Performancing Metrics

خطر تخریب بیش از 100 واحد مسکونی شهرفراغی کلاله در گلستان را تهدید می کند | اتاق خبر
کد خبر: 365872
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1395 - 01:23
افزون بر100 خانوار از اهالی شهرفراغی شهرستان کلاله در شرق گلستان که از تجمیع روستاهای پیشکمر، زابلی آباد و 10 روستای سیلزده شکل گرفته است، به دلیل ترک برداشت دیوار واحدهای مسکونی آنان و احتمال تخریب آنها؛ در وحشت و نگرانی بسر می برند.

اتاق خبر:جمعی از اهالی شهر فراغی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن نشان دادن دیوارهای ترک خورده خانه های خود، اظهار داشتند: از چهار سال پیش به مرور در برخی از محلات شهر، همزمان با نشست زمین در تعدادی از واحدهای مسکونی ضمن پیدا شدن ترک های کوچک و بزرگ در دیوارها، به هنگام خواب و استراحت ساکنین بخصوص شب ها، صدای جابجایی دیوارها به گوش می رسد.
به گفته آنان، از چند ماه پیش این موضوع با ادامه ترک خوردگی و جابجایی دیوار خانه ها بیش از پیش نگرانی مردم را افزایش داد و ناخواسته این سئوال در اذهان مطرح می شد که آیا مسائل، مشکلات و مصیبت های سیل های سال 84 را به شکلی دیگر تجربه خواهیم کرد؟
رئیس شورای اسلامی شهر فراغی در مورد علل و انگیزه های اصلی جانمایی و جابجایی روستاهای سیل زده در این محل گفت: نهم و بیستم مردادماه 1384دو سیلاب در دو مسیر مسکونی از توابع شهرستان های همجوار کلاله و مراوه تپه جاری شد که این سیل ها علاوه بر تخریب منازل مسکونی، تاسیسات کشاورزی، دامپروری و وارد آوردن خسارات دیگر، جمعی از اهالی روستاهای منطقه را نیـز قربانی خود کرد.
رجب محمد عیدی افزود: مسئولان و کارشناسان مسیرهای یاد شده را برای اسکان دوباره اهالی خطرناک تشخیص داده و محل های جدیدی را برای جابجایی روستاها جانمایی کردند که یکی از این محل ها که برای مدتی به سایت پیشکمر معروف شده بود، مرتع و بخشی از زمین های کشاورزی روستای پیشکمر بود که مقرر شد در این محل 10 روستای سیل زده اسکان یابند.
وی همچنین گفت: در سایت پیشکمر اهالی روستاهای مذکور با تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض دولت، تحت نظر کارشناسان اقدام به احداث واحدهای مسکونی کرده و اسکان یافتند.
عیدی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته ازسوی استانداری و وزارت کشور، بهمن ماه 91با تصویب هیئت دولت سایت پیشکمر ارتقا یافت و شهرجدیدی تحت عنوان فراغی تاسیس شد.
وی خاطرنشان کرد: تا پنج سال بعد از اسکان اهالی، خبری از نشست زمین و ترک برداشتن دیوار واحدهای مسکونی نبود اما از سال 1391 به بعد تعدادی از واحدها ترک های جزئی برداشتند اما سالهای بعد بخصوص در چندماه اخیـر با نشست زمین، جابجایی و ترک دیوارها عمیق تر و خطرناک تر شدند.
حسن محمدی از محله قپان شهر فراغی نیز گفت: دیوارهای داخلی و خارجی منزل مسکونی ام ترک های عمیقی برداشته و در آستانه تخریب قرار دارد.
وی افزود: با صدای وحشتناک جابجایی دیوارهای ترک برداشته ازخواب بیدارشده، اهل خانواده را وحشت زده به بیرون از اتاق ها هدایت می کنم.
محمدی همچنین گفت: نشست زمین و ترک برداشتن دیوار برخی واحدهای مسکونی این شهر به مرحله بحرانی رسیده و از مسئولان انتظارداریم، تا خانه های مردم برسرشان خراب نشده، اقدامات لازم را به عمل آورند.
جمشید سیدی از محله سیدلر شهر فراغی نیز گفت: جمعی از اهالی این شهر به خاطر نشست زمین وترک برداشتن دیوار منازل مسکونی خود در نگرانی به سر می برند.
وی ادامه داد: اهالی مشکلات و مسائل خودرا به شهرداری و اعضای شورای اسلامی منتقل می کنند، آنها نیز موضوع نشست زمین در برخی نقاط شهر و در آستانه تخریب قرار گرفتن خانه های مردم را به شکل حضوری وکتبی با مسئولان مرتبط در میان گذاشته اند اما متاسفانه تاکنون در جهت کمک به حل این موضوع که به مرجله حادی رسیده ، اقدامی صورت نگرفته است.
شهردار شهر فراغی نیز در گفت و گو با ایرنا با ابراز نگرانی از شرایط حاکم بر واحدهای مسکونی که در مسیر نشست زمین قرار دارند، گفت: این شهر با یک هزار و 330 خانوار ، هفت هزار و 500 نفر جمعیت دارد .
ابراهیم حسین زاده افزود: موضوع ترک برداشتن منازل مسکونی و خطر تخریب برخی از واحدها ، جمعی از اهالی این شهر را با وحشت و نگرانی روبرو کرده است.
وی اظهار داشت: 130 واحد در مسیر نشست زمین و ترک برداشتن دیوارها قرار دارند و برخی از این واحدها در شرایط خطرناکی قرار دارند.
وی گفت: با وجود این وضعیت، ساکنین واحدهای آسیب دیده چون محل اسکان دیگری ندارند در منازلی زندگی می کنند که شب ها با جابجایی دیوارها صداهای وحشتناکی از آن به گوش می رسد و با نگرانی و وحشت شب را به صبح می رسانند.
شهردار فراعی تصریح کرد: با توجه به این امـر بر اساس وظیفه ای که داشتیم، موضوع را به ادارات مسئول منعکس کردیم و خواستار رسیدگی فوری و مساعدت شدیم حتی رئیس شورای مرکزی مدیریت بحران وزارت کشور نیز در سفری که به منطقه داشتند نشست زمین ، ترک برداشتن و خطر تخریب واحدهای مسکونی بخشی از شهر فراغی را به همراه کارشناسان و مسئولان شهرستان و استان مشاهده کرده و قول داده اند که موضوع را در اسرع وقت پیگیری خواهند کرد.
وی نامه رسمی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان به شهرداری مبنی بر موافقت مدیریت بحران استان با تامین اعتبار مطالعه نشست زمین و ترک برداشتن دیوار ساختمان های مسکونی این شهر را تازه ترین تحول در این خصوص اعلام کرد.
حسین زاده افزود: با هماهنگی شورای اسلامی شهرفراغی، در اسرع وقت کارهای مطالعاتی واجرایی موضوع نشست زمین و آسیب های وارده به خانه های مردم این شهر انجام خواهد شد.
شهر فراغی از توابع شهرستان کلاله با افزون بر هفت هزار و 500 نفر جمعیت در23کیلومتری شمال شرقی مرکز این شهرستان، قرار دارد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید