق خبر
کد خبر: 364923
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395 - 10:18
اوور گرسل
بنابر آخرین آمار ارائه شده در خصوص شرایط گردشگری، ترکیه در 6 ماه نخست سال 2016 متحمل زیان بی سابقه ای شده است اما این آمار به هیچ وجه با نتایجی که در 6 ماه دوم سال شاهد آن خواهیم بود قابل مقایسه نیست.

اتاق خبر: بنابر آخرین آمار ارائه شده در خصوص شرایط گردشگری، ترکیه در 6 ماه نخست سال 2016   متحمل زیان بی سابقه ای شده است اما این آمار به هیچ وجه با نتایجی که در 6 ماه دوم سال شاهد آن خواهیم بود قابل مقایسه نیست.

نیمه دوم سال 2015 میزان درآمد گردشگران کشور  16 میلیارد دلار بود و کارشناسان پیش بینی می کنند در سال 2016 این مبلغ دچار کاهش 9 میلیاردی خواهد شد.

در این شرایط با وجود اینکه دولت ترکیه سعی کرده است تا اشتباهات گذشته را جبران کند و روابط سیاسی خود و دولت روسیه را به حالت سابق بازگرداند بعید به نظر می رسد که گردشگران روس بتوانند در سال 2016 کمک چشمگیری به گردشگری ترکیه بکنند حتی اگر این نیروی کمکی هم برسد تنها مشکل این صنعت گردشگران روس نبود تا با بازگشت آن ها تمام مسائل رفع شود. درواقع روند نزولی آمار گردشگران از مدت ها پیش آغاز شده بود.

با بررسی آمار و ارقام گردشگری کشور ترکیه در سال های اخیر می توان این نکته را دریافت که پس از سال 2003 این صنعت در ترکیه روال صعودی خود را طی می کرد البته تبعات مشکلات در سال 2003 به هیچ وجه به گستردگی شرایط کنونی نبود و مقایسه سال های 2003 و 2016 مانند شوخی است. در این میان لازم به ذکر است که صنعت گردشگری در ترکیه تنها بخشی از اقتصاد این کشور نیست و  عواقب نابودی این صنعت نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در تمامی بخش ها اعم از فرهنگی و اجتماعی قابل توجه است.

اگر به این صنعت به صورت کلان نگاه کنیم بسیاری از شهرهای توریستی اروپا به دلیل مشکلات مشترک که شامل حملات تروریستی و بمب گذاری می شود با کاهش میزان گردشگر مواجه هستند در واقع تمام دنیا درگیر این مشکل هستند اما شدت و میزان درگیری با آن متفاوت است.

بسیاری از این مشکلات با حمله داعش به دفتر شارلی ابدو آغاز شد و سلسله حملاتی که در اروپا و ترکیه صورت گرفت به یک وحشت جهانی دامن زد.

با داشتن این پیش زمینه ها نیز می توان گفت کودتای ماه گذشته تنها مقصر شرایط کنونی ما نیست و استانبول نیز مانند این شهرهای اروپایی با این مشکلات مواجه بود و کارشناسان همچنان از مشکلات و تبعات این وقایع بر گردشگری می گفتند حتی مشکلات ترکیه با کشور روسیه بحران دیگری بود که رقبای اروپایی با آن درگیر نبودند.

به تمام این مسائل مشکلات منطقه ای ترکیه را اضافه کنید؛ درگیری های داخلی سوریه و دخالت دولت ترکیه باعث شد تا وجهه کشور ترکیه در جوامع بین المللی خدشه دار شود و سرازیر شدن پناهجویان نیز ظاهر شهرهای توریستی کشور را نازیبا کرد. با این اوصاف می توان گفت کودتای ترکیه تنها ضربه ای نهایی بود که بر پیکر نیمه جان این صنعت وارد شد و کار را تمام کرد.

متأسفانه تشویق های مالی و بسته های حمایتی نیز نمی توانند کاری از پیش ببرند همه چیز مجددا به دولت و سیاست های آن باز می گردد که مداخله در آن ها خارج از توان فعالان حوزه گردشگری است.   

برگردان: زهره احدی

منبع: حریت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید