Performancing Metrics

ثبات به بورس بازمی‌گردد | اتاق خبر
کد خبر: 365391
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395 - 18:34
بازار سرمایه در روزهای اخیر روند افزایشی به خود گرفته است. کارشناسان معتقدند، عوامل بسیاری در روند بهبود بازار سهام دخیل خواهند بود و از نیمه دوم سال شرایط باثبات‌تری برای بورس به وجود خواهد آمد، زیرا در حال حاضر قیمت سهام در بازار سرمایه جذاب است.

اتاق خبر: در حال حاضر قیمت سهام در بازار سرمایه جذاب است و با کاهش نرخ سود بانکی، بازار سرمایه می‌تواند سودهای مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران کند.

جذابیت قیمت سهام در بورس
مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار معتقد است، درحال‌حاضر قیمت سهام در بازار سرمایه جذاب است زیرا در ماه‌های گذشته و به دنبال افت‌های زیاد در این بازار قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده‌اند.

حسین صالحی به روند صعودی بازار سرمایه در هفته اخیر اشاره کرد و افزود: با توجه به قیمت سهام در بازار سرمایه، درصورتی که سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت اقدام به خریداری سهم کنند، در نتیجه به طور قطع سود مناسبی به‌دست می‌آورند.
وی نخستین عامل رشد بازار سرمایه را کاهش نرخ سود بانکی خواند و بیان کرد: در سال‌های گذشته بازار پول به دلیل سودهای بالایی که بدون قبول ریسک به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کرد، نخستین گزینه سرمایه‌گذاری به شمار می‌آمد اما درحال‌حاضر با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها توجیه چندانی ندارد و می‌توان امیدوار بود بخشی از نقدینگی‌ها به سوی بازار سرمایه روانه شود.
صالحی با اشاره به اینکه بازار سهام در انتظار بهبود اوضاع اقتصادی پس از برجام است، اظهار کرد: اگرچه تاکنون هیات‌های تجاری زیادی به کشور وارد شده‌اند اما از میان رفتن تحریم‌های بین‌المللی و ورود و سرمایه‌گذاری این گروه از افراد به زمان بیشتری نیاز دارد. از سوی دیگر مقرر شده تا طرح‌های جدیدی با همکاری شرکت‌های خارجی و داخلی اجرایی شود اما نمایان شدن این طرح‌ها در گزارش‌های شرکت‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌گذاران خارجی نقدینگی‌های جدیدی را به بازار سهام وارد می‌کند، گفت: بازار سرمایه در سال‌های اخیر از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند زمینه‌ساز ورود پول‌های جدید به این بازار باشد.
وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دوره رشد بازار آغاز شده است، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود، امکان رشد بازار سرمایه در نیمه دوم سال بیشتر خواهد بود زیرا عوامل رشد بازار در ۶ماه دوم سال روند باثبات‌تری پیدا خواهند کرد.
صالحی به سیاست‌های اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: دولت در سال‌های اخیر سیاست کنترل تورم را در پیش گرفته و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اما رکود اقتصادی در کشور هنوز پابرجاست و این عامل مانع رشد پایدار و باثبات در بازار سرمایه نیز شده است.
وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه به صورت مستقیم از شرایط اقتصادی کشور تاثیر می‌گیرد، بیان کرد: در زمان رکود، بنگاه‌های اقتصادی و بدنه اقتصادی کشور نمی‌توان انتظار داشت بازار سرمایه رشدی را تجربه کند زیرا بازار سهام به طور مستقیم از اقتصاد تاثیر می‌گیرد و از رشد برخوردار می‌شود.


رونق در فضای کسب و کار
مدیر معاملات کارگزاری بانک مسکن نیز با اشاره به طبیعی بودن کاهش رشد شاخص در دو روز معاملات، تحلیلی از روند معاملات هفته‌های اخیر ارائه و چشم‌انداز بورس را در آینده پیش‌بینی کرد. حامد ستاک با اشاره به اینکه نوسان، ذات بازار سهام است، گفت: بازار سرمایه ۱۷ روز روند صعودی پرشتابی را تجربه کرد و یک روز روند نزولی را طی کرد که همه این موارد برای بازار سهام طبیعی است و نمی‌توان انتظار داشت بازار سرمایه همواره از رشد برخوردار شود.
وی با اشاره به رشد بازار در دو مقطع زمانی پس از برجام، اظهار کرد: از اصلی‌ترین دلایل رشد بازار در پسابرجام ایجاد رونق احتمالی در فضای کلی کسب و کار کشور است. هرچند صنایع مختلف اثرپذیری متفاوتی از توافق هسته‌ای خواهند داشت ولی منطقی نیست که به صورت انحصاری تنها یک صنعت رشد کند.
ستاک با اشاره به اینکه همه صنایع حاضر در بازار به اشکال مختلف با یکدیگر در ارتباط هستند، گفت: رشدی برای بازار سرمایه پایدار است که متوازن باشد. به این ترتیب که صنایع مختلف به میزان اثرپذیری از رویدادها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
این فعال بازار سرمایه با اشاره به رشد بورس در ۳ ماهه پایانی سال گذشته، اظهار کرد: بازار در دوره یادشده در این‌باره خوب عمل نکرد، به طوری که این روند باعث رنجش سهامداران بسیاری از صنایع مادر و پرطرفدار بورس شد.
ستاک در ادامه به آغاز دوره جدید رشد بازار با شروع فصل تابستان پرداخت و گفت: رشد این روزهای بورس با افزایش قیمت و تقاضای شرکت‌های بزرگ اتفاقی مطلوب بوده و انتظار است با مدیریت صحیح عرضه و تقاضا این بار اتفاق برعکس رشد قبلی رخ دهد و بازار به صورت کلی و در بیشتر صنایع رشد مناسب و منطقی را تجربه کند.
وی افزود: با توجه به اینکه عامل رشد بازار سهام به شرایط کلی بازار مربوط می‌شود و مختص یک صنعت یا شرکت خاص نیست منطقی است که رشد به صورت کلی و متوازن باشد تا همه فعالان بازار از این رویداد منتفع شوند.
مدیر معاملات کارگزاری بانک مسکن با تاکید بر اینکه بازار سرمایه همواره تجلی انتظارهای فعالان خود است، گفت: اصلی‌ترین عامل رشد اخیر بورس نگاه ویژه به شرکت‌های بزرگ بوده که در دو سال گذشته رشد چندانی نداشته‌اند.
ستاک در پاسخ به این سوال که روند بورس را در ادامه چطور پیش‌بینی می‌کنید و آیا دوره اصلاح شاخص طولانی خواهد بود یا خیر؟ گفت: به هر حال هیچ روندی به صورت دائمی نیست و در صورتی که اتفاق خاص و ویژه‌ای نباشد نوسان در بازار خواهد بود. اما اینکه افت سنگینی پیش رو خواهیم داشت یا خیر قابل پیش‌بینی نیست.
وی ادامه داد: به اعتقاد من چشم‌انداز کلی و بلندمدت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها مطلوب به نظر می‌رسد. امید است با مدیریت جدید سازمان بورس که فردی بسیار باتجربه و دلسوز هستند بازار سرمایه روزهایی را پیش رو داشته باشد.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید