Performancing Metrics

خشم اردوغان از پلان B اتریشی‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 365372
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395 - 16:35
برخلاف برخی دیدگاهها در خصوص پذیرش مشروط ترکیه در اتحادیه اروپا برخی جریانات در قاره سبز مشکل اساسی و ذاتی با پیوستن آنکارا به اتحادیه دارند.

اتاق خبر: در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ میلادی، زمانی که نیکولا سارکوزی در مسند ریاست جمهوری فرانسه قرار داشت، وی از اصلی ترین مخالفان عضویت ترکیه در اروپای واحد محسوب می شد.

وی حتی عضویت مشروط ترکیه در اتحادیه اروپا را نیز نپذیرفته و تاکید می کرد که مخالفت وی با این مسئله ذاتی است. در آن زمان سارکوزی پیشنهاد کرد که ترکیه به جای عضویت در اتحادیه اروپا، به عنوان شریکی بااولویت برای اروپا در نظر گرفته شود.

این پیشنهاد سارکوزی در آن زمام خشم مقامات ترکیه ای از جمله اردوغان، گل و داوود اوغلو را برانگیخت. مقامات آنکارا صراحتا اعلام کردند که هیچ گزینه ای به جز عضویت دائم ترکیه در اتحادیه اروپا را نخواهند پذیرفت!

امروز دیگر سارکوزی در راس معادلات سیاسی پاریس قرار ندارد، هر چند که بازگشت او به قدرت بعید نیست! پس از خروج سارکوزی از قدرت، مقامات ترکیه ای هرگز تصور نمی کردند که روزی دوبارهموضوع مخالفت ذاتی با عضویت ترکیه در اروپای واحد، آن هم از سوی کشوری مانند اتریش مطرح شود....

تشدید بحران مهاجرین و پناهجویان از یک سو و رشد آرای جریان راست افراطی در اتریش و همچنین تشدید تنشها میان آنکارا و وین پس از کودتای اخیر سبب شده تا وین با کپی برداری از فرمول سارکوزی از اردوغان بخواهد تا به جای مذاکرات بر سر عضویت در اتحادیه اروپا، بر روی گزینه های دیگری فکر کند!

هم اکنون مقامات اتریشی صراحتا از عدم عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا سخن به میان می آورند. به عبارت بهتر، آنها حتی از عضویت مشروط آنکارا در اروپای واحد نیز سخنی نمی گویند تا آب پاکی را بر دستان اردوغان و مقامات ترکیه ای ریخته باشند!

اظهارات و مواضع اخیر صدر اعظم اتریش در خصوص عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نشان می دهد وین همچنان در این خصوص گارد بسته ای اتخاذ کرده است. گارد بسته ای که بعید است در آینده ای نزدیک باز شود.

«کریستین کرن»، صدر اعظم اتریش می خواهد به جای مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مذاکرات با این کشور درباره روشهای دیگر همکاری را آغاز کند.

کرن معتقد است که باید فرم جدیدی از همکاری ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا شکل گیرد و آنکارا عضویت در اتحادیه اروپا را عملا فراموش کند.

به عبارتی گویاتر، مقامات اتریشی از اردوغان خواسته اند تا در این خصوص پلان و طرحی جایگزین را ارائه نماید. این همان پلان B در مقابل عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست که مقامات ترکیه ای از ابتدا با آن شدیدا مخالفت کرده اند.

واقعیت امر این است که اظهار نظر اخیر صدر اعظم اتریش نشان دهنده موانع سختی است که در مقابل آنکارا و در مسیر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا قرار دارد.

به نظر می رسد برطرف شدن این موانع کار آسانی نباشد. اتریش هم اکنون مخالفت خود را با اصل موضوع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا اعلام کرده است نه چگونگی آن! از سوی دیگر، به نظر می رسد در آینده ای نزدیک کشورهای بیشتری مانند یونان، قبرس و حتی فرانسه و آلمان مواضع اتریش را در این خصوص مورد تایید قرار دهند. حتی امکان بازگشت سارکوزی به قدرت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ فرانسه وجود دارد.

حتی اگر جریان راست افراطی به رهبری لوپن نیز در این انتخابات پیروز شود، دوباره معادله عضویت ترکیه در اروپای واحد پیچیده خواهد شد. مقامات ترکیه ای تاکیددارند که عضویت در اروپای واحد هدف بزرگ سیاست خارجی آنکاراست؛ هدف بزرگی که ترکیه روز به روز از آن دورتر می شود.

اگر بخواهیم برداشت واقع بینانه ای از اوضاع داشته باشیم، باید تاکید کنیم که عضویت ترکیه در اروپای واحد با توجه به پیچیدگی ها و موانع موجود امکان پذیر نیست. حتی کسانی مانند زیگمار گابریل معاون صدر اعظم آلمان که سخن از فرایند ۲۰ ساله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به میان آورده اند به نوعی خوش بینی در این خصوص از سوی شرکای اروپایی خود متهم شده اند.

در چنین موقعیتی بهترین مسیر موجود برای آنکارا، واقع بینی نسبت به شرایط جاری در اتحادیه اروپاست. به نظر نمی رسد در آینده، شرایطی به وجود آید که هر ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا موافقت خود را با عضویت ترکیه در این مجموعه اعلام نمایند. موضوعی که به نظر می رسد اردوغان باید آن را هر چه سریعتر درک نماید.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید