Performancing Metrics

80 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس صورت گرفته است | اتاق خبر
کد خبر: 365185
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1395 - 17:30
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس از 80 هزار میلیارد ریال (هشت هزار میلیارد تومان ) سرمایه گذاری در این منطقه خبر داد و گفت: توجه به سیاست های جذب سرمایه گذار و تکمیل زیرساخت های فنی و عمرانی، نوید بخش شکل گیری یک قطب اقتصادی در منطقه آزاد ارس است.

اتاق خبر:محسن خادم عرب باغی روز دوشنبه در دومین گردهمایی ائمه جمعه مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد ارس گفت: این رقم کمی نیست برای منطقه ای که خود باید درآمدزایی و هزینه کند.
وی گفت: امروز نزدیک به 400 هزار میلیارد ریال برای پروژه های عمرانی در این منطقه هزینه شده است و برخی از این پروژه ها آماده بهره برداری هستند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: با توسعه تعاملات بین المللی ایران در دولت تدبیر و امید و توجه دستگاه دیپلماسی کشور به منطقه آزاد ارس به صورت خاص، شاهد ارتباطات اقتصادی با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای خواهیم بود.
عرب باغی یادآور شد: منطقه آزاد ارس بر اساس راهبرد اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه مقام معظم رهبری، زمینه سازی برای فعال شدن پتانسیل های منحصر به فرد داخلی با هدف رونق و پیشرفت اقتصاد پایدار را در دستور کار خود قرار داده است.
وی توجه به صنایع کوچک به همراه جذب سرمایه گذار در صنایع منطقه را نشانه ای از توانمندی منطقه آزاد ارس عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس می گوید، توجه به رشد همه جانبه ایجاب می کند در راستای توسعه اقتصادی به مسایل کشاورزی، گردشگری و تجارت نیز توجه شود.
عرب باغی افزود: همانگونه که هدف اصلی تاسیس مناطق آزاد توجه به محورهای ایجاد صنعت، توسعه بخش کشاورزی و خدمات و بخش های گردشگری و صادرات است خوشحالیم که امروز این محورها در مناطق آزاد و بویژه منطقه آزاد ارس عملیاتی شده است.
وی ادامه داد: در منطقه آزاد ارس 14 آثار تاریخی داشتیم که در حال تخریب بود اما با درآمدزایی منطقه توانستیم مبالغی را برای ترمیم این آثار هزینه کرده و باعث جذب گردشگر در این منطقه شویم.
عرب باغی با انتقاد از کسانی که بدون مطالعه و آمار و بررسی کامل، عملکرد مناطق آزاد را زیر سوال می برند، گفت: در حالی که ایران میزبان یک هیات 37 نفره از ترکیه بود در صدا و سیما علیه مناطق آزاد مطلبی پخش شد مبنی بر اینکه قاچاق از مناطق آزاد انجام می شود این در حالی است که در مرکز تهران و ناصرخسرو قاچاق اتفاق می افتد و آنچنان رسانه ای نمی شود اما همه در رابطه با قاچاق روی مناطق آزاد متمرکز می شوند.
وی با بیان این که نباید سوژه ای درست کنیم که مناطق آزاد از اهداف واقعی خود فاصله بگیرند، مناطق آزاد را بهترین الگو برای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت های بالقوه برای رونق فعالیت های اقتصادی در ارس، سیاست گذاری های لازم برای نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی انجام شده است.
عرب باغی منطقه آزاد ارس را مستعد پیشرفت و توسعه در عرصه های مختلف اقتصادی بویژه تولید و صنعت معرفی کرد و گفت: در دولت یازدهم بر تحقق این اهداف اقتصاد مقاومتی در این منطقه مرزی متمرکز شده ایم.
رییس هیات مدیره منطقه آزاد ارس، حمایت از سرمایه گذاری های صادرات محور در حوزه صنعت را لازمه رونق اقتصادی دانست و گفت: سیاست اجرایی ما در ارس بر استفاده از پتانسیل های موجود و حمایت از سرمایه گذاران واقعی استوار است.
عرب باغی با بیان این که سرمایه گذاران می توانند با تجهیز مجموعه های تولیدی صنعتی و خدماتی به تکنولوژی های روز، به رشد اقتصادی کشور کمک کنند، افزود: وجود پشتوانه علمی در تولید عامل مهمی در ارتقای سطح کیفی تولیدات و جلب نظر بازارهای بین المللی به شمار می رود.
وی برون رفت از وابستگی اقتصاد ایران به نفت و افزایش تولید ملی و صادرات غیرنفتی، اتکا به درآمدهای پایدار، فائق آمدن بر بحران های مالی، اقتصادی و سیاسی و تحقق اقتصاد متکی به دانش و فناوری و پویا و پیشرو را هدف اصلی سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم عنوان و تاکید کرد مناطق آزاد بهترین گزینه برای الگوسازی این امر هستند.
عرب باغی توسعه اقتصادی را نیازمند تامین زیرساخت ها دانست و افزود: رویکرد اصلی منطقه آزاد ارس توجه به برنامه های زیربنایی و توسعه همه جانبه در بخش های مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری است.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ارس به طور مشترک در استان های آذربایجان شرقی (شهرستان های جلفا، کلیبر و خداآفرین) و اردبیل (شهرستان های پارس آباد، بیله سوار و گرمی) در شمال غرب ایران واقع شده است.
بنا بر ارزیابی های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.
این منطقه که در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان (جمهوری خودمختار نخجوان) و ارمنستان قرار گرفته است 51 هزار هکتار وسعت دارد.
نشست مشترک ائمه جمعه و مدیران مناطق آزاد با حضور اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد، محسن خادم عرب باغی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس، محمدعلی جم معاون فرهنگی مناطق آزاد، مدیران عامل مناطق آزاد قشم و ماکو و جمعی از ائمه جمعه مناطق آزاد کشور در محل منطقه آزاد ارس در حال برگزاری است.
اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری و همچنین دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در حاشیه برگزاری نشست ائمه جمعه مناطق آزاد کشور از کارگاه تارلا امین که بزرگترین گلخانه خاورمیانه محسوب می شود، بازدید کرد.

منبع: ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید