Performancing Metrics

سوآپ نفت خام تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 365689
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1395 - 04:10
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به مذاکرات‌ صورت‌گرفته توسط مسئولان وزارت نفت و برخی کشورهای حوزه خزر گفت: آنچه قرار است به زودی صورت پذیرد عملیات سوآپ نفت خام با رفع تمام مشکلات قبلی است.

اتاق خبر: سید پیروز موسوی در یک نشست خبری با اشاره به مذاکرات‌ صورت‌گرفته برای ازسرگیری عملیات سوآپ نفت خام، گفت: وزارت نفت بر اساس مذاکراتی که با شرکت‌های خارجی داشته است، مصمم است که اشکالات و نواقص عملیات سوآپ در گذشته را برطرف کرده و آنچه که قرار است به‌زودی انجام شود، صرفاً سوآپ نفت خام خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه مذاکرات در شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود و پایانه‌های نفتی مجری عملیات سوآپ است تصریح کرد: قطعاً رقم سوآپ‌فی نیز در مذاکرات مطرح شده، اما من رقم آن را نمی‌دانم.

موسوی در ادامه با تأکید بر اینکه انجام صادرات میعانات گازی گفت: در وهله اول هدف وزارت نفت به صفر رساندن میعانات گازی است تا بتواند از این طریق ارزش‌افزوده بیشتری را ایجاد و محصولات تولیدی را صادر کند که بر این اساس بخشی از میعانات گازی هم‌اکنون خوراک پتروشیمی‌ها و قرار است با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و پالایشگاه‌های سیراف، میعانات خوراک این واحدها شوند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر روزانه دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می‌شود که در زمستان گذشته به دلیل بدی آب‌وهوا ریسک کردیم تا بتوانیم سرریز میعانات گازی ذخیره‌شده در مخازن را نیز صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران همچنین با تأکید بر هزینه 500 میلیون دلاری تأسیسات پایانه‌های نفتی نکا، گفت: برای انجام عملیات سوآپ این میزان هزینه شده است که اگر سوآپ متوقف باشد، عملاً این هزینه یک نوع اسراف می‌باشد.

موسوی با تأکید بر اینکه نفت وارداتی از کشورهای حوزه خزر، خوراک پالایشگاه‌های تهران و تبریز می‌شود، خاطرنشان کرد: در مدت توقف عملیات سوآپ تمام سعی خود را کردیم تا تجهیزات خود را به‌روزرسانی کنیم که در مدت ظرف یک ماه یا کم‌تر از آن سوآپ نفت خام از سر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هفته آینده قرار است گروهی از کشورهای قزاقستان و روسیه برای بازدید امکانات پایانه نفتی نکا به بهشهر سفر کنند، خاطرنشان کرد: ما عملیات سوآپ را با حجم حدود 50 تا 100 هزار بشکه در روز آغاز می‌کنیم تا به ظرفیت تعیین‌شده برسیم.

* بهره‌برداری از 10 میلیون ظرفیت ذخیره‌سازی جدید تا شهریورماه

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در ادامه این نشست با اشاره به مخازن گناوه گفت: این مخازن توسط بخش خصوصی در حال انجام است که ظرفیت آنها 10 میلیون بشکه خواهد بود، بخشی از نفت غرب کارون را در خود ذخیره‌سازی می‌کند.

موسوی اظهار داشت: بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده قرار است این مخازن تا پایان شهریورماه راه‌اندازی شوند.

وی همچنین با اشاره به افزایش صادرات نفت خام، گفت: پس از مذاکرات سیاسی صورت‌گرفته توسط ایران، ‌صادرات نفت خام ایران دو برابر شد که الان هم مشتریان سنتی و هم مشتریان اروپایی نفت ایران را از طریق نفتکش‌های خودشان خریداری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: در حال حاضر نفتکش‌هایی از چین، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی به جزیره خارک می‌آیند و نفت موردنیازشان را حمل می‌کنند.

* مناقصه خط لوله انتقال گاز ایران به عمان در حال برگزاری است

موسوی در ادامه این نشست خبری با اشاره به توسعه منطقه مکران، گفت: قرار است یک پایانه 10 میلیون بشکه‌ای با ایجاد سه گوی شناور در منطقه جاسک احداث شود که می‌تواند به رشد و توسعه اقتصاد این منطقه کمک کند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت پایانه‌های نفتی صورت گرفت، خریداری زمین‌هایی بود که خط لوله انتقال گاز ایران به عمان قرار است از آن عبور کند که هم‌اکنون این زمین‌ها در ملکیت شرکت ملی نفت ایران قرار داد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران ادامه داد: روز گذشته برگه‌های مناقصه عملیات احداث خط لوله انتقال گاز ایران به عمان منتشر شد که بر این اساس قرار است مسیر کوتاه‌تر، ولی عمیق‌تری برای انتقال گاز ایران به منطقه عمان در نظر گرفته شود.

* احداث مخازن زیرزمینی نفت خام در سه استان نفتی

موسوی با اشاره به احداث مخازن استراتژیک توسط این شرکت در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان گفت: ظرفیت این مخازن 10 میلیون بشکه است که از نظر پدافند غیرعامل برای صنعت نفت ایران بسیار مؤثر خواهد بود که قرار است این مخازن به‌زودی عملیات اجرایی احداث آن آغاز شود که تاکنون تأخیرات بسیار زیادی در احداث این مخازن وجود داشته است.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید