Performancing Metrics

تغییرچهره تابستانی سینما | اتاق خبر
کد خبر: 365444
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395 - 23:08
سینماهای کشور از صبح فردا کمی تا قسمتی تغییر چهره می‌دهند و سه فیلم جدید به چرخه اکران عمومی افزوده می‌شود. فیلم «من»، «آبنبات چوبی» و «12 صندلی»، فیلم‌هایی است که ویژگی‌ها و نکته‌هایی برای پیگیری و تماشا دارند. بخصوص دو فیلم اولی که لیلا حاتمی و رضا عطار

به گزارش اتاق خبر، روز گذشته و در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش، قرار براین شد فیلم «من» در سرگروه استقلال، جایگزین فیلم «زاپاس» ساخته برزو نیک‌نژاد شود. البته «زاپاس» به دلیل استقبال مخاطبان و فروش خوب حدود چهار میلیارد تومانی، همچنان به اکران خود در سینماهای آزاد و بدون سرگروه ادامه می‌دهد.

فیلم «آبنبات چوبی» هم فعلا به درخواست تهیه‌کننده در سینماهای آزاد اکران خود را آغاز می‌کند، اما از هفته بعد جانشین «دراکولا» در گروه سینمایی کوروش می‌شود.

«12 صندلی» نیز سینمای سرگروه ندارد و از فردا به صورت آزاد در برخی سینماها به نمایش درمی‌آید. ضمن این‌که از چهارشنبه هفته آینده هم فیلم «دختر» در گروه ماندانا جایش را به فیلم «سایه» می‌دهد، اما فیلم رضا میرکریمی به دلیل بازخوردهای خوب در اکران، پس از خداحافظی با سرگروه ماندانا، در بعضی از سینماها به طور آزاد به نمایش خود ادامه خواهد داد.

یک لیلا حاتمی متفاوت

فیلم «من» که از فردا در گروه استقلال اکران می‌شود، نخستین فیلم سینمایی سهیل بیرقی به عنوان کارگردان است؛ جوانی که دستیار کارگردانانی چون عبدالرضا کاهانی، رسول صدرعاملی، واروژ کریم مسیحی، حسن فتحی و بهرام توکلی بوده. این فیلم از مهم‌ترین آثار سال گذشته جشنواره فجر بود و عموما با بازتاب خوبی از طرف منتقدان و تماشاگران رو‌به‌رو شد. اگر فیلم‌های خوبی چون ایستاده در غبار و ابد و یک روز در بخش نگاه نو این رویداد حضور نداشتند، «من» بخت بیشتری برای بهتر دیده شدن و حتی کسب جایزه داشت.

نکته قابل اشاره درباره این فیلم، شرط محدودیت سنی برای آن است که در تبلیغات و روی پوسترهای اثر ذکر شده. باید دید این ترفند و روش معکوس تبلیغی هم مثل «لانتوری» به کام سازندگان فیلم خواهد شد یا نه. اما قطعا مهم‌ترین نکته فیلم «من»، به بازی متفاوت لیلا حاتمی مربوط می‌شود که می‌تواند اصلی‌ترین عامل تماشای این اثر باشد. حاتمی که عموما او را در نقش‌های مثبت و آرام دیده‌ایم، در این فیلم نقش زن کار چاق‌کنی را بازی می‌کند که برای موفقیت حاضر است دست به هر کاری بزند. از این نظر تماشای بازی بازیگر فیلم‌هایی چون لیلا، جدایی نادر از سیمین و در دنیای تو ساعت چند است؟، در این اثر همراه با غافلگیری خواهد بود.

عطاران، جانشین عطاران

اگرچه «دراکولا» ساخته رضا عطاران، به فروش نسبتا خوبی دست پیدا کرده، اما وقتی آن را با فیلم‌های قبلی و چند میلیاردی این بازیگر محبوب مقایسه می‌کنیم، نتیجه امیدوارکننده‌ای نخواهیم گرفت. با این وضع به نظر می‌رسد زنگ خطر برای این چهره پولساز به صدا درآمده و آن اریکه گیشه، کمی ترک خورده و لغزان شده است. با این حال هنوز امکان بهبود شرایط برای این بازیگر و کارگردان خوب وجود دارد و عطاران حالاحالاها می‌تواند لحظات خوشی را برای مردم و سینماگران رقم بزند. درحالی که فیلم «دراکولا» بزودی از پرده سینماها خداحافظی می‌کند، او با یک فیلم دیگر در همین سرگروه کوروش که الان دراکولا را نمایش می‌دهد- اعلام حضوری دوباره می‌کند: فیلمی به نام «آبنبات چوبی» که از فردا اکران خود را در سینماهای آزاد شروع می‌کند و از هفته دیگر نمایش خود را در گروه کوروش ادامه می‌دهد.

البته نکته مهم و متفاوت درباره این حضور عطاران، نقش و بازی غافلگیرکننده اوست. یادتان باشد وقتی برای تماشا سراغ «آبنبات چوبی» می‌روید، حافظه ذهنی‌تان از عطاران بامزه را موقتا پاک کنید و آمادگی هر کاری را از طرف او داشته باشید.

یک بهنوش بختیاری متفاوت‌تر

«من» بجز حضور متفاوت لیلا حاتمی، غافلگیری دیگری هم دارد و آن هم بازی متفاوتی از بهنوش بختیاری است. بازیگری که او را بیشتر با نقش‌هایی کمدی و شاد و شنگول در فیلم و سریال‌های تلویزیونی می‌شناسیم و به یاد می‌آوریم، اما در «من»، نقش یک زن هیاتی و مذهبی را بازی می‌کند. انتخاب جسورانه او برای این نقش و شناسنامه درست در فیلمنامه، همراه یک گریم خوب، با بازی متناسب شخصیت بختیاری کامل می‌شود و نتیجه مثبتی دارد.

سحر قریشی همیشگی اما ...

سحر قریشی را بیشتر با بازی در فیلم‌های بدنه و تجاری سینما می‌شناسیم؛ اما هروقت نقش مناسبی در فیلم‌های متفاوت هم به او پیشنهاد شود، ظاهرا بدش نمی‌آید آن را امتحان کند. مثل حضورش در فیلم «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی.

این بازیگر در «آبنبات چوبی»، تقریبا با همان شکل و شمایل و جنس بازی‌های همیشگی‌اش ظاهر می‌شود که البته طرفدارانی هم دارد و خیلی‌ها بویژه تین ایجرها و جوانان دوست دارند قریشی را در همین هیبت ببینند.

امیرجدیدی غیرقابل پیش‌بینی

امیر جدیدی از جمله جوان‌های بااستعداد و آینده‌دار سینمای ماست که درهمین مدت زمان اندک حضور، در نقش‌ها و فیلم‌های خوبی بازی کرده و توانسته بخوبی اعتماد فیلمسازان و مهم‌تر از آن تماشاگران را جلب کند. نخستین بازی او که خیلی به چشم آمد، در فیلم «رخ دیوانه» بود و جدیدی بخوبی جواب اعتماد ابوالحسن داوودی را داد.

حضور در نقش اصلی «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی هم وجه دیگری از توانایی‌های جدیدی را نشان داد. وقتی فیلم «من» را ببینید، متوجه می‌شوید که او بهترین انتخاب برای بازی در این فیلم است و بخوبی می‌تواند خلق و خو و آرزوهای یک جوان در سودای خوانندگی را بازی کند. جدیدی شاید به نسبت فیلم‌های اخیرش، بازی چندان چشمگیر و متفاوتی ارائه نکرده باشد، اما یقینا اگر صبور باشید، نقش او شما را غافلگیر خواهد کرد. این بازیگر جوان این روزها، مشغول بازی در «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی است.

یک فیلم هشداردهنده از فرح بخش

محمدحسین فرح‌بخش، از تهیه کننده‌های باسابقه سینمای ایران است که همراه یار قدیمی‌اش، عبدالله علیخانی، برخی فیلم‌های موفق و پولساز دهه‌های گذشته را با حضور جمشید هاشم‌پور، ابوالفضل پورعرب و امین حیایی تولید کرده. فرح‌بخش که برای مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای جنجالی و صراحت لهجه‌اش هم شهره است، در سال‌های اخیر، دست به کارگردانی هم زده که فیلم پرحاشیه و جنجالی «زندگی خصوصی»، یکی از آثار اوست. فرح بخش که همواره نگاهی به وجه سرگرم‌کنندگی سینما دارد، در «آبنبات چوبی» سراغ موضوع دختران فراری رفته و سعی کرده اثری هشداردهنده و درعین حال غافلگیرکننده بسازد. استفاده متفاوت او از رضا عطاران هم در همین رابطه است.

دوازده صندلی

دوازده صندلی ساخته اسماعیل براری هم دیگر فیلمی است که از فردا در سینماها به نمایش عمومی درمی‌آید. این فیلم سال 90 ساخته شد و حتی در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمد، اما تا الان فرصتی برای اکران عمومی پیدا نکرده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: هیچ انسان عاقلی ارزشمندترین دارایی خود را در صندلی عقب خودرویش مخفی نمی‌کند، پس هویدا نخست‌وزیر رژیم پهلوی هیچ‌گاه عاقل نبوده است و مسابقه‌ای تند و نفسگیر برای یافتن پیکان هویدا آغاز می‌شود!

احمد نجفی، داریوش اسدزاده، افسر اسدی، ارژنگ امیرفضلی، رامتین خداپناهی، علیرضا اوسیوند، رضا توکلی و مهران رجبی از جمله بازیگران «دوازده صندلی» هستند.

 

علی رستگار

جام جم

نظرات
ADS
ADS
پربازدید