Performancing Metrics

پنتاگون به تغییر نگرش عشایر سنی به ایران و اشتباه سیاست واشنگتن در عراق اعتراض کرد | اتاق خبر
کد خبر: 365256
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395 - 02:28
یک گزارش مطالعاتی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، مسلح کردن عشایر سنی عراق را توسط واشنگتن 'خطری بزرگ' خواند و تجربه بومی تشکیلات مردمی الحشد الشعبی را بهترین شیوه برای بسیج عشایر در جنگ با تروریست ها به شمار آورد و اعتراف کرد.

اتاق خبر: این گزارش مطالعاتی مهم پنتاگون را 'النهرین' ، مرکز پژوهش های راهبردی عراق که چند روز قبل دومین کنفرانس بین المللی عملیات روانی و رسانه ای در مبارزه با داعش را در بغداد با مشارکت سازمان امنیت ملی عراق برگزار کرده بود و بیش از 50 کشور از جمله آمریکا در آن شرکت کرده بودند، منتشر کرده است.
در این گزارش که در سایت رسمی این مرکز پژوهشی و مطالعاتی عراقی منتشر شده است، اشاره شده که بعد از سلطه گروه تروریستی داعش بر استان های سنی نشین در 2014 و جنایاتی و ویرانی که این گروه تروریستی علیه مناطق سنی نشین عراق مرتکب شد، نگرش عشایر نسبت به ایران بطور مثبتی تغییر کرد.
در این گزارش از تجربه 'شوراهای بیداری' که آمریکا از 2004 تا 2009 برای بسیج عشایر سنی در جنگ با تروریسم اجرا کرد به عنوان تجربه ای ناموفق یاد شده و نوشته است که عشایر سنی عضو شورای های بیداری با راهبرد دوگانه 'حذف مخالفان سنی' و بازی با برگه 'ابراز نگرانی از وابستگی دولت مرکزی به ایران'، به تروریست ها اجازه دادند تا بر استان های سنی نشین سلطه یافته و نقش دولت مرکزی از این مناطق کاسته شود.
گزارش مزبور افزوده است که عشایر سنی در بهار 2015 به اشتباه خود پی بردند و در آن برهه 'سبهان خلف الجبوری' رییس شورای حویجه در استان کرکوک به صفوف تشکیلات مردمی الحشد الشعبی پیوست و به صراحت اعلام کرد: 'ایران هرگز دشمن ما (عرب های سنی عراق) نبوده بلکه امروز در جنگ با داعش، به ما کمک می کند.'
در این گزارش به تاریخچه هشت عشیره مهم عرب سنی عراق شامل الجبور، الشمر، البوعلوان، البوفهد، البوعیسی، البوعساف، البونمر و الجغایفه که بطور ویژه بین استان های صلاح الدین، الانبار و نینوا پراکنده هستند، اشاره شده است که آمریکایی ها از آنها در تجربه شوراهای بیداری استفاده کردند.
گزارش مزبور اعتراف کرده است که این عشایر از شوراهای بیداری به عنوان فرصتی برای تسویه حساب و انتقام گیری از دیگر عشایر و تصفیه فیزیکی مخالفان بهره بردند.
براساس گزارش مزبور، غیر از عشایر البوعساف، البونمر و الجغایفه دیگر عشایر عرب سنی به عنوان عشایر مورد حمایت رژیم سابق بعث یاد شده و بر همین اساس در این گزارش تاکید شده است: 'مسلح کردن عشایر سنی برای جنگ با داعش بدون درنظر گرفتن تاریخ پیچیده جنگ های بین آنها و جنگ های داخلی خود عشایر خطری بزرگ است.'
بر اساس این گزارش، تسلیح عشایر ممکن است منجر به برهم خوردن توازن در داخل جوامع عرب های سنی عراق شود.
گزارش مطالعاتی وزارت دفاع آمریکا افزوده است که بهترین روش برای بسیج عشایر سنی در مبارزه با تروریسم این است که خود دولت عراق از شیوخی که دارای تاریخ بلندی از مبارزه با تروریسم هستند و به روند سیاسی عراق اعتقاد دارند، حمایت کند و اعضای عشیره را در نیروهای دولتی سازماندهی کند.
این گزارش افزوده است که درس عبرت آموز از تجربه شوراهای بیداری که با دست خارجی (آمریکا) صورت گرفت، شکل گیری گروه هایی از عشایر سنی غیر منضبط است، اما امروز عراق خودش، نسخه بومی شورای های بیداری (یعنی تشکیلات مردمی الحشد الشعبی) را پیاده کرده است.
در این گزارش بر ضرورت فاصله گرفتن آمریکا از تشکیلات مردمی الحشد الشعبی تاکید کرده و افزوده است که نزدیک شدن ائتلاف بین المللی به سرکردگی امریکا به این تشکیلات، باعث تضعیف سیاسی آن می شود.
گزارش مزبور افزوده است که برخی ها از ضرورت مسلح کردن عشایر سنی و بازگشت به تجریه شوراهای بیداری سخن می گویند، اما با توجه به مشکلات سیاسی بزرگ که بخشی میراث رژیم سابق بعث و پاره ای نیز به اوج گرفتن قدرت داعش در مناطق سنی نشین برمی گردد، ادامه این طرح را غیرممکن کرده است.
گزارش تاکید کرده است که بهترین گزینه برای بسیج عشایر سنی در مبارزه با تروریسم، ادغام الحشد عشایری در الحشد الشعبی است.
این گزارش را سرلشکر 'آلفرد.بی. کونابل' تحلیلگر برجسته اطلاعات در وزارت دفاع آمریکا و افسر نیروهای پیاده نظام دریایی (مارینز) تهیه کرده است.
آنچه در این گزارش حائز اهمیت است، اهتمام گسترده وزارت دفاع آمریکا به عشایر عرب سنی است به نحوی که در این گزارش ، به تاریخ عشایر و شیوخ مهم آنها و چگونگی جذب شیوخ عشایر عرب سنی توسط نیروهای امریکایی نیز اشاره شده است.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید