Performancing Metrics

رییس انجمن سنگ آهن: دولت با تشکل های خصوصی فعال همفکری کند | اتاق خبر
کد خبر: 365710
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1395 - 06:56
رییس انجمن سنگ آهن ایران بر رایزنی و همفکری دولت با تشکل های فعال بخش خصوصی برای اخذ تصمیم های تخصصی تاکید کرد تا برنامه های پیاده شده، پیامدهایی مانند رشد اقتصادی، رونق اشتغال و توسعه صادرات داشته باشد.

اتاق خبر:«قدیر قیافه» ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروزه برنامه هایی که دولت ها پیاده می کنند و مطالباتی که از بخش خصوصی دارند، متناسب با شرایط اقتصادی هر کشور است و رویکردها در دوران رونق، نسبت به شرایط رکود متفاوت است.
وی یادآور شد: آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره معادن تعطیل شده سنگ آهن مستند نیست، زیرا اعلام تعطیلی 50 تا 60 معدن سنگ آهن هماتیتی با اطلاعات این تشکل همخوانی ندارد.
به گفته رییس انجمن سنگ آهن ایران، اکنون از 199 معدن فعال سنگ آهن کشور 133 معدن توقف فعالیت دارند؛ برای نمونه از 38 معدن فعال سنگ آهن در استان خراسان رضوی، پنج تا 6 معدن به کار خود ادامه می دهند که آن هم کمتر از ظرفیت اسمی پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا برابر سرشماری معادن کشور در سال 1393 مرکز آمار ایران، بیش از پنج هزار و 300 معدن فعال وجود دارد که در بیش از 97 درصد آنها کمتر از 50 نفر یا کمتر به کار مشغولند؛ بنابراین مشمول تعریف معادن کوچک مقیاس می شوند.
به باور وی، تعطیلی 130 معدن پیامد افت نزدیک به 60 درصدی در تولید سنگ آهن را به همراه داشته است و 50 درصد معادن سنگ آهن مگنتیتی که بیش از 70 درصد کل ذخایر سنگ آهن کشور را تشکیل می دهند، تعطیل است.
قیافه اضافه کرد: بر پایه آمار رسمی، میزان تولید و صادرات سنگ آهن معدن های بخش خصوصی کشور از 14 میلیون تن در سال 1392 به کمتر از پنج میلیون تن در سال 1394 رسید.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآوری کرد: قانونگذار برای فعالان صنعتی- معدنی در شهرک های صنعتی که از همه امکانات (آب، برق، تلفن و...) برخوردارند، معافیت مالیاتی 13 ساله پیش بینی کرده است اما معدن هایی که بیشتر در مناطق محروم و فاقد امکانات زیربنایی قرار دارد، معافیت مالیاتی 10 ساله منظور کرده است.
وی اضافه کرد: واقعیت این است که می توان با شکل دادن به شوراهای معادن استانی، به مشکلات زیادی پایان داد که بر اثر بی توجهی مرکز به شرایط منطقه ای رخ می دهد.
به گزارش ایرنا بر پایه آمارهای منتشر شده، میزان ذخایر شناخته شده سنگ آهن کشور پیش از آغاز دولت یازدهم پنج میلیارد و یکصد میلیون تن بوده که از این رقم نزدیک سه میلیارد و 700 میلیون تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
معادن سنگان (خراسان رضوی)، گل گهر (کرمان) و چادرملو (یزد) بزرگ ترین معادن سنگ آهن کشور محسوب می شوند.
اواخر آذرماه 1393 براساس تفاهمنامه ای میان معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان های توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور 250 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور زیر پوشش شناسایی ذخایر معدنی قرار گرفت و تاکنون خبر شناسایی 200 میلیون تن ذخیره سنگ آهن جدید در شرق کشور منتشر شده است.
جمهوری اسلامی ایران نزدیک 10 معدن در زمینه های سنگ آهن، سرب و روی، مس و طلا در اندازه های جهانی دارد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید